Gå til innhold
Arkivverket

Johan Jacob Kønig - København.

K.Kønig
 Del

Recommended Posts

Forsøker å finne ut når og hvor Johan Jacob Kønig ble født og senere døde.

Han var gift med Anna Kristine Nicholaysen som døde i København 6. Juni 1801. St Petri kirke.

De fikk sønnen: Frederik Christoffer Kønig, f 8.10-1775 i København og døpt 15.10.1775 i Garnisonens Tyske kirke.(Fredrik Tyske kirke, i dag Christian kirke) Han døde i Bergen i 1848 som kompanikirurg.

Jacob Kønig var i 1775 grenader i 2. Kompani av Falsterke regiment. Det antas at han fremdeles levde i København i 1786. Hans hustru ble oppført som enke ved sin død i 1801. Det antas at Jacob Kønig verken ble født eller døde i København, og at han muligens var tysker eller hollender.

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut mer om Johan Jacob Kønig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Carl Jacob Jacobsen Gender: Male Christening Date: 05 Jan 1778 Christening Place: CITADELSKIRKEN, KOBENHAVN, KOBENHAVN, DENMARK Birth Date: Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Jacob Konig Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Anne Kirstine Nicolaidr

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XYNM-C2T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for denne tilbakemeldingen.

Carl Jacob Jacobsen må være Frederik Christoffer Kønig sin tre år yngre bror. Pussig at Frederik Christoffer blir hetende Kønig, som sin far, men at lillebror blir hetende Jacobsen. Finnes det en logisk forklaring på det utover at han var sønn av Jacob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Jacob Jacobsen må være Frederik Christoffer Kønig sin tre år yngre bror. Pussig at Frederik Christoffer blir hetende Kønig, som sin far, men at lillebror blir hetende Jacobsen. Finnes det en logisk forklaring på det utover at han var sønn av Jacob?

Han er ført i kirkeboka som Carl Jacob. Det er FamilySearch som har lagt til Jacobsen, naturlig nok, siden han var sønn av Jacob.

Du finner innførselen i sognet Citadel – Kastels, den første kirkeboka, oppslag 196: Arkivalieronline - kirkebøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Grete Singstad for oppklarende tilbakemelding.

Jeg er fremdeles meget interessert i ytterligere informasjon om Johan Jacob Kønig i København. Har onformasjon om at det kan stå noe i Norsk Slektshistorisk Tidskrift. Bind IV, hefte 3. Noen som vet hvor jeg kan få tilgang til hva som står der?

Også hans sønn Frederik christoffer Kønig. Født i København 1875' døde i Bergen 1848. Han virket som companikirutg/bataljonslege i Norge. Kjenner til at han var gift to ganger, men var det et tredje ekteskap også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frederik Christopher Konig

Norway, Marriages, 1660-1926 marriage: 27 Oct 1813 , Grue, Hedmark, Norway

• spouse:Christiane Marie Bjornmon

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Grue, Ministerialbok nr. 5 (1805-1814), Ekteviede 1813, side 304-305.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9153&idx_id=9153&uid=ny&idx_side=-153

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603250362.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frederiche Jacobine Fredriksen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 08 May 1807 christening: 15 May 1807 , ELVERUM, HEDMARK, NORWAY residence: 1807 Elverum, Hedmark, Norway

• parents:Frederich Christopher Konig, Anne Cathrine Tyme

Knud Christian Frederik Christophersen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 14 Aug 1818 christening: 30 Aug 1818 Vinger, Hedmark, Norway residence: 1818 Hedmark, Norway

• parents:Frederik Christopher Kjonig, Christine Maria

Peder Scharitz Fredriksen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 09 Jun 1824 christening: 27 Jun 1824 DOMKIRKEN, BERGEN, HORDALAND, NORWAY residence: 1824 Bergen, Bergen, Norway

• parents:Fredrich Christopher Konig, Marie Christine Bjornskov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NST IV, bind 4, side 259-60:

«Spørsmaal 132.

Frederik Christopher Kønig, f. 1775 i Kjøbenhavn og død 1848 i Bergen som kompanikirurg, var først gift, antagelig i Kjøbenhavn 1803 med Anna Cathrine Thyme, død 1812 i Elverum, hvor Kønig da var kirurg ved Søndenfjeldske Skiløperbataljon, og derpaa, antagelig i 1813, med Christine Marie Bjørnskow fra Moss, f. 1784 og død 1827 i Bergen.

