Gå til innhold
Arkivverket

William Wessel f 1715 i Trondheim. Noen som kan hjelpe?

Toril Basberg
 Del

Recommended Posts

William Wessel, senere William von Wessel? Skal være født i Trondheim i ca 1715. Han skal blandt annet være gift med en Didichen Pedersdatter.

Han fikk datteren Regize Willumsdatter f 1780. Men hvem er riktig mor?

Jeg har vært borti så mange varianter av denne familien at det er vanskelig å påstå riktighet i hvem jeg finner. Mulig far til William kan være rådmann Jan Wessel.

Er det noen som har noe kjennskap til denne familien? Tror kanskje William kan ha hatt flere koner.

Vennlig hilsen

Toril Basberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en William Wessel som eide Tangen på Stjørdal. Han var født 16/6 1715 og døde 1790 på Værnes.

Han var sønn av godseier William Wessel(bror til Tordenskjold).

William født 1715 ble 24/8 1744 gift med Anna Margrethe Schrøder.

De fikk 9 barn mellom 1745 og 1761.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Major William Wessel 2/2 1746 - 15/7 1809 Værnes Størdalen, N-TRL. Sønn av kpt.? William Wessel på Værnes 1715 - 5/12 1793.

Dåpen til Willem 7.trinit. 1746 (24/7) http://www.arkivverk...ny&idx_side=-86

Min forbindelse med William Wessel, Anna Margarita dpt.1/1 1762, men her er faren kaptein. http://www.arkivverk...ny&idx_side=-74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjørdalsboka bind II del II omtaler denne familien.

Der står det at William ble døpt 24/7 1746 og mora var Berit Gunnarsdatter Dybvad fra Lånke.

Williams stemor var Eleonora de Bods, ei kjøpmannsdatter fra Dublin.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Willem(1746) var uekte barn, ville det da vært så mange faddere med såkalte fine navn ved dåpen ?

Kan det være snakk om 2 William Wessel i Stjørdal. En gastgrbru? og en kaptein ? Jeg finner ikke kapteinen i Ovenstads militærbiografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen :D

Jeg har hørt at William Wessel i vår slekt skal ha vært kaptein, men alle de som visste noe er jo borte nå. Det er han som var født i 1715 og bl.a. gift med Didichen. Han var min 4x tippoldefar. Hvis både sønn og far het William Wessel blir det jo 2 med samme navn Berit, bare forskjellig generasjon.

Skal jammen lese Stjørdalsboka :rolleyes:

Hvordan søker jeg i det gamle forumet?

Vennlig hilsen

Toril

Er det forresten noen som klarer å lese skiftet i lenken til Berit?

Vennlig hilsen

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Regitze 1780, som var uekte. Faren tror jeg må være Willem f.1746, og ikke hans far (1715). Øverst h. side http://www.arkivverk...y&idx_side=-314

Per Nermos sider http://www.nermo.org...063.html#I10183

Ovenstads militærbiografier William Wessel s.559 http://old.genealogi...d_ii/index.html

Ja du har nok rett. Litt mer normal aldersforskjell :-) Det stemmer at Regize var uekte.

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :huh: Nå fikk jeg litt å rette opp.....

Ser atter en gang hvor viktig det er å sjekke, dobbeltsjekke og sjekke igjen. De svarene jeg har fått her henger i hverfall sammen!

Jo mer jeg leser, jo mer riktig blir det samtidig som jeg går helt surr.

Tok litt feil. Vet ikke om Regize var uekt, men jeg vet at hennes datter var det.

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboka står det at William født 1746 var premierløytnant 1786, rittmester 1795. Titulær major ved dragonene.

Fikk en uekte datter Begitte som ble døpt 20/10 1780. Mora var Didrikke Pedersdatter.

V.h.

Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboka står det at William født 1746 var premierløytnant 1786, rittmester 1795. Titulær major ved dragonene.

Fikk en uekte datter Begitte som ble døpt 20/10 1780. Mora var Didrikke Pedersdatter.

V.h.

Odd Annar

V.h.

Odd Annar

V.h.

Odd Annar

Det må være Regize og Didichen. Det er navnene som står i kirkeboka og dåpsdatoen er 20/2-1780 Vil absolutt tro at det er litt feil i bygdeboka, men vet også at folk skrev ned det de hørte, og mange oppga ikke riktige datoer. Noen endret også selv skrivemåten.

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok bygdeboka som er feil her.

Har funnet mange feil, men bruker den som et hjelpemiddel og sjekker alltid opplysningene mot evt. primærkilder, hvis de finnes.

Så lykke til videre Toril.

V.h.

Odd Annar

P.s. Det skal selvsagt være Bergitte i mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider