Gå til innhold
Arkivverket

Trond Gundersen i Gausdal f ca 1740-50

Thor Wold
 Del

Recommended Posts

Jeg har også kalt ham Trond Gundersen Vålen-eie f ca 1746? Jeg sliter med å plassere ham og gi ham foreldre. Jeg synes navnet peker mot Vestre Gausdal, men ikke la deg lure. Det kan være feil. Vålen er ihvertfall i Østre.

Jeg har ham som g m Marit Trondsdatter Godtnok 23 apr 1779. Hun vil jeg helst ikke blande inn i denne debatten. Skal hun diskuteres, bør det være i en egen debatt.

Så spesialister på Gausdal: Hvem er Gunder Trondsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Trond Gundersen er litt av et mysterium. Jeg har også studert litt på hvor han kom fra. Han er nok født 1746 i Midtvoldslien og trolig er det nok hans foreldre som er gift 7.6.1746: Gunder Tronsøn Midtvoldslien og Ane OlsDaatt. Nørstvoldeyer. Gunder Trondsen er død i 1762 og Ane Olsdatter er trolig død som Vole-eie i 1798. Trolig hosTrond som var på en husmannsplass under Vole (Waalen) i 1801. (Tror det må være plassen som heter Kalrudhaugen) Trond må så ha flyttet til Storsteinhaugen der han døde i 1811.

Jeg har også notert at Trond var ektemann da han giftet seg med Marit Trondsdatter Godtnok. (Han kaller seg da for Klevaløkken, men det kan vel kanskje ha noe med Godtnok å gjøre?) Har notert at hans første kone skal være Marit Halvorsdatter Leervolden.

mvh

Tor Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fant ut av Gunder Tronsen Midtvoldslien som var gift i 1746 nå. Hadde registrert foreldrene hans fra før, men ikke fått koblet sammen familien.

Gunder Tronsen Midtvoldslien fant jeg døpt 12.7.1722 hans foreldre tror jeg må være:

Tron Pedersen Forset (som jeg ikke har registrert noe mer om) gift 9.7.1721 med Marit Svendsdatter Midtvold. Har notert at Marit Svendsdatter var død før 1751, men at hun hadde 4 barn som da var i live: Gunder og Peder i Gausdal og Erland og Maren i Bragenes. Dessverre hadde jeg ikke notert kilden til denne notaten, men trolig er det fra et skifte. Marit Svendsdatter Midtvold (1697-1742) er fra Midtvold og hennes foreldre er Svend Hansen Frøyse og Maren Olsdatter Li. (Svend Frøyse kjøpte Midtvold i 1684)

Lenke til kommentar
Del på andre sider