Kan det oplyses noget nærmere om Königs og disse hans hustruers herkomst? Var forvalter paa Hafslund, stortingsmand Knud Christian Bjørnskov, f. 7/5 1772 i Odalen, en bror av Kønigs 2. hustru?

Lagmand H. Hjelm-Hansen, Bergen.

Svar:

F.C. Kønig, f. 8/10 1775 i Kjøbenhavn og døpt 5/10 i Garnisonens tyske kirke som søn av Jacob Kønig og Anna Kirstine Nicolaysen. Denne Jacob Kønig var da grenader i 2. kompani av det Falsterske regiment, som dengang laa i Aalborg og fik 25/9 1775 pas til Kjøbenhavn til det kgl. varemagasin som «oberscherer». I april 1776 avleverer han sit pas og er da «tuchmacher», 16/2 1779 er han svend hos overskjærermester Frisch, 2/12 1779 «arbeidsmand for sig selv» og lever fremdeles i 1786 i Kjøbenhavn. Hans hustru Anna Kirstine Nicolaysen døde 6/5 1801, 46 aar gl. i Larsleistræde nr. 236, hvor hun bodde tilleie hos murersvend Adam Schwartz's hustru. Ved hendes indførsel i St. Petri kirkes begravelsesbok kaldes hun «oberscherer-witwe Anna Christine Kønigs, gebohren Knudsen, hvilket siste navn maaske ikke er korrekt i betragtning av at det er opgit av fremmede, mens hendes navn ved sønnens daap jo er opgit av hendes mand elIer av hende selv. Ved det efter hende 7/5 1801 avholdte skifte er hendes farsnavn ikke anført. Hun hadde hjelp av fattigvæsenet, og det beskedne løsøre hun eiet, en dragkiste, et bord og en gammel kuffert, blev solgt til dækning av husleie. Parret efterlot et eneste barn, Frederik Christopher Kønig, som da var kompanifeltskjær, «saavidt vites» paa Fyen. - Det vil saaledes sees at Jacob Kønig er død i tiden mellem 1786 og 1801, men det kan ikke sees at han er død i Kjøbenhavn. Naar han i Kiærs Norske Læger kaldes, «stabscapitaine, klædesfabrikant og leverandør til armeen» vil dette vanskelig kunne forliges med de ovenfor meddelte opgaver. Han er neppe født i Danmark, rimeligere en tysker, maaske rimeligst en hollænder.

F. C. Kønig blev viet 27/5 1803 i Garnisonens tyske kirke i Kjøbenhavn med Anna Cathrine Thyme, som vistnok var av jydsk herkomst; hun døde 11/9 1812 i Elverum, 45 aar gl. Kønigs 2. hustru Christine Maria Bjørnskov, f. 25/4 1784 paa Moss og død 27/11 1869 paa Rensmoen i Hof i Solør, var datter av Niels Bjørnskov, som døde i 1791, og (viet 10/12 1780) Maren Sophie «Skarre», død 9/3 1794 paa Moss, 34 aar gl. Ved skiftet efter hende 7/6 1794 levet seks barn: Scharris. døpt 5/10 1781, Halvor, dp. 5/3 1783. Christine Maria, Niels Christian, dp. 14/8 1786. Maren Sophie 5 aar og Peder, f. 8/2 1791. Den ældste søns navn skulde tyde paa at moren var en Zachariasdatter.

Kønigs ældste barn av 2. ægteskap, Anna Cathrine Kønig,f. 11/9 1814 i Elverum, blev gift med postaapner Carl Petersen, f. omkr. 1809, søn av skibsfører i Fredriksværn Jacob Petersen, som der blev gift 12/8 1808 med Magdalene Eliasdtr. Gjerdrum (se Norsk Personalhist. Tidsskrift III s. 258); hun blev gjengiftet 24/8 1827 i Larvik med gartner August Peter Frederik Hutzelsieder, før, fra 27/5 1812 skogrider i Larvik grevskap, og tidligere enkemand efter Marthe Margrethe Lindgreen, som han ægtet 16/1 1810 i Larvik. -

Carl Petersens datter Karen Magdalene Anker Petersen", f. 2/12 1849 i Hof i Solør, blev gift 2/8 1876 med kgl. fuldmægtig Torkild Emil Hansen, f. 4/12 1842 i Seljord, søn av konst. foged i Øvre Telemarken Paul Hjelm·Hansen og Anna Cathrine Halling.

Anna Cathrine Halling, f. 26/12 1820 i Nordre Odalen, var søster av den forgudede sogneprest til østre Aker Honoratus Halling og datter av sogneprest senest til Hof i Jarlsberg Peter Herman Halling. Dennes far, resid. kapellan til Kongsberg Herman Halling var døpt 9/2 1737 i Frue kirke i Aalborg og døde 11/6 1812 paa Kongsberg. Hans foreldre var baker Cltnslian Hermansen Halling og Johanne Marie Simonsdtr., hvilken siste ble. begr. 15/8 1741, nær 3410/12 aar gl.; ved skiftet efter hende 1741 i Aalborg var Herman deres eneste barn.

F.-G.»

-------------

Det kan være en del skrivefeil her. Teksten er kopiert, men pga dårlig skrift/trykk blir mange av tegnene «oversatt» feil.

De første 20 bindene av NST finnes nå på CD – veldig kjekke å ha! De kan kjøpes av Norsk Slektshistorisk Forening her: NSF-butikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Jacob Kønig var død ved folketællingen 1787.

I Larslejsstræde 236a boede:

"Anna Kirstine, afg. Soldat Jacob Kønigs Enke, 36

Friderich Christopher, 11 "

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var gift med Anna Kristine Nicholaysen som døde i København 6. Juni 1801. St Petri kirke.

Dåpsinnførselen til begge sønnene viser at hun var ei Nicolai(y)sdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Grete Singstad Paulsen. At jeg skulle få hele teksten servert på denne måten overgikk alle mine forventninger. Dette skal jeg studere nøye.

Stor takk også til Berit Pagh som raskt fant feil i NST. Imponerende. At Jacob Kønig beviselig var død 1787 er av stor betydning synes jeg. Kan vel også tolke oppføringen fra folketellingen dithen at yngstesønnen Carl Jacob på dette tidspunkt allerede var død? (Siden han ikke bodde sammen med sin mor og elleve år gamle storebror) Men han kan jo også ha "blitt satt bort" eller lignende?

Larslæjestræde 236a er en konkret adresse i København jeg skal oppsøke til sommeren om den fremdeles finnes.

Også veldig interessant at Frederich Christopher arbeidet som feltskjær i Danmark i 1801 mtp hans virke som bataljonskirurg i Norge.

Er fremdeles veldig interessert i å finne ut hvor Jacob Kønig kom i fra og hva som skjedde med ham. Også mer om Anna Kristine Nicolaysdatter.

Mvh

Kjell Kønig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler nettsiden Registre til Københavns kirkebøger

Her kan man finne døpte, gifte og døde, og jeg fant flere Kønig, f.eks:

• Soldat Henrich Jacob Kønich, som får sønnen Michael utenfor ekteskap - døpt 30. april 1740
  • Jacob Jacobsen Kønig og Anne Mogensdatter, døper tvillingene Anne Marie og Jacob Mogens i Holmen kirke, 16. jan. 1794, og Mogens Jørgen 9. juni 1796.

Det virker som det er flere Kønig i Danmark på denne tiden, og noen av dem er sikkert i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen Carl Jacob døde 12 uger gl. og blev begravet d. 29 Marts 1778.

Arkivalieronline: København, Sokkelund, Citadel 1762-1796, opslag180

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Jacob Kønig var død ved folketællingen 1787.

I Larslejsstræde 236a boede:

"Anna Kirstine, afg. Soldat Jacob Kønigs Enke, 36

Friderich Christopher, 11 "

Vh,

Berit Pagh.

Hei.

Har du en link til dette oppslaget? Må innrømme at jeg synes det er krevende å finne frem i de danske arkivene.

Mvh

K Kønig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale FT- oplysning finder du her:

Statens Arkivers Arkivalieronline: http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside

Folketællinger - 1787 - København - Nørre Kvarter - Larslejesstræde (og så klik på Larslejesstræde under til højre) - opslag 3 øverst.

