Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Margrethe Baar? Gift 31/1 1732 i Hole, Buskerud med Henrik Hejer/Heier/Heyer

Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Margrethe Baar giftet seg 31/1 1732 i Hole med Henrik Hejer/Heier/Heyer. De hadde barn døpt 1732 og 1734 i Sigdal, før de flyttet til Hemsedal, der de døpte barn 1737, 1738 og 1743.

Margrethe ble begravet 1753, 44 år som sersjant Henrik Heiers hustru, Margrethe Jensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en stor Baar-slekt i Grenland som trolig kom via Bragernes. Det kan se ut som om denne Peder Baar har en sønn som heter Jens som tidsmessig kanskje kan passe inn som Margrethes far...?

Mer om Baar-familien her.

Nei, dessverre. Det var en større Baar-debatt for et drøyt år siden på forumet her, og av det jeg kunne se der, døde denne Jens Pedersen uten livsarvinger før 1740. Jeg ser likevel ikke bort fra at det kan være en eller annen sammenheng med Baar-slekten i Grenland, men jeg ser bare ikke hvordan.

Alternativt er slektsnavnet feilskrevet i 1732, slik at vi kanskje er på jakt etter en "Bahr" eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, blir interessant å se hva du finner ut, var borte i endel med etternavn Baar for en stund siden: http://forum.arkivve...ar#entry1503372 Men regner vel med at du har sett på denne debatten. Klarer ikke å finne igjen at Peder Pedersen Baar har en sønn som heter Jens, men mulig jeg ser etter feil person her..

Har registrert en prokurator ved Fritzøe Jernverk Jens Pedersen Baar/Baard/Borre (d.1735) gift med Kristine Hansdatter Falch (f. 1669.)

Mulig det er han du tenker på? Tror ikke jeg fant ut hvem han var sønn til... I kildene mener jeg etternavnet har blitt skrevet både Baar/Baare/Borre. Men det er mye mulig at de du leter etter kan finnes under Bahr eller lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer forresten veldig på hvor det ble av barna til disse to.

Jeg har altså funnet følgende:

1) Eilert Henriksen, dpt. 1732 i Krødsherad (Sigdal pr.gj.). Konfirmert som Eilert Henriksen Heier 16?. november 1748 i Hemsedal, 16 år.

2) Marthe Kirstine Henriksdatter, dpt. 1734 i Krødsherad. Konfirmert som Marthe Kirstine Henriksdtr. Heier 1. januar 1751 i Gol, 17 år.

3) Jens Henriksen, dpt. 1737 i Hemsedal (Nes pr.gj.). Død som barn.

4) Jens Henriksen, dpt. 1738 i Hemsedal. Trolig død som barn.

5) Nils Henriksen, dpt. 1738 i Hemsedal. Muligens konfirmert som Nils Henriksen (uten slektsnavn) i Hemsedal Trin. 1755, 17 år.

6) Anne Marie Henriksdatter, dpt. 1743 i Hemsedal. Konfirmert som Anne Marie Henriksdtr. H... i Nes 15/7 1759, alderen er slitt bort.

På nettet hevdes det flere steder at nr. 2, Marthe Kirstine, skulle ha giftet seg med Vilhelm Bjørnson fra Langehaug, Hemsedal. Hva er kilden for dette? Når de døper barn 1773 og 1777 kalles hun bare Marthe, og det er i hvert fall ingen av fadderne som synes å ha tilknytning til henne, dersom hun skulle vært datter av Henrik Heier. Nevnes hun noe sted med slektsnavnet? Når giftet de seg?

Så vidt jeg kan se er ingen av disse barna noe sted i Hallingdal i ekstraskattemanntallet for 1762, muligens med unntak av Nils Henriksen. Men navnet Henrik eller Henriksen er faktisk ganske mye brukt i store deler av Hallingdal i manntallet.

Jeg har ikke funnet noen døde av denne familien frem t.o.m. 1764, med unntak av Margrethe Jensdatter i 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sersjant Henrik Heier er nevnt i to militærruller for 1758, nemlig 1) 2. Oplandske Inf. Reg., Hallingdalske Capt. Arøes Comp. og 2) 2. Oplandske Inf. Reg., Ytre Hallingdalske, Capt. Schlanburschs Comp. I den siste står det at han hadde 5 barn. Hvis dette er riktig, tyder det på at Jens f. 1738 fremdeles levde, selv om jeg ikke har funnet ham blant konfirmanter. Men det hender jo at folk er uteglemt der.

Henrik Heier ser ut til å ha vært fra Gran på Hadeland. 11/9 1699 var det skifte etter Henrik Hermannsen på Sande/Sanne i Gran, g.m. Kirsti Nilsdatter. De hadde barna Hermann, 11 år, Nils, 1 1/2 år, Anna, 7 år og Catharina, 3 1/2 år.

I 1765 ble det tatt opp et tingsvitne på Hadeland (tb. 65 fol. 121b). Catharina Henriksdatter hadde vært gift med veier og måler i Fredrikstad, Peter Qvist, men var død uten livsarvinger. Det går her frem at Kirsti Nilsdatter giftet seg 2) med Eilert Samuelsen (d. 1732, 66 år). De fortsatte å bo på Sanne, og hadde barna Henrik Eilertsen og Mari Eilertsdatter. Vitnene visste at Henrik hadde vært gift og hadde barn, men visste ikke hvem eller hvor mange. Det går her frem at Henrik Hermannsen hadde brukt slektnavnet HEJER, og Henrik Eilertsen av 2. ekteskap har tydeligvis tatt dette navnet. Det er ikke første gang jeg har sett slikt skje. Henrik Eilertsen ble døpt 7 p. Trin. 1708 i Gran. I rullene av 1758 sa han seg 51 år (f. 1707), som altså stemmer bra. På skiftet etter Catharina Henriksdtr. Heier i Fredrikstad 1764-68 ble bl.a. tingsvitnet av 1765 fremlagt. I 1768 hadde man så funnet frem til navnene på Henrik Eilertsens barn. Disse ble oppgitt å være Jens, Nils og to døtre. Dersom dette skulle være riktig, og Eilert ikke er uteglemt, må Eilert ha vært død mellom 1758 og 1768. Men det er altså en usikkerhet her, i og med at jeg ikke har funnet hverken Eilert eller hans far begravet i Nes (jeg har nå sett t.o.m. 1768). Kirkeboka er imidlertid ikke helt pålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Margrethe Christensdatter enke etter Jens Nielsen Baar fra Hole sogn på Ringerike blir begravet i Kongsberg 25 september 1751. Mulige foreldre til Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrethe Baar giftet seg 31/1 1732 i Hole med Henrik Hejer/Heier/Heyer. De hadde barn døpt 1732 og 1734 i Sigdal, før de flyttet til Hemsedal, der de døpte barn 1737, 1738 og 1743.

Margrethe ble begravet 1753, 44 år som sersjant Henrik Heiers hustru, Margrethe Jensdatter.

Har du kildehenvisning til vielsen for Henrik Hejer og Margrethe Jensdatter?

Jeg er i kontakt med en amerikaner som også er interessert i denne slekten :)

Mvh

Inger Borgan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh

Inger Borgan

Jeg fant vielsen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mvh

Inger Borgan

Hvis du har noen kilder på barna, hvor de ble av, hører jeg gjerne fra deg :-)

Jeg er spesielt interessert i Eilert, om han virkelig var død før 1768 eller ikke, og i så fall hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være slekt ? Jeg har en Nils Kristensen Baare på Domholt i Hole tidlig 1700-tall i databasen. Han skal være sønn av Christen Christensen Baare på Nedre Mo på Røyse. Dette er fra Hole bygdebok.

Stein Finsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være slekt ? Jeg har en Nils Kristensen Baare på Domholt i Hole tidlig 1700-tall i databasen. Han skal være sønn av Christen Christensen Baare på Nedre Mo på Røyse. Dette er fra Hole bygdebok.

Jeg har ikke funnet noen forbindelse, ut fra de personene som nevnes i Hole bygdebok, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tingbok 29 for Ringerike (2 juni 1684) alminnelig skatteting på Tandberg tingstue i Norderhov. Der nevnes en herr Peder Jensen Baare, men denne har du kanskje allerede funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider