Gå til innhold
Arkivverket

Nils Hansen døpt 28/11-1830 og Anne Gudbrandsdatter Døpt 30/1-1831 begge Furnes

FuglebrendInger
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått oppgitt disse to med dåpsdato. Kan ikke finne kilde til foreldre. Ev om de giftet seg og flytteinfrmasjon. Jeg vet det ble mange spørsmål, men svar på noe hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Furnes i Vang, Hedmark det er prat om? Eg finn dei ikkje i kyrkjebøkene der, etter eit snøggt lite søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Inger

Som jeg skrev til deg ble tallene du har fått riv ruskende gale det var datteren til Nils og Anne ,Gunnaar som var f 28/11 1830 og dpt 30/1 1831. Foreldrene var gift ved dåpen og de må jo være født mye tidligere siden det er barnet deres som er f 1830 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raskt søk på FS gir vielsen 23/11 1810, samt barna Simen 1817,Gulbrand 1821,ny Gulbrand 1822 Siri 1825 og din Gunnaar 1830. Det er nok flere barn også mellom 1810 og 1817.

Vielsen til Nils Hansen og Anne Gulbrandsdtr http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070512930011.jpg

Så får du korrigere meg hvis jeg tar feil, men ved dødsfallet til den Gunnaar/Gønner du oppgav dødsdato på står det at hun var f i Furnes 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff her gikk visst alt feil.Tusen takk , du har selvsagt rett. Ved vielsen står det ikke fødselsdato til fedrene , jeg leser det som om de heter Gulbrand Kirkeby og Ole Krystad/Krylstad. Hvis faren til brudgommen heter Ole er det ikke rart at sønnen ikke heter Olsen til etternavn ? Han kan jo ha vært en annen far og at Ole Krystad er stefar. Tror dette sporet blir litt vanskelig for en nybegynner som meg. Tusen takk for hjelpen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi er nok ikke så heldige at fedrene er oppført ved vielsen på den tiden, først nærmere 1830 får vi farsnavn ved vielsene, dette varierer litt rundt om i landet.

Ei heller får vi noen alder å gå etter.Bosted som nevnes er sjelden fødested men ofte gården de tjente på ved vielsen.

Når det gjelder Gulbrand Kirkeby er nok ikke han far til Anne heller,han er nok mest sannsynlig gårdbrukeren på Kirkeby, Gulbrand Michelsen,og han hadde ingen datter Anne i 1801.

Du bør nå konsentrere deg om å finne ut mest mulig om denne familien,Nils og Anne , kartlegge alle barn noter deg alle faddere,det kan være de kan gi deg noen spor. og prøv å finne Nils og Anne sine dødsfall så du har en alder å forholde deg til.

Strengt tatt er det bare ei Anne Gulbrandsdtr i Wang ved ft 1801 som kan passe det er den 13 år gamle dattera til Gulbrand Gulbrandsen Biørnrud, Men det er ingen garanti for at Anne kommer fra Furnes eller Wang,hun kan være innflytter.

Nils og Anne sitt første barn ser ut til å være Helvig som døpes 2/2 1812 Gaalaas eie.Da er det stor sannsynlighet for at enten Anne eller Nils sin mor er ei Helvig.

Nils Hansen er det heller ikke mange av i 1801, best kandidat er vel den 21 år gamle tjenestedrengen på Gaalaas. Men som sagt ingen av disse må strengt tatt finnes i ft 1801 for Wang, de kan ha flyttet dit etter 1801.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider