Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som har tilgang på Vang bygdebok-Hedmark ?

Hanne W. Berghagen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har muligheten til å søke opp en gård som het/heter Dalsfarmen og se om min tippoldemor karen Larsdatter født i 1861 er nevnt der,hun skal vist nok være født på denne gården. Hennes far skal ha hett Lars Kristoffersen men morens navn vet jeg ikke.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg har fulgt temaet ditt om Karen Larsdtr og og må si meg enig i at den Karen Larsdtr som man har kommet fram til der er den rette. Du sier hun skal være født på Dalfarmen,det stemmer ikke,ved vielsen står det f på Huse eie men hun oppholder seg på Dalfarmen,mest sannsynlig er hun i tjeneste der.

Karen Larsdtr f Huse eie 20/2 1861 mister atså sin mor Lisbet Larsdtr før dåpen, hva som skjedde med faren har jeg ikke sjekket, eller om hun hadde søsken, men hun voks opp på Hafsal eie hos Kristoffer Jensen og kona Kiersti Johansdtr, hun bor der både i 1865 og 75 lenker har du i ditt andre innlegg. Kristoffer er ikke hennes farfar siden faren Lars var en Eriksen. Ved konfirmasjonen(lenke i den andre debatten) står det at hun er f Huse eie men hun bor på Hafsal eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som peker i samme retning er at Kristoffer Jensen Hafsal eie er en av forloverne ved vielsen til Magnus og Karen i 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar....er det Huse eie det står ? ha ha :lol: må bare innrømme at jeg tolket det som huseier (av Dalfarmen)...ja ja sånn kan det gå når man ikke er nøye nok med å lese :blush: jeg har nok også hengt meg litt for mye opp i at faren står oppført som Lars Kristoffersen i kirkeboka....må være en skrivefeil det da. Takk for all hjelp til de som har bidratt i denne saken.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel om det er skrivefeil eller ei er ikke godt å si, denne feilen har jeg sett flere ganger der en person vokser opp uten kontakt med sin biologiske far, da blir ofte faren fulle navn oppgitt som en salig blanding av far og pleiefar sitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppslag i Vangsboka. Finnes det en gård som heter Høysve (eie) . Jeg leter etter opplysniger om Nils Hansen døpt 28/11-1835 og Anne Gudbrandsdatter døpt 30/1-1831. Sammen fikk disse datteren Gunnor / Gønner Nilsdatter død 15/3-1912 i Løten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok vært best om du opprettet ditt eget tema om dette.

Men det ser ut til at det er gått litt surr i tallene dine ? Slik du skriver var Nils dpt 28/11 1835 og Anne døpt 30/1 1831 ?

Men det er vel denne Gønner du spør om?

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512920246.jpg

Ekteparet Nils Hansen og Anne Gulbrandsdtr Høysveen eie sin datter Gunnaar f 28/11 1830 dpt 30/1 1831.

Det er nok lite hjelp å finne i Vangsbøkene,Høysveen ligger i Furnes,så det blir eventuelt Furnesboka du må lete i, dog er den meget dårlig på husmannsplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider