Gå til innhold
Arkivverket

1910 telling

Marit H
 Del

Recommended Posts

Er Rathkesgt med i 1910 tellingen? Har forsøkt Rathkesgt med forskjellige skrivemåter. Har også forsøkt personer med etternavn, fornavn og fødselsdato som skal bo i Rathkesgt men har ikke fått opp noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde familie i den gata i 1910 og mener å huske at jeg fant dem der, men det er mulig jeg husker feil,

for nå kommer jeg ikke lenger enn til denne lenken: http://da.digitalark...f01036392179123

Jeg fant "mine" i Rathkes gate 7 i adresseboka for 1911.

Men det ser ut til at det er en eller annen slags feil med den gata i FT 1910 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lenken du viser til over står det en merknad "E: Husliste 22-40 mangler i originalkilden.". Det forklarer deler av gaten, men nå er det ikke spor etter Rathkes gate i selve tellingen. Ikke så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lenken du viser til over står det en merknad "E: Husliste 22-40 mangler i originalkilden.". Det forklarer deler av gaten, men nå er det ikke spor etter Rathkes gate i selve tellingen. Ikke så langt jeg kan se.

22-40 er huslistenummer i tellingskretsen, ikke nummer i Rathkes gate. Husliste 22-40 tilsvarer Rathkes gate 1-17 og mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å søke fram ubebodde boliger ved å bruke søkeskjema for 1910-tellingen, så du vil ikke få treff på Rathkesgate. Bruker du avansert eiendomssøk vil du finne gaten.

Jeg beklager at det er slik. Dette skal bli endret på, slik at du skal kunne søke også på ubebodde adresser i tellingen, men vi har ikke mulighet for å gjøre noe med det i den utviklingsfasen vi er i nå, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å søke fram ubebodde boliger ved å bruke søkeskjema for 1910-tellingen, så du vil ikke få treff på Rathkesgate. Bruker du avansert eiendomssøk vil du finne gaten.

Har nok litt tungt for meg, for jeg skjønte ikke riktig dette. Mener du at Rathkesgate fra nr 17 og opppover er ubebodd og at nr 1-17 mangler i tellingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg var upresis. Huslister og personlister mangler for adressene Rathkesgate 1-17 og dermed står disse adressene som ubebodde. Søkeskjemaet for 1910-tellingen lar deg kun søke etter adresser hvor det eksisterer personlister/personer. Rathkesgate etter 17 kan jeg ikke se eksisterer i våre data i det hele tatt, gikk gaten over nr 17 i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det klarere :-) Jeg forstår nå at den gikk nok ikke lenger enn til 17 i 1910 - som nå. Leste det antagelig som en presisering at det manglet fra 1-17 og gikk ut fra at det var noe mer.

Men da er det oppklart - Rathkesgate finner man ikke i 1910 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tilleggsopplysning

Oslo byarkiv har en kommunal telling fra 1 februar 1910,hvis det kan hjelpe på

mangelen i den statlige tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at det er slik. Dette skal bli endret på, slik at du skal kunne søke også på ubebodde adresser i tellingen, men vi har ikke mulighet for å gjøre noe med det i den utviklingsfasen vi er i nå, dessverre.

Jeg oppfatter det slik at begrepet "ubebodd" er et teknisk uttrykk som dere bruker i Digitalarkivet. For det bodde jo mange mennesker i Rathkes gate også i 1910, det viser adressebøkene for 1906 og 1911 med mange av de samme personene i de samme leilighetene. Jeg foreslår derfor at det velges et annet uttrykk enn "ubebodde boliger" og "ubebodde adresser" for de tilfellene hvor personopplysningene mangler, for ikke å skape misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider