Gå til innhold
Arkivverket

Louis Viketun - navneendring

Hege V. Marthinussen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om min morfars navneendring. Han het Louis Viketun og er født 17.mai 1906 i Ålesund, død i Bergen i 1982.

Det jeg vet, og som jeg har funnet i digitalarkivet, Ministerialbok Ålesund prestegjeld 1894-1906, er at han var døpt Louis Wiig Olsen.

Det er senere skrevet inn for hånd, på samme sted i ministerialboken: "Ved bevilling av 14/1-1944 fått justitsdeptets tillatelse til å sløjfe navnet Wiig som fornavn og anta navnet Viketun som slektsnavn så det fulde navn blir: Louis Viketun."

For det første: Var han virkelig døpt Louis Wiig til fornavn? Hans mor het Wiig (Vik/Viik) til etternavn.

For det andre: Hvor kan jeg finne søknaden han sendte til justisdepartementet om å endre navnet? Og svaret han fikk?

For det tredje: Er dette en vanlig måte å føre inn navneendringer på, som en tilføyelse i dåpsregisteret?

louis_wiig_olsen_viketun_ministerialbok.doc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioden 1937-1960 sorterte navnesaker under Justisdepartementet, 3. sivilkontor G. Arkivmaterialet finnes i Riksarkivet. I serie Hb, eske 262, under journalnr. 3320/1954, har vi funnet navnesaken til Louis Vik Olsen, som har journalnr. 11152/1943. Vi vedlegger kopi av navnebevillingen, samt navnesøknaden.

Ifølge kirkeboken og navnebevillingen var Wiig/Vik en del av fornavnet.

Det er vanlig at opplysninger om navneendring blir ført inn ved dåpsnotisen i kirkeboken i etterkant.

Vennlig hilsen

Seksjon for brukertjenester

Navnebevilling.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioden 1937-1960 sorterte navnesaker under Justisdepartementet, 3. sivilkontor G. Arkivmaterialet finnes i Riksarkivet. I serie Hb, eske 262, under journalnr. 3320/1954, har vi funnet navnesaken til Louis Vik Olsen, som har journalnr. 11152/1943. Vi vedlegger kopi av navnebevillingen, samt navnesøknaden.

Ifølge kirkeboken og navnebevillingen var Wiig/Vik en del av fornavnet.

Det er vanlig at opplysninger om navneendring blir ført inn ved dåpsnotisen i kirkeboken i etterkant.

Vennlig hilsen

Seksjon for brukertjenester

Tusen takk for hjelpen, det var veldig interessant for hele familien Viketun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.