---

Når man ikke kender adressen, søger man på Dansk Demografisk Database: http://www.ddd.dda.dk/

Der er flere måder at søge på. Jeg bruger "Udfyld selv alle felter".

Skriv navn, amt, årstal (husk = i feltet "omfatter")

Man får kun træf, hvis man rammer samme skrivemåde som er brugt ved indtastningen, så man må ofte prøve lidt forskelligt.

Jeg fandt ikke Anne Kirstine ved at søge på Kønig, fordi hun står som Kønigs, men den kom frem, da jeg søgte på Frederich Christopher.

Den eneste måde at finde yderligere oplysninger om Jacob Kønig, bliver nok at kigge i de militære arkiver på Rigsarkivet i København.

Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

Dette er veldig spennende og min læringskurve er tilsvarende bratt.

I tillegg til Anna Kirstine og hennes sønn er det oppført en grenader (?) Johan Kønig, 36 år som losjerende i Larlejesstræde 236a i 1787.

(Oppslag 2)

Kan du hjelpe meg med å tyde hva som står om ham der?

Synes det er veldig interresant at han bor på samme adressse som jevngamle Anna Kirstine. I tillegg var han grenader, noe Jacob Kønig også er beskrevet som. Jeg har også informasjon om at Jacob Kønig kan ha hett Johan Jacob Kønig. NST antyder jo også at Jacob Kønig var i live i 1787, kan det være denne oppføringen det der refereres til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Johan Kønig står der:

"afskediget Soldat

har Pension 12 r.

Grenadeer ved Dan-

ske Liv Regiment "

For en sikkerheds skyld:

Afskediget har her ikke samme betydning, som vi tllægger ordet idag. :-)

Det er et udtryk, man brugte om en tidligere soldat.

---

Det er muligt, at Jacob og Johan er blevet blandet lidt sammen.

Der er jo indtil nu ingen oplysninger, der viser, at Jacob hed andet end netop Jacob Kønig.

Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli mye å holde styr på.

Er det noen som kan gi noen tips om hvordan jeg på best mulig måte kan systematisere informasjonen jeg samler? Jeg er først og fremst interessert i livet til Jacob og Anna Kirstine Kønig og deres sønn Frederik Christopher Kønig med ektefeller sett i lys av samtidige historiske hendeser i Danmark og Norge fra ca 1750-1850. Sekundært ønsker jeg å lage et oversiktlig slektstre.

Hvor lett er det å få tilgang til millitære arkiver i Norge og Danmark? Finnes det ressurser på nett, personer jeg kan kontakte, eller må jeg møte opp personlig i de respektive statsarkiv?

Takker igjen for all god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan gi noen tips om hvordan jeg på best mulig måte kan systematisere informasjonen jeg samler?

Du bør skaffe deg et slektsprogram, der kan du lagre alt av opplysninger, kilder, bilder m.m. Slektsprogram er et godt utgangspunkt for å lage anetavler, slektsbøker, og for å holde oversikt over store menger data, kilder og navn - det siste er veldig viktig.

Det er flere programmer å velge i, selv bruker jeg Brother's Keeper, og er godt fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oplysninger om Frederich Christopher Kønig kan du finde her i Olai Ovenstads bog på NSF¨s hjemmeside:

http://www.genealogi.no/content/olai-ovenstad

Når det gælder Jacob, som var almindelig soldat, vil oplysningerne ligge på rigsarkivet i København.

Du kan jo prøve at spørge om hjælp i "Hjælp til opslag på arkiver m.v." her på Dis-Danmark: https://www.slaegtogdata.dk/forum

Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig å finne Frederich Christopher Kønig omtalt i Ovenstadts bok. Stor takk til Berit Pagh.

Har lagt inn en forespørsel om oppslag i de millitære arkiv i Rigsarkivet i København hos Dis-Danmark.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,57692.0.html

Det jeg er mest nysgjerrig på nå er hvor Jacob Kønig ble født. Jeg har alltid hørt at familien stammer fra Sleswig-Holstein i dagens Tyskland, men har ingen kilder som kan bekrefte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob og Anne Kirstines vielse er ikke nævnt her.

Hvis ikke du har den, så finder du den i:

Garnisons 1770-1816, opslag 38 - højre side:

1774 Nr. 59

"Jacob Kónig Grenad. i Falst(?)

Reg. Cap. Bülows Comp.

Anna Christine Claus Tochter "

De blev forlovede d. 10 oktober,

Vielsesdatoen mangler.

Garnisonskirken førte kirkebøger både på dansk og tysk. Det sidste på grund af de mange tysktalende soldater.

Det kunne jo godt støtte din teori om, at Jacob kom sydfra.

At Anne Kirstine benævnes Claus Tochter behøver derimod ikke at betyde, at hun er tysk.

Nicolai/Nicolaus/Claus er samme navn.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4. Siden det er flere opplysning ved dåpen til Carl Jacob, enn ved brorens dåp, legger jeg inn dette:

Anno 1778

«5. Januarii lod Grend: Jacob König af Capit: v: Bülows Comp. ved det Falsterske Regiment og Hustrue Anne Kirstine Nicolai Dtr Döbe sin Sön, som blev kaldet Carl Jacob Fadderene vare Jfr Christiane Bugge, Jfr Anne Ols Dtr, Carl Hackert, Jacob Kutzsehbach, Henrich Howetz, alle 3 Overskiærer(?) S..uds(?) ved Gieldh…..(?)».

Den siste linjen er vanskelig å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig nyttige opplysninger fra Berit Pagh og Grethe Singstad.

At Jacob Kønig tilhørte Capit: v: Bülows Comp. ved det Falsterske Regiment, kan være en nøkkelopplysning.

Jeg har opplysninger om at Jacob Kønig også arbeidet som Overskjærer, og det faktum at tre av fadrene i hans sønns dåp hadde samme tittel er interessant.Dette med titler og hva de betyr, i form av kompetansekrav m,m, er spennende og noe jeg skal forsøke å finne ut mer om.

Jeg har fått tilsendt Kiærs oversikt over Norske Læger bind 1, s 644.hvor det står det noe om Frederich Christopher Kønig, se vedlegg. Der står det også at hans far het Johan Jacob Kønig, og ikke bare Jacob Kønig. Vet ikke hvor stor betydning dette har, da han alle andre steder bare står oppført som Jacob Kønig.Ellers virker ikke Jacobs yrkestitler å være helt i tråd med virkeligheten. Muligens basert på hans sønns noe oppblåste opplysninger om sin far.

Men det er vel også Frederich Christopher som har opplyst at hans far het nettopp Johan Jacob.

Ellers er jeg litt usikker påi hvilket år Anne Kirstine Nikolaisdatter ble født. I kirkeboken, St Petri, fra 1801 står det at hun ble 46 år gammel. Noe som tilsier at hun ble født i 1755. Men i ft 1787 er hun oppført som 36 år, og i ft 1801 er hun oppført som 51 år, og at hun lever av almisser.. Dette tilsier at hun er født i 1750 eller 1751. Kan jeg legge til grunn at det som står i kirkeboken er feil og kanskje baserer seg på en banal regnefeil.

Er nå veldig interessert i å finne Anne Kirstine Nikolaisdatter sin fødsel eller dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det faktum at tre av fadrene i hans sønns dåp hadde samme tittel er interessant.

Det var vanskelig å tyde siste linje, men jeg tror at de tre var i regimentet til en overskjærer jeg ikke helt får taket på hva het - S..uds?

Ellers er jeg litt usikker påi hvilket år Anne Kirstine Nikolaisdatter ble født. I kirkeboken, St Petri, fra 1801 står det at hun ble 46 år gammel. Noe som tilsier at hun ble født i 1755. Men i ft 1787 er hun oppført som 36 år, og i ft 1801 er hun oppført som 51 år, og at hun lever av almisser.. Dette tilsier at hun er født i 1750 eller 1751. Kan jeg legge til grunn at det som står i kirkeboken er feil og kanskje baserer seg på en banal regnefeil.

Er nå veldig interessert i å finne Anne Kirstine Nikolaisdatter sin fødsel eller dåp.

Jeg vil tro FT 1787 ikke er så langt fra sannheten, så jeg er enig i at hun bør være født rundt ca 1750-51. Det kan bli utfordrende å finne bakgrunnen til Anne Kirstine Nikolaisdatter, det er ikke mange spor å gå etter, men siden hun ble gift i København bør letingen starte her. Og har man flaks, kan man komme over et arveskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider