Gå til innhold
Arkivverket

Når og hvor er bildene tatt?

Sonja Madsen
 Del

Recommended Posts

Begge bildene er tatt samme sted, bildene er ikke på papir, men på noe hardt metall..

Skulle så gjerne funnet ca. årstall, kanskje noen vet hvor dette kan være tatt?

Mvh Sonja

post-3831-0-73667200-1365413037_thumb.jpg

post-3831-0-31421600-1365413064_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lese 18 og 1901 (?) til høyre, men tviler på at det er skikkelige tall, er vel heller ujevnheter som har oppstått på grunn av at plata/fotografiet er begynt å smuldra opp på overflaten, eller ?

Var innpå en side på nettet og fant dette : F 2.8 Sonen for deg som mener noe om foto. Er Roald Grønstad Fotograf som har skrevet dette: Ferrotypi (av latin ferrum "jern") sortlakkert jernplate med kollodiumhinne i. Oppfunnet i Frankrike 1853 av Adolphe Alexandre Martin (1824-96) Ferrotypien, som i USA er betegnet som Tintype. Var i bruk i Danmark ca.1860 - 90 og ble benyttet av gate og markedsfotografer (kanonfotografer) til ca.1920. Har funnet to lignende plater selv i mitt familiealbum, men det også er uten datering, tall, eller bokstaver, og ukjente folk for meg, så det hjalp lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... eg lurer på om dette kan vere amerikabilete? Bileta kan naturligvis vere tekne i Noreg, men dei ser litt unorske ut...

Kan det muligens være, og finner ikke denne kjoletypen i oversikten nedenfor?

http://pinterest.com/aleksd/costumes-historic-vintage-fashion-1800-s/

Er vel rødrutet denne kjolen i bildet :rolleyes: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fotoene kan være fra slutten av 1870-tallet. Senere ble skjørtene smalere og fikk mer draperier og kø. Og puffermer. Lissesløyfen til mannen og det muntre rutete stoffet antyder kanskje Amerika? Klærne i det første bildet ser hjemmesydde ut, mens damen i bilde 2 har klær av en helt annen kvalitet.

Såvidt jeg skjønner var ikke Ferrotype/Tintype så vanlig etter 1878 for seriøse portretter.

http://www.phototree.com/identify.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for god info.

Jeg klarer ikke lese noe på bildet, men det er heller ikke så lett å se.

Jeg vil også gå ut i fra 1870 tallet/ amerika? ut fra linker og god informasjon, nytt lesestoff ang. ferrotype/Tintype, så jeg har mye spennende lesestoff foran meg :)

Mvh Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ihvetfall ut som om begge bildene er tatt hos samme fotograf.

Får bare begynne å lure siden jeg overså første del av setningen du starta med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For moro skyld legger jeg inn en håndfarget versjon, kanskje så det slik ut den gang for mange år siden hos fotografen. Hva tror dere der ute. ?

post-3544-0-97321600-1365613294_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider