Gå til innhold
Arkivverket

Peter Cornelius Johansen og Ingbertine Gerhardine Johannesdatter Møller sine etterkommere

Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har hatt dette temaet oppe før, og om noen av dem eget tema. Men i går fant jeg nye opplysninger etter flere år med av og på-leting...

Peter Cornelius Johansen f. 30 jan 1834, Giseth, Fosnes i Nord-Trøndelag, d. 07 aug 1916, Hol, Buksnes i Nordland, g. 08 aug 1861, Stod i Nord-Trøndelag med Ingbertine Gerhardine Johannesdatter Møller, f. 06 mar 1835, Trondheim, d. 05 feb 1903, Reitgjerdet pleiestiftelse, Trondheim, men bosatt Buksnes i Nordland.

Barn:

1. Andreas Petersen, f. 11 apr 1861, Stod i NT, d. 03 mai 1861, Stod i NT
  2. Fredrik Christian Petersen, f. 02 mai 1862, Namsos. Konfirmert mellom 1875 og 1885, et sted mellom Alstahaug på Helgeland og Bodø. Siste tegn etter han er i FT 1885, og da er han i Bodø.
  3. Hans Christian Petersen, f. 31 mai 1864, Namsos, konfirmert 1881, Trondenes. Etter det vi har funnet ut så var han den eneste i søskenflokken som ble sendt bort. Bodde på Elgsnes i Trondenes da han ble konfirmert. Min oldefar, gift/bosatt/døde i Kvæfjord. Har alt data om han, bortsett fra grunnen for at han ble sendt bort, men det får vi vel aldri vite helt sikkert.
  4. Petra Ivara Petersdatter, f. 19 jul 1967, Namsos, konfirmert 22 jul 1883, Bodø. Finner også henne i FT 1885. Hvor ble hun av?
  5. Johannes Odin Petersen, f. 11 mai 1870, Namsos. Siste tegnet etter han er i FT1875. Antagelig døde han i 1875/76 siden yngste broren het akkurat det samme, men har ikke funnet han, hverken i Alstahaug eller i Hemnes.
  6. Inga Kristine Petersdatter, f. 21 feb 1874, Seem, Grong i Nord-Trøndelag. Finner henne ikke konfirmert, men 14 jun 1891 gifter hun seg med Ole Andreas Olsen Five, i Hol i Buksnes. Har etterkommere på henne (siden familien min hadde litt kontakt med barna hennes), men vet ikke når eller hvor hun døde.
  7. Johannes Odin Petersen, 24 aug 1876, Hemnes i Nordland. Konfirmert 12 jun 1892, Hol i Buksnes, som da er siste tegn etter han.

Familien i:

1865, 1875, 1885, 1900. Her er Inga i 1900 og 1910. Hans i 1900 og 1910. Jeg har ikke funnet Peter Johansen i ft1910, enda han levde helt til 1916....

Altså de barna jeg vil finne ut av er Fredrik, Petra og begge Johannes. Mulig at en eller begge av brødrene emigrerte, pappa fortalte meg at en av dem lånte mye penger av min oldefar slik at han kunne emigrere, og at han muligens var på en elvebåt i New York en periode. Men det er ganske uvisst, for vi har ikke funnet dem blandt emigrerte.

Litt sårt å vite at min oldefar var den eneste som ble sendt bort, men jeg skal ikke klage, for hadde han ikke blitt det så er det store sjangser for at jeg ikke hadde sittet her i dag ;)

MVH

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider