Sonja Madsen Skrevet April 7, 2013 Del Skrevet April 7, 2013 Jeg lurte på om noen vet om, og hvor det er mulig for meg å finne opplysninger om en som var i retten i 1830, og fikk en dom på 8 dager? Dette skjedde i hardanger. Mvh Sonja Madsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngve Nedrebø Skrevet April 7, 2013 Del Skrevet April 7, 2013 Da ville jeg ha prøvd med ekstrarettsprotokollen for Hardanger og Voss sorenskriveri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonja Madsen Skrevet April 7, 2013 Forfatter Del Skrevet April 7, 2013 Det skal jeg prøve. Takk for svar, Yngve. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling t endresen Skrevet April 7, 2013 Del Skrevet April 7, 2013 Sonja: Det vil si: Send en henvendelse til Statsarkivet i Bergen, gjerne her på digitalarkivet legg inn samme spørsmål, men ha med den aktuelle dato for enten soning eller domsavsigelse, så vil sikkert noen der (Yngve f.eks) kunne finne ut om det er "klaff". Velg "se alle debattfora" helt nederst. Der kommer det opp lenke til de ulike statsarkiv. Trykk på Bergen. Er du heldig, finner Yngve ut av det ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonja Madsen Skrevet April 7, 2013 Forfatter Del Skrevet April 7, 2013 Takk igjen for info, Erling Jeg har nok ikke nøyaktig dato annet enn det som står skrevet, og det er at han var i retten i 1830. Det står ikke noe om fengselsoppholdet, da han ble hentet med båt, lagt i jern, og veltet seg ut av båten og druknet.. Dette står i en gammel bygdebok. Så det er skrivet fra retten, kanskje det står skrevet en plass om denne båtturen også. Jeg skal se litt rundt, og henvende meg til Statsarkivet hvis jeg ikke finner mer. Sonja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå