Gå til innhold
Arkivverket

Simen Simensen født 1 September 1834 dro han til USA?

Ørn Pedersen Myhre
 Del

Recommended Posts

Hei

Simen Simensen født 1 September 1834 Tune i Østfold, Raadalen plads, foreldre Simen Johnsen og Cathrine Olsdatter.

Jeg finner han ikke innenfor Norge senere, med unntak av en Simen Simensen død 1850 Sør Fron i Oppland. Kan det være samme person?

Også finner jeg en Simen Simensen som utvandret 1887 til USA.Han utvandret fra Lilleelvdalen i Norge, er det noen som vet hvor det er? Jeg tror det er samme person som i 1944 bor i Duluth Minnesota og som dør 08 August 1952 i St.Louis Minnesota. Men er dette den samme person som blir født 11.September 1834 i Tune i Østfold?

Setter pris på all hjelp. Har desverre ikke linker å legge ut da jeg fant dette inne på ancestry.com sine sider og jeg vet ikke hvordan jeg kan linke til de hints som jeg fikk der inne på Simen Simensen i familietreet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var født 1 sept 1834,ikke 11 sept 1834.

Simen Simensen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 01 Sep 1834 christening: 28 Sep 1834 TUNE, OSTFOLD, NORWAY residence: 1834 Tune, Ostfold, Norway

• parents:Simen Johnsen, Cathrine Olsdr

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 7 (1831-1837), Fødte og døpte menn 1834, side 74-75.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-42

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61023010315.jpg

Søsken:

Johanne Simensdatter

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 11 Apr 1829 christening: 03 May 1829 Tune, Østfold, Norway residence: 1829 Tune, Østfold, Norway

• parents:Simen Johnsen, Cathrine Olsdatter

Maren Simonsdr

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 09 Oct 1831 christening: 06 Nov 1831 TUNE, OSTFOLD, NORWAY residence: 1831 Tune, Ostfold, Norway

• parents:Simon Johnsen, Catrine Olsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i, en liten skrivefeil som snek seg inn der og jeg som trykte en gang for mye på 1 tallet :) Har rettet det opp nå i hovedinnlegget. Takk for de linkene du la ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ingelin, har vært litt opptatt med å finne andre av hans søsken i protokollene over begravde så hadde ikke rukket det enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allerede nevn er Lilleelvedalen det samme som Alvdal. Den Simen Simensen du fant utvandret i 1887 er nok Simen Simensen Holrøsten eller Hafrusten, f. 1829 i Alvdal, med foreldrene Simen Simensen og Kari Estensdatter. Simen skjøt og drepte faren sin i 1854, og satt i 30 år i slaveri og tukthus i Trondheim. Han utvandret til Wisconsin i 1887, og det siste jeg har om ham er at han bor hos sin niese i den amerikanske folketellingen i 1910. Da var han over 80 år, så han er nok død mellom 1910 og 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider