Sonja Madsen Skrevet April 3, 2013 Del Skrevet April 3, 2013 Har et bilde fra muligens midten eller slutten av 1800 tallet av en mann med ring i begge ørene, ser også at han har en ring på lillefingeren. Siden det ikke er så vanlig, lurte jeg på om dere vet noe om det? Mvh Sonja Madsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Oddløkken Skrevet April 3, 2013 Del Skrevet April 3, 2013 Har et bilde fra muligens midten eller slutten av 1800 tallet av en mann med ring i begge ørene, ser også at han har en ring på lillefingeren. Siden det ikke er så vanlig, lurte jeg på om dere vet noe om det? Mvh Sonja Madsen Norsk heill` -_- ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leif Biberg Kristensen Skrevet April 3, 2013 Del Skrevet April 3, 2013 Det var veldig vanlig blant sjøfolk å ha en gullring i den ene øreflippen, det hadde også min mormors far. Begrunnelsen slik jeg hørte det fra min mor var at den skulle bekoste begravelsen hvis en druknet og drev i land på et fremmed sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonja Madsen Skrevet April 3, 2013 Forfatter Del Skrevet April 3, 2013 Takk for svar Leif. Det kan være at han var sjømann, fant han i et gammelt fotoalbum fra hardanger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kurt Dahlstrøm Skrevet April 3, 2013 Del Skrevet April 3, 2013 Det var nok mer vanlig blant den mannlige befolkningen. Jeg vet at min tippoldefar som virket som fiskerbonde i Husvær på Helgeland siste halvdel av 1800-tallet, bar en gullring i hvert øre. Mvh kurt Dahlstrøm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonja Madsen Skrevet April 3, 2013 Forfatter Del Skrevet April 3, 2013 Prøvde å laste bilde opp av mannen tidligere, tror nå at jeg har klart det. Var en som fortalte meg nå at det var noen som gikk med ringer i ørene for at helsa skulle bli bedre, også få bedre syn og hørsel.., så det var visst flere grunner. Kjekt å få vite slike ting som jeg ikke har hørt om før :) Nei klarte ikke å få opp bilde.. Ja Virker mest sansynlig at det er en sjømann, ser sterk og robust ut den karen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JanMKeus Skrevet April 3, 2013 Del Skrevet April 3, 2013 Sonja Dette med øreringer og sjøfolk er sant. I Nederland var det også "vanlig" at sjømenn/fiskere hadde verdisaker på kroppen som skulle dekke kostnadene for en kristelig begravelse, på stedet der liket etterhvert drev i land. JanM Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eli Randmo Skrevet April 4, 2013 Del Skrevet April 4, 2013 Folkeminneforskar Lily Weiser Aall har skrive eit hefte om emnet. 391.7 A Aall, Lily Weiser, øst.-n., 1898-1987 Menn med øreringer i Norge / Lily Weiser Aall ; utgitt av Norsk folkemuseum. - Oslo : Norsk folkemuseum, 1957 . - 71 s. : ill., port. - (Småskrifter fra Norsk etnologisk gransking ; 5 ) Desse fag- og forskingsbiblioteka har heftet: http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=822020556&kid=biblio Heftet er også registrert hjå fleire folkebibliotek. Med helsing Eli Randmo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Oddløkken Skrevet April 4, 2013 Del Skrevet April 4, 2013 Er ringene noe a-la dette: http://digitaltmuseum.no/things/repynt/NF/NF.1900-0090?query=%C3%B8reringer+for+menn&search_context=1&count=2&pos=0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonja Madsen Skrevet April 4, 2013 Forfatter Del Skrevet April 4, 2013 Fikk kanskje lastet opp bilde nå så dere kan se. Ser at ringene ikke ligner Reidar, de er runde uten noe mer ser det ut for..Ringen på lillefingeren er vel kanskje en stein på.. Kjekt å få vite at han er en sjømann pga. ringene, så takk for hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sigbjørn Sandsmark Skrevet April 4, 2013 Del Skrevet April 4, 2013 Det var opprinnelig ferjemannen som ferjet de døde over elven Styx til dødsriket ,som skulle få øreringene til betaling. Kristendommen vil ta æra for det som var skikk lenge før kristus . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet April 4, 2013 Del Skrevet April 4, 2013 Ikke sikkert at han var sjømann... (kanskje sannsynligvis, da). Jeg har funnet beskrivelse av en omstreifer som rundt 1890 ble hektet, han hadde merker etter utrevne ringer i begge ørene, som en del av signalementet. Har ellers et foto av en sjømann/fisker fra Egersund landssogn, fra 1800-tallet, som har ring i ett eller begge øre. (Noe jeg har selv også for den saks skyld). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet April 4, 2013 Del Skrevet April 4, 2013 Jf: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet April 6, 2013 Del Skrevet April 6, 2013 http://digitalarkive...f01036625001247 Bernt Eriksen Hestnes fra Lædre i Egersund landssogn (1864-1939) var nevnt skomaker ved ekteskap rundt 1890, samt skomaker/ gårdbruker ved barnas fødsel. I tillegg hadde han nok en båt og drev litt fiske, siden Hestnesgården ligger ved havet (Søra Sundet i Egersund). I 1900 er han ført som fisker, i tillegg til skomaker og gårdbruker. Her er han, med sine 2 øreringer. Det heter at familien ikke var så stolt av at han brukte disse, uvisst av hvilken grunn. Det ble meg fortalt at han var sjømann. Det kan i så fall ha vært før han giftet seg? Jeg har ikke funnet bevis for at dette stemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonja Madsen Skrevet April 6, 2013 Forfatter Del Skrevet April 6, 2013 Det var artig å få se han også. Var kanskje litt fordommer da som nå, når folk skiller seg litt ut? Ikke godt å si.. Albumet hvor mannen med øreringer var i, tilhørte en skomaker/gårdbruker, og der var også sjømenn og båtbyggere i familien. Men desverre vet vi ingenting om denne mannen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet April 6, 2013 Del Skrevet April 6, 2013 Sonja: Den ringen du nemner på veslefingeren er kanskje berre ein flekk på originalfotoet? Det kan sjå slik ut... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Oddløkken Skrevet April 6, 2013 Del Skrevet April 6, 2013 Kan bildet være så gammelt som fra rundt 1860 og utover når en ser på stoffet i buksene han har på seg? Legger ved denne lenken og kikk på 1860-moten: http://passionforold...menn__mote.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonja Madsen Skrevet April 6, 2013 Forfatter Del Skrevet April 6, 2013 Gunnar: Når du sier det kan det jo være det, har prøvd å forstørre opp bilde, men synest det er vanskelig å se.. Reidar: Jeg tror bildet kan være så gammelt, da det er andre bilder i albummet som jeg vet er fra ca. den tid. Har en mann i samme album som jeg lurer på kan ha noen sammenheng med han med ringene, bildene står ved siden av hverandre i albumet og jeg synest at bildene kan se like gamle ut og hårfrisyren er ganske lik? Han er også helt ukjent for oss...Legger ut bilde av han også. Kanskje noen kan se ut fra bildene ca årstall, og frisyre/mote? Mulig sjømann denne karen også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet April 6, 2013 Del Skrevet April 6, 2013 Jeg ville neppe tolke "sjømann" ut av hans antrekk om jeg var deg... dette er vel et ganske vanlig antrekk for hvem det skulle være. Men klærne kan godt passe med 1860-180, eller noe senere, ville jeg tippe. Nå titta jeg i et hefte "Gamalt frå Bjerkreim", der skriver avdøde Jørgen Skjæveland at det var mange fiskere/ sjømenn i "Øvre Fjerdingen", dvs i Helviksområdet i Egersund, som bar ringer i ørene. Dette skulle være til hjelp mot farer/ ulykker til sjøs, trodde man på den tiden, ifølge Skjæveland. Det handler om "atten-hundre-og-den-tid", altså. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonja Madsen Skrevet April 6, 2013 Forfatter Del Skrevet April 6, 2013 Takk for info Erling, Det var også ny informasjon for meg, ringene var viktige å bære for sjømenn da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå