Gå til innhold
Arkivverket

Flaskepostmysterium: Kven sendte dette brevet til Tyskland 22/7 2011?

Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Er det nokon der ute som kan løyse denne nøtta?

Artikkel i VG

Facebook

Det vert både i Facebook-filmen og av VG hevda at datoen er 2/7, men eg tykkjer det ser ut som om datoen er sjølvaste 22., slik det også er kommentert på Facebook.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at frimerket er Norsk, men skrifttypen er ikke typisk Norsk. Vill gjettet på at det er en Tysk som har skrevet utenpå konvolutten. Vi bruker bla. En stor G i starten av ord. Se ordet German.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemplet er: Oslo Norge.

Inger, det går ikke an å si at man vet nasjonalitet ut fra skrift.

Jeg kan forøvrig opplyse om at G i German er stor G og ikke liten g. Det kalles formskrift, og er vel skrevet av en "voksen" person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eigentleg var tanken bak denne tråden at opplysninga kanskje kunne nå ut til den som sendte brevet, men det er jo også kjekt å prøve å løyse nøtter sjølv om ein her har svært lite å gå etter.

Eg har aldri tenkt over det, men det ser ut som om Posten har bytt ut dei gode gamle stadnamna med ein kryptisk kode av ein bokstav og to tal. På dette biletet frå filmen som ligg på Facebook ser det ut som om det står A eitt eller anna.

post-77-0-27373500-1365373089_thumb.jpg

Er dette då koden frå Oslo? Finst det noko oversikt over desse kodane?

Kvar kan brevet ha vore sendt frå dersom det er stempla i Oslo? Vert slike brev stempla der dei er sendt frå, eller vert dei fyrst stempla den staden dei vert sortert?

post-77-0-34954100-1365374461_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten flaske via en liten tysk elv, ned til Nordsjøen eller Østersjøen og videre til Norge. Er ikke ekspert på havstrømmer, men det er vel mulig?

Det som først slo meg var at her har vi med 2 luringer å gjøre som har produsert en sak med håp om mye oppmerksomhet.

Tyske bokstaver blir det forklart lenger oppe (tilfeldig?), men kamuflert med engelsk "and" for ikke å gjøre det tysk?

Og hvor stor er sannsynligheten for at finneren i Norge som har tatt seg bryet med å sende brevet tilbake ikke vil eller ikke har husket på å etterlate seg kjennetegn?

Først ville jeg nok ha sjekket opp om noen av de karene (kan jo også være en 3. person som er med på spøken) var i Norge rundt avsendelsestidspunktet.

Men når det har gått snart 2 år (planlagt?) siden svaret kom så er kanskje det ikke så godt å finne ut av.

Men jeg kan jo selvsagt ta feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten flaske via en liten tysk elv, ned til Nordsjøen eller Østersjøen og videre til Norge. Er ikke ekspert på havstrømmer, men det er vel mulig?

Det som først slo meg var at her har vi med 2 luringer å gjøre som har produsert en sak med håp om mye oppmerksomhet.

Tyske bokstaver blir det forklart lenger oppe (tilfeldig?), men kamuflert med engelsk "and" for ikke å gjøre det tysk?

Og hvor stor er sannsynligheten for at finneren i Norge som har tatt seg bryet med å sende brevet tilbake ikke vil eller ikke har husket på å etterlate seg kjennetegn?

Først ville jeg nok ha sjekket opp om noen av de karene (kan jo også være en 3. person som er med på spøken) var i Norge rundt avsendelsestidspunktet.

Men når det har gått snart 2 år (planlagt?) siden svaret kom så er kanskje det ikke så godt å finne ut av.

Men jeg kan jo selvsagt ta feil :)

Har også en mistanke om at dette er noe lureri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Jeg klarer verken og se Oslo eller en A.

Er det jeg som tuller?

V.h.

Odd Annar

Jeg ser heller ikke noe Oslo. På frimerket står det stemplet Posten Norge.

Dessuten ville en tysker neppe ha skrevet Germany, som jo er engelsk.

Han ville ha skrevet Deutschland eller Tyskland (på brev fra Norge).

Hvis dette derimot er en spøk fra en tysker, kan han selvsagt ha skrevet både "and" og "Germany".

(Den siste bokstaven y dekkes over av klistrelappen fra det tyske postvesenet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at her har noen moroklumper vært på ferde og at brevet har kjørt i bil fra Tyskland til Molde. Uansett en artig historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Må få lov til å støtte Inger F. som ble så bastant avfeid tidligere her når det gjelder håndskrift/skrifttyper. Det er klart det kan være et godt spor å se på skrifta! Jeg tenker for eksempel på typisk amerikansk håndskrift. Den er da svært så gjenkjennelig.

Ellers hadde det vært moro å finne svaret på denne posten.

Laila S. Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler ikke mistenksomheten i denne tråden - hvorfor skulle noen ønske eller gidde å forfalske en slik historie? Tusenvis av flaskepost blir sjøsatt hver dag, at noen av disse blir gjenfunnet først mange år senere er ikke så veldig merkelig. Den eneste grunnen til at dette har blitt en liten nyhetssak, er at avsender i Norge ikke har påført noen avsenderadresse. Det kan det være flere årsaker til, den mest sannsynlige er at han eller hun har glemt det. Hadde vedkommende gitt seg til kjenne hadde det ikke vært noe mysterium å løse, og saken hadde vel ikke nådd lokalavisen engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett på konvolutten i lenka til VG så ser jeg at jeg bommet med Oslo. Det står Posten Norge. Beklager at dere har kasta bort tid med å sjekke Oslo.

Skulle tro at postverket kan tyde strekkoden på brevet, for det er vel de som har stemplet koden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mere interessant det som er stemplet på brevet. Nå kan ikke jeg tysk, men kan det stå noe om at brevet er sendt i retur pga. mangel i adressen. Hvis det er tilfelle så må det vel finnes en avsenderadresse, og de 2 tyskerne vil ikke ha mottatt brevet. Eller er jeg på jordet en gang til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt og engasjere meg mer i flaskepostmysteriet bare info til Berit Knutsen. Skrift kan både tid-og stedfestes. Jeg har hatt Kalligrafi som hobby i mange år og har intressert meg for bokstaver i mer enn 30 år, jobbet mot Europa siden telexens tid, da vi også fikk mye brev også skrevet for hånd. Vi ser av våre kirkebøker hvordan skriften har endret seg. Våre pc fonter har sitt utspring i Kalligrafisk oppbygging av bokstaver som kan tid og stedfestes. Pennesplittbredde, vinkel på pennesplitten/penneholderen osv. Gotic, Helvetica, italic er fonter som er mye brukt. Jeg tror at det går an og skille norsk håndskrift fra UK eller Italia osv. Hvert land har sitt særpreg selvom vi former vår egen håndskrit, mest pga av vinkelen og mellomrom på bokstavene, seriffer , prikken over i osv. Det er med disse forholdene jeg mener at man iallefall kan stedfete i vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mere interessant det som er stemplet på brevet. Nå kan ikke jeg tysk, men kan det stå noe om at brevet er sendt i retur pga. mangel i adressen. Hvis det er tilfelle så må det vel finnes en avsenderadresse, og de 2 tyskerne vil ikke ha mottatt brevet. Eller er jeg på jordet en gang til ?

Det står noe i retning av at sendingen er omadressert pga feil påskrift, og at mottager anmodes om å opplyse avsender om dette. Strekkoden er stemplet oppå merket fra Deutsche Post, altså ikke i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskarane skal i følgje VG no vere i Norge for å leite etter svar saman med eit tysk tv-team. Ein legg merke til at skrifta er diskutert i artikkelen. VG har kontakta to skriftgranskarar som meiner at skrifta ikkje er typisk norsk, og det er antyda at dette kan vere skrive av ein tyskar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at adressen har blitt anonymisert i bildene, men på det opprinnelige bildet ender adressen på street, i tillegg brukes and i mottakerfeltet..

Synes nå det høres mer engelsk/amerikansk ut jeg.. Men mulig både street og and brukes på tysk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider