Gå til innhold
Arkivverket

Paul Iversen og Martha Andersdatter, sønnen Anders døpt 1840 på Hitra

Unni Stordal
 Del

Recommended Posts

Jeg finner dåpen til en av mine forfedre... men klarer ikke å finne noe om hans foreldres bryllup eller dåp ( Hitra/Frøya)

Jeg vet fra Frøya-boka at de var husmenn på Udtian. og deres navn... men det er også alt.

Barnet: Andreas Paulsen

far: Paul Iversen Fosø

mor: Martha Andersdatter

http://www.arkivverk...y&idx_side=-130

jeg regner med at Fosø har noe å gjøre med hans opphav.. men hvor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det står Tosø, skrevet Thosøe i FT 1865. Det står gm foran navnet hans, som betyr gårdmann - i motsetning til husmann (hm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Paul Iversen, 9 år gammel, på Glødstad i 1801.

Debatt på DIS: Paul Iversen Gløstad / Kjølsøya / Vågsvær f ca 1792

Denne hadde jeg funnet, men siden jeg ikke viste mere, var jeg ikke sikker... men det er den eneste med riktig navn i området som passer..

alle de andre var nye ( Jeg må innrømme at kirkebøkene er en smule vanskelige å lese, jeg klarer ikke å "holde linjen" )

Tusen takk for all hjelp, da kom jeg mye lengre med mine aner på den linjen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kirkebøker er vanskelig å lese, og den som vielsen til Paul og Marta var ført i er ikke blant de beste, men håndskriften er grei nok. Problemet her er mangelen på mellomrom og datoer.

De første gangene jeg skulle lese gotisk håndskrift forsto jeg lite, men trening gjør mester og det er moro når man kan lese i originalkildene - så det er bare å fortsette :-)

Marta Andersdatter fra Norddolmen kan være den Marta Johanna som er ført som datter av Anders Andersen og Karen Margrethe Schults på Dolmen Nord i FT 1801. Dette betyr at hun ville vært ca 46 år når Anders ble født, men dette er jo ingen umulighet.

Hvis dette er riktig person kommer du inn på flere spennende personer via moren Karen Margrethe Schults, som var datter av Laurentsius Johannes Schult og Anne Margrethe Borchmann. MEN - det gjenstår å få dette verifisert. Det bør letes etter skifter etter Anders Andersen, Karen Margrethe Schults eller Berit Paulusdatter (Paul Iversens mor), for evt. håndfaste bevis.

Et tips til slutt. Du bør vurdere å bytte overskrift. Slik den er nå - "Noen som kjenner til Fosø ??" - går du glipp av flere som kjenner området og som kanskje kan gi verdifull informasjon. Mitt forslag: Sør-Trøndelag: Paul Iversen og Martha Andersdatter, sønnen Anders døpt 1840 på Hitra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre det , tusen takk.

Klarer ikke å endre overskrift på denne tråden, så det får bli en ny.

Noen som har bygdebøkene fra Hitra bør kanskje vite noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Unni. Overskrifta endrer du i ditt første innlegg - trykk på knappen Rediger under det første innlegget ditt. Når overskriften er endret trykker du på Lagre redigert innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er "blond" igjen, men hvor finner man skifteregister for Hitra og Frøya??

Altså, hvor hører de til??

Ble litt mange å velge mellom, bedre å spørre enn å bruke masse unødig tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider