Gå til innhold
Arkivverket

Marthe Olsdatter Vefsrud/Fjulsrud - løsning på gåten?

Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

I over 5 år har jeg leieta etter dåpen til Marthe Olsdatter Vefsrud, som giftet seg med Jacob Knudsen Fjulsrud i Sylling kirke i Lier 25.12.1759. Se debatten Hvem var Ole Hansen på Vefsrud i 1764? Samt debatter i det gamle forumet, nr. 52863 og 73342.

Jeg tror det er henne som blir døpt i Heggen kirke i Modum 2. mai 1734, nr. 33: http://www.arkivverk...y&idx_side=-155

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61220650155.jpg

Foreldre: Ole Hansen og Anne Haagensdatter Fuhre-eie (trolig plassen Uldhoug). De giftet seg 15.10.1727 flyttet til Nackerud i Hoele sogn, men de har adresse Fuhre-eie da de begge er faddere 19. desember 1728. 2. oktober 1735 døper de datteren Ingebor, som blir gravlagt 4. desember: af Moderen ihielligget natten mellem den 27. og 28. november. 8 uger. Uldhoug under Fuure Eye. Kort tid etter Marthes dåp, men ikke umulig...

31. august 1738 døpes sønnen Hans, og alderen stemmer bra med Hans Olsen Vefsrud, som jeg er 99,99% sikker på er broren til Marthe...

Marthe Olsdatter Fjulsrud blir begravd 31. januar 1802, 68 år, så jeg synes det virkelig begynner å ligne noe nå! Hennes 1. datter er oppkalt etter ektemannens avdøde kone, Tollina, og den andre datteren heter Anne, og den første sønnen døpes Ole (med Hans Olsen Wefsrud som fadder). MEN det viktigste "funnet mitt" er at Anne Haagensdatter Vefsrud er fadder i Sylling kirke i 1741 og Ole Hansen Vefsrud er fadder i Sylling både i 1744 og -45, så ting tyder på at de var kommet til Lier rundt 1740. Vefsrud ligger under Horn, men tvers over Holsfjorden og nærmeste nabo til Fjusrud i Hole.

Jeg har "snust" på dette paret tidligere, men nå begynner jeg å bli overbevist. Er det noen med tilgang til Modums bygdebøker som kan sjekke Uldhoug og Fuhre for meg?

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at den 1. bokstaven i etternavnet til faren er "krøkkete" skrevet, men kan ikke skjønne annet enn at det i såfall må være en skriveleif. Morens navn er Anna/Anne Haagensdatter, samt at bostedet er Fuhre-eie. Lenke til Ingebors dåp 2. oktober året etter, må da være samme foreldre:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8494&idx_id=8494&uid=ny&idx_side=-166

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220650166.jpg

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være et sammentreff. Men, om du ser på andre navn som er skrevet med H så ser du tydelig forskjellen.

Med det mener jeg at presten har skrevet Janssøn, men han kan jo ha skrevet feil navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Berit.

Hadde vært fint hvis noen med kjennskap til Ulhaug og Fure kom på banen - hadde vært så flott å finne ut av denne saken!!!!!

Ole Hansen er et akk så vanlig navn, men det tusser vel ikke med Anne Haagensdøtre......

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser bokstaven som en H hvor den øverste løkken har "grodd" sammen p. g. a. bredden på streken. En J lager denne skriveren med en tverrstrek midt på stolpen, enten ved å fortsette den øvre løkken ned og over stolpen (som i Juni rett utenfor), eller som en J med en klar tverrstrek. Eksempler på begge disse J`ene finnes på samme side. Jeg finner ingen andre eksempler hvor J er skrevet på den måten som er foreslått med tverrstrek i topp av stolpe, derfor leser jeg navnet som Hanssøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fure er behandlet i Modums historie bind IV, s. 85-100. Ulhaug var en husmannsplass under Søndre Fure. Jeg kan ikke se at noen av de navnene du referer, er nevnt. Du kan sikkert få låne Modums historie på biblioteket i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Erling. De bodde der bare rundt 10 år, så da skal det vel mye til å komme med i boka. Hvis jeg har rett, og det håper jeg virkelig (!), flyttet Ole, Anne, Marthe og Hans til Lier (Vefsrud under Horn) rundt 1740.

Etter å ha sett på endel barnedåp, kan jeg ikke skjønne annet enn at Søren Haagensen er Annes bror og at deres far var Haagen Sørensen (muligens han som var på Aas/Aasen i forbindelse med en dåp). Andre gårdsnavn som har poppet opp, er Flattum-eie i 1730-årene og i 1765 Øderud og Rud.

Noen som har kunnskap om Haagen Sørensen i Modum (må ikke forveksles med navnebroren på Lian i Lier) og hans barn, trolig født 1690/1700,

håpefull hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider