Gå til innhold
Arkivverket

Johan Jacob Kønig - København.

K.Kønig
 Del

Recommended Posts

Interessant å lese om Guldhuset i København. Så vidt jeg har forstått er en overskjærer en tekstilarbeider, og det passer jo fint med at det var en klædefabrikk i Guldhuset på denne tiden.. Anne Kirstine er oppført som overskjærer-enke ved sin død i 1801. så det er kanskje rimelig å anta at disse tre fadrene var venner/kolleger av Jacob Kønig, og kanskje at Jacob selv arbeidet som overskjærer i 1778

Hvem var det vanlig å bruke som fadre på denne tiden? I tillegg til de tre karene er det oppført et par jomfruer. Var det vanlig at fadrene var i nær familie med barnet, eller brukte man like gjerne foreldrenes venner, naboer og kolleger?

Jacob Kønig dør i tidsrommet 1778-1787, men hvor? Døde han i København burde han kunne finnes i en kirkebok. Garnisonens tyske kirke og St. Petri skal jeg lete mer i. Er det andre kirkesogn i København det virker sannsynlig at han er oppført hos?

Siden jeg ikke kommer lenger med Jacob Kønig akkurat nå, har jeg sett mer på hans sønn, kompanikirurgen Frederich Christopher Kønig. Har opplysninger om at han forlot Norge i 1814 og reiste til København igjen hvor han "erholdt valtpenge" Hva betyr det? Etter en tid reiste han tilbake til Norge, men i 1816 døpte han sitt barn Johan Fredrich i St. Petri kirke i København, han døde i Bergen bare 20 år. Mor var hans hustru nr 2. Maria Christina Bjørnskow. Har også merket meg at Maria Christina og Frederich Christophers førstefødte hadde samme fornavn som Frederich Christophers 1. hustru, Anne Cathrine.

Er også veldig interessert i flere opplysninger om Anna Cathrine Thyme, som "visstnok var av jydisk herkomst" Hun giftet seg med Frederich Christopher Kønig i garnisonens tyske kirke i København 27.05.1803' og hun døde i Elverum 11.02.1813' året før ektemannen gifter seg på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Du skriver: Garnisonens tyske kirke - og i første indlæg henviser du til Frederiks tyske kirke.

Jeg tror, der er en misforståelse her.

Jacob Kønig og Anne Kirstine Nicolaisdatter blev gift i Garnisons kirke (Vor Herre Zebaoths kirke): http://da.wikipedia.org/wiki/Garnisons_Kirke

Frederiks Tyske Kirke har en anden historie: http://da.wikipedia.org/wiki/Christians_Kirke

---

Både familie, venner, naboer og kolleger kunne være faddere.

Det kunne jo f. eks. være afhængigt af, om man havde familie i nærheden.

---

Anne Cathrine Thyme kunne se ud til at være mere jydsk end jydisk.

På Dansk Demografisk Database findes Nygaards Sedler, som mest omhandler jyske slægter: http://ddd.dda.dk/nygaard/sogeside.asp

Søger man på Thyme kommer en del frem. Bl. a. denne:http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=382916&sort=e

Søger man da på Anne Cathrines moster: Johanne Dortea Bølling, vises hendes arvinger: http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=65893&sort=e

Eneste arvinger: JDB´s søster Katrine Elisabeth Bølling og hendes børn med 1. ægtemand Thyme.

Anne Cathrine (Anne Katr.) står under nr. 4.

Prøv at se, hvad der står om de forskellige personer, der er nævnt.

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit Pagh imponerer igjen. Takk slal du ha, veldig elegant.

Dette må jo være rett person.

At Anne Cathrine Thyme var jydsk og ikke jydisk virker veldig logisk, men tanken har ikke slått meg.

Jeg vet at Garnisons og Frederiks Tyske er to forskjellige kirker, men har nok blandet de litt sammen likevel. Har merket at nøyaktighet er viktig, og må nok innrømme at jeg har en del å gå på i så måte.

Freferich Christopher Kønig "erholdt vartpenge" i København ca 1814. Noen som vet hva det betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jacob Kønig dør i tidsrommet 1778-1787, men hvor?

Ifølge det som sto i NST levde han fremdeles i 1786 i København. Hadde vært fint å finne kilden for dette. Hvis det stemmer, døde han en gang mellom 1786 og før folketellingen 1787, som ble holdt om sommeren. Arbeidet med å finne hans begravlese bør derfor være overkommelig.

I april 1776 avleverer han sit pas og er da «tuchmacher», 16/2 1779 er han svend hos overskjærermester Frisch, 2/12 1779 «arbeidsmand for sig selv» og lever fremdeles i 1786 i Kjøbenhavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ikke finde Jacob Kønigs begravelse, - men Frederich Christophