Gå til innhold
Arkivverket

hvor gammelt er bildet ?

Roar Dalen
 Del

Recommended Posts

post-2058-0-73558100-1365106078_thumb.jpgTrenger hjelp til og aldersbestemme dette bildet , mener bestemt de stående damen er født 1897. Hvis ikke jeg tar feil. da ville bildet være fra ca 1920? kan det stemme med tror dere ?

Hvis min teori stemmer så kan det bli lettere for meg og finne ut hvem disse damer er . den sittende er forløbig ukjent for meg medn de ligner jo så jeg tror de er i slekt. Hvis den stående damen er den jeg tror det er så kan ikke den sittende være hennes mor for på den tiden var hennes mor død . tante ? ja ja vi får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men jeg synes dette bildet virker eldre enn 1920.

For det første: hårmoten var mer "oppsatt" i 1910-20. Vi snakker mer Eli Hagen stil. Høyere hår.

Klærne er ikke 1920. Det var en slankere og mer strømlinjeformet periode. Dette er mer Titanic, eller før.

Sepia fargene- mer vanlig før 1920.

Dette ser mer ut som 1900 og ikke mor-datter. De er ikke så like. Men hun som sitter er jo gift. Kan det være adoptivfatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Camilla for gode svar

Damen som står bak er født 1897 og konfirmert 1914. kan det være fra hennes konfirmasjon 1914. Synes bare hun så litt eldre ut enn konfirmasjonsalder. Hennes mor er også på dette tidspunk død så damen foran må være en annen slektning ?

Damen bak vokste opp på barnehjem og var nok ikke siste mote i klær vil jeg tro , men damen sittende er jo litt eldre og burde vell være tidsruktig kledd for en tur til fotografen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror virkelig ikke man må gå ut i fra at alle har siste mote i klær.Hvis man hadde pene klær vil jeg tro de fleste brukte disse i mange år. Her må man selvsagt ta hensyn til det man vet om familien og deres økonomi. Har et gruppebilde av min tippoldemor og noen og tjue andre fra ca. 1910. På det bildet kan man se at det er veldig ulikt hva de går i. Noen av de yngre har "kort hår" og moderne klær. Noen av de eldste går helt tydelig med kjolemodeller som ser ut til å være fra slutten av 1800-tallet. Jeg syns egentlig konfirmasjonsbilde var et godt forslag. :) Hun kan da vel godt være ca. 17 år på bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er påfallende hvor like damene er på håret, så de må nå være i nær slekt?

Og når den yngste av dem kommer i alderen til ho som sitter må hun da nesten bli en dobbeltgjenger?

Eplet kan da ikke ha falt langt fra stammen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du, Roar, legger inn en lenke til FT 1910, får vi flere holdepunkter til bedømmelsen. Når døde mora? Har hun en eldre søster? Hvor bodde de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stående damen heter Olava Elsine Ludvigsen født 9/12-1897, Hun vokste opp på Askviksnes barnehjem i Os komune , Hordaland.Hun var av reisende slekt og bodde fortsatt på barnehjemmet ved sin konfirmasjon i 27/9-1914.'

her er link til 1910 telling: http://digitalarkive...f01036688001280

Den sittende damen kan mulig være en av de som jobbet på barnehjemmet ? , men jeg synes hun har mye likhet til Olava så jeg tror mulig det er i hennes slekt ? men det blir vanskelig og finne ut. Hvor mye eldre kan den sittende damen være ? legger ved ett annet bilde av olava når hun gifter seg i 1925. der ser vi at det er den samme Olava .

post-2058-0-96957600-1365320054_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at den stående Olava på det første bildet har giftering. Og jeg synes faktisk at hun ser yngre ut på brudebildet. Det kan selvfølgelig ha noe med bildekvaliteten å gjøre, men likevel..

En annen ting - på konfirmasjonsbildet var man vel alene? Har slike bilder og de er aldri sammen med slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roar, er det noen tanter det kan være da? Jeg syns også de er litt like, men det kan jo være tilfeldig. Jfr. Mettes bilde kan jo dette godt være konfirmasjonsbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider