Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall i Bergen våren 1946

Arne Fanebust
 Del

Recommended Posts

Min oldemor het Anna Andreasdotter Vatle og var født på Haus 16. februar 1862. Hun flyttet til Bergen i voksen alder, og giftet seg med snekkersvenn (møbelsnekker) Jacob Larsen som var født på Hop i Fana (Nybø). Vigselen fant sted i Korskirken 18. juni 1887.

Jacob døde 8. desember 1911, 45 år gammel, og ble gravlagt på Møllendal kirkegård i Bergen. Familiens adresse var på dette tidspunkt Kjellersmuget 27, og etter det jeg mener å vite, bodde hans enke, Anna, under denne adressen resten av sitt liv.

Tross iherdig leting har jeg ikke klart å finne noen eksakt fødselsdato for oldemor Anna. Det eneste jeg vet, er det som ble sagt i familien om at hun levde lenge nok til å se sine to første oldebarn før hun døde. Dette tilsier at hun døde på våren eller forsommeren 1946, og ikke tidligere enn 1. april. Det jeg ellers mener å vite, er at hun, etter at mannen døde, må ha brukt navnet Anna Larsen eller kanskje Anna (Larsen) Nybø. Videre vet jeg at hun hadde fem barn som nådde voksen alder, hvorav den eldste var Hjalmar Amandus (født 1890) og den yngste Borghild gift Thorsen (født 1901).

Siden jeg ikke har klart å finne ut eksakt når oldemor Anna døde, håper jeg Statsarkivet i Bergen kan bistå meg med dette. Takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne.

Du finner Anna Larsen nevnt død 7 januar 1944 på Olderhaug i Laksevåg (se døde i Laksevåg 1925 - 1950) Hun er nevnt født 16 feb 1862 og

enke etter møbelsnekker.

Mvh. Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Dag. Da løste du et mysterium for meg. Og du satte meg på sporet av en "kilde" jeg ikke har vært oppmerksom på. Mvh Arne Fanebust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeregisterkortet hennes forteller at hun flyttet fra Kjeldersmuget 7 til Lappen, Holen 18. juli 1932. Der bodde hun hos Hjalmar Larsen. 18. april 1933 flyttet hun til Konsul Børsgate 14a, før hun 1. april 1937 flyttet til Fjordglytt i Laksevåg, igjen hos Hjalmar Larsen. Hun fulgte sønnen til Ytre Markevei 28 i Bergen 15. oktober 1940, men flyttet 7. oktober 1941 til Olderhaug, Kringsjå, Laksevåg, der hun bodde hos datteren Borghild Thorsen.

Da hun døde hadde hun fem barn: Hjalmar i Ytre Markevei, Oscar i Chr. Michelsensgate 4, Sverre, bosatt på Lyngbø, Lilly Dahl i Ibsensgate og Borghild Thorsen, Olderhaug. Laksevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. Da fikk jeg på plass mange detaljer som jeg ikke var kjent med fra før. Kan jeg bry deg med å sjekke folkeregisterkortet en gang til for så vidt gjelder adressen i Kjellersmuget? Etter det som ble sagt i familien, bodde Anna og familien i nr. 27, og jeg fikk også pekt ut huset for mange år siden. Men du sier nr. 7, og da blir jeg noe usikker. I alle fall: Takk for nyttig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket både hovedregisterkortet hennes i Laksevåg, som sier Kjeldersmuget 7, og kortet fra Bergen som sier Kjeldersmuget 27, som nok uten tvil er det rette. Jeg legger ved kopi av begge, som utfyller hverandre.

post-286-0-58505000-1365703095_thumb.jpg

post-286-0-72852400-1365703110_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for verdifull hjelp! Særlig det første kortet gir, i sin nøkterne form, mye og nyttig informasjon om eldreomsorgen på den tid. Det utfyller også det bildet jeg har kunnet danne meg av Anna ut fra de opplysninger jeg tidligere har fått fra folk som kjente henne godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider