Gå til innhold
Arkivverket

Skifteprotokoll Raadalen plads

Ørn Pedersen Myhre
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg fikk god hjelp i en annen tråd til å finne dette:

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune sorenskriveri, Skifteprotokoll 5 , 1824-1832, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: Gammelt register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25715/138/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090121610138.jpg

Det er en skifteprotokoll over skifte på Raadalen plads når Hilleborg Evensdatter Raadalen dør 20 April 1825. Jeg klarer ikke å tyde ordet Raadalen, Hilleborg Evensdatter men det er også alt jeg klarer å tyde. Å tyde det som står der vil svare på MANGE spørsmål jeg har rundt barna til Hilleborg, så ALL hjelp mottas med STOR takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skifteprotokoll over skifte på Raadalen plads når Hilleborg Evensdatter Raadalen dør 20 April 1825. Jeg klarer ikke å tyde ordet Raadalen, Hilleborg Evensdatter men det er også alt jeg klarer å tyde. Å tyde det som står der vil svare på MANGE spørsmål jeg har rundt barna til Hilleborg, så ALL hjelp mottas med STOR takk.

Arvingene var hennes fem barn:

• Ole Johnsen, 33 år, til stede.
  • Simon Johnsen, 24 år, fraværende.
  • Elen Johnsdatter, 36 år, gift med Ole Halvorsen, bosatt i Christiania.
  • Marie Johnsdatter, 26 år, til stede.
  • Ragnild Johnsdatter, 22 år, til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for hjelpen. Men står det noe om ektefeller til de andre barna? Er det mulig å tyde noe annet?

Jeg har ikke lest resten av skiftet. Arvingene er opplistet til å begynne med, og opplysningene hentet jeg derfra.

Vanligvis nevnes kun døtrenes ektefeller. Det går altså ikke direkte fram om sønnen var gift, mens det er grunn til å tro at de to yngste døtrene var ugifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. Men er det mulig å tyde noe annet i skiftet? Hadde vært interessant siden det kan gi et bilde inn i livene deres hvordan det var på den tiden og kanskje viktige ledetråder til etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig lite her, men mener at det står noe om datteren Marie i "Aar 1826, den 24de November .. at datteren Marie som i registreringen er opgivet at være .... er gift med Christian Isaksen i F.. "

Så igjen i "Aar 1827, den 14. Februar" ...."samt Christian Isaksen som .. gift med datteren Marie".

Det er alt, bortsett fra at det på slutten av skiftet fortsatt synes som om datteren Ragnhild er ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig lite her, men mener at det står noe om datteren Marie i "Aar 1826, den 24de November .. at datteren Marie som i registreringen er opgivet at være .... er gift med Christian Isaksen i F.. "

Så igjen i "Aar 1827, den 14. Februar" ...."samt Christian Isaksen som .. gift med datteren Marie".

Ja, i første kolonne på fol. 135a står det (når skiftebehandlinga gjenopptas 24. november 1826), at "Disse mødende tilkjendegav, at datteren Mari, der i Registreringen er opgivet at være Enke siden er gift med Christen Isaksen i Forstaden".

Jeg har dessverre ikke tid til å skrive av hele skiftet, men kan kort nevne at boets brutto verdi var 45 speciedaler 1 ort 7 skilling (løsøret var solgt på auksjon for 20 speciedaler 1 ort 7 skilling, mens husene på plassen var taksert til 25 speciedaler), og at det var 38 speciedaler 4 ort 21 skilling igjen til deling etter at gjelda var trukket fra. Pussig nok var det kun Ole, Simon og Ragnild som delte arven, og årsaken var at de to andre døtrene hadde fått verdier da de giftet seg. ("Christian Isaksen erkjendte, at hans kone erholdt, da hun første gang blev gift af sine Forældre, 10 Spd som skulle være istedetfor en Koe til Medgift.")

Maries ektemann kalles altså Christen og Christian om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) om det er noen som forstår seg på den skriften der og som har tid til å skrive av mer, så hadde det vært VELDIG stor hjelp fordi det er MEGET interessant å få innblikk i slike ting siden det sier veldig mye om forholdene innad i familien på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider