Gå til innhold
Arkivverket

Anne Mendtzdtr. Smørhavn, Kinn, Sunnfjord 1660/1770 tallet. Hvem var hun?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Dette berører forsåvidt et annet tema, nemlig spørsmålet om den eldste delen av Balchen slekten som man finner her: http://forum.arkivverket.no/topic/178542-balchen-slekten-de-eldste-slektsledd-hva-vet-vi-om-dem-og-opphavet-til-balchen-navnet/page__st__160__p__1560876__hl__+balchen#entry1560876

Anne Mendtzdtr. var gift med gjestgiver i Smørhavn, Jørgen Berentsen Balchen 1652-1720. Han var sønn av Berent Jonsen Balchen (1610 - før 1677).

De fikk barna:

Lisbeth ca 1683-1758, gift med Diedrich Alexandersen Fæster.

Anders ca 1687-1739, neste bruker gift med Marie Olsdtr. Thyges

Malene f. ca. 1690

Anne Margrethe f. ca. 1693 trolig gift med Helje Holbeck Alexandersen Fæster

Berent f. ca. 1697

Marie f. ca. 1699

Men jeg har altså ikke vært i stand til å finne ut hvor Anne kom fra eller hvem som var hennes foreldre. Kanskje er det ikke mulig å finne et slikt svar, men kanskje noen kan ha en tanke eller ide om hvem hun kan være eller hvor hun kom fra.

Jeg har dessverre heller ikke funnet noe skifte etter verken Anne eller ektemannen Jørgen B. Balchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at håpet om å finne svar på hvem denne damen var, er relativt lite. Men det har vist seg mer enn en gang at flere hoder tenker bedre enn ett.

Hun beskrives i Bremanger boka som Anne Mendtsdatter. Jeg vil jo da anta at hennes far har vært en Mendt eller Mentz. Det var vel ikke et mye brukt navn på vestlandet på 1600 tallet, og da var det vel helst benyttet som etternavn. Vi har f.eks en Anne Torchelsdtr. Mentz på Bolstad i Fusa (Sunnhordland) som var datter av Torchel Jansen Mentz, som igjen var sønn av en Jan/Johan Frantzen Mentz..

Dersom noen skulle ha en tanke eller ide om i vilken retning jeg bør lete, så er jeg takknemlig også for ideer, innfall, høyttenkning eller forslag i en eller annen variant. Jørgen B. Balchen var trolig født i Korsvik i Gloppen, men det behøver selvsagt ikke bety at kona var fra samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at det i det minste er en blant forumets mange dyktige brukere som kan ha en tanke, ide eller teori om hvem denne Anne Mendt/tz var datter av og hvor hun eventuelt kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider