Gå til innhold
Arkivverket

USA hjelp : Hva skjedde med Engebret Erlandson i USA ?

Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Har en liten " mystisk " sak her .

Gudlaug Jonsdatter og Erland Engebretson fikk tre barn sammen , den første var sønnen Engebret Erlandson født i 1854 og emigrerte til USA 23 april 1880 . Det hviler litt mystikk over denne emigasjonen , da Engebret ikke har oppgitt sitt navn i emigrasjonslistene fra Kristiania , han har oppgitt bare sine initialer E.E . Kveberg . Det er flere fra Lille Elvedalen med omtrent samme alder som Engebret som emigrerer på samme dag med samme skip og med samme reisemål ; Menomonee , dette er da antagelig Menomonee Falls i Wisconsin . Engebret skal angivelig ha dødd i 1885 ( sitert BB for Alvdal ) .

Engebret fikk altså bare 5 år i USA før han døde her .

Hva skjedde egentelig med Engebret ettersom han døde bare 31 år gammel i USA ?

Noen som har tilgang på de rette USA kildene her ?

Emigrasjonen til Engebret :

http://www.digitalar...tnr=12882#nedre

På forhånd tusen takk for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona i 1865 må vel være farens andre kone ? Her er et bilde fra en webside som omtaler den første kona som Gudlaug. Bildeteksten er: Engebret was the only surviving child of 1st marriage of Erland to Gudlaug Kveberg; 2 siblings died. He immigrated to America. Photo taken in Christiania, perhaps just before he left Norway. Notation from 1990s.

post-38-0-95689000-1365364652_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrival i 1880 ? Hans yrke er smed, kan det stemme ?

New York, Passenger Lists, 1820-1957

about E E Erlandson

Name: E E Erlandson Arrival Date: 30 Apr 1880 Birth Date: abt 1857 Age: 23 Gender: Male Ethnicity/ Nationality: Swedish Place of Origin: Sweden Port of Departure: London, England Destination: United States of America Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Alsatia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Engebret Erlandson var i live i 1905, er her en kandidat, om enn av ringe kvalitet. Fant ham ikke i US census for 1900. Det står at han har vært i staten Minnesota i 26 år og det er et år for mye .......

Minnesota, Territorial and State Censuses, 1849-1905

about Ed Erlandson

Name: Ed Erlandson Age: 51 3/12 Census Date: 26 Jun 1905 County: Chippewa Locality: Maynard Birth Location: Norway Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1854 Race: White Father's Birth Location: Norway Mother's Birth Location: Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kurt , tusen takk for god hjelp og den tid du bruker .

Det som er nytt for meg er er :

Engebret Erlandson sin far Erland Engebretson ble oppattgift med den 18 år yngre Kari Olsdatter. Det bildet du fant på denne websiden : har du en link til denne websiden ?

Jeg kommer meg ikke inn på linkene dine i innlegg 8 og 9 da jeg desverre ikke har tilgang på Anchestry .

Da jeg googlet på Erland sin første hustru : Gudlaug Jonsdatter så kom jeg inn på ei " My Heritage " side hvor headingen var " Familien Kveberg " der så står også Engebret oppført som død i USA i 1885 .

Hvis noen har tilgang på avisarkiver fra Menomonee Falls området i Wisconsin så skulle det ikke forundre meg om man kunne finne noe opplysninger her om Engebret Erlandson . ( E / Ed Erlandson ) jeg har en liten mistanke om at han var utsatt for en ulykke eller lignende i USA .

Såfremt ikke BB for Alvdal tar helt feil i forbindelse med at de oppgir han som død i 1885 .

På forhånd takk for mere god hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet i innlegg 7 er også fra en Ancestry-side som krever medlemsskap, men det er ikke flere opplysninger av interesse der. Jeg kan legge inn en melding til innhaveren av websiden, f.eks. men din E-postadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet i innlegg 7 er også fra en Ancestry-side som krever medlemsskap, men det er ikke flere opplysninger av interesse der. Jeg kan legge inn en melding til innhaveren av websiden, f.eks. men din E-postadresse.

Hei Kurt

Jeg har sendt deg en PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Epost-adressen du sendte meg virker ikke. Det er for øvrig kommet svar fra innehaveren av websiden på Ancestry.

Hei Kurt , joda Email fra deg er mottatt og tusen takk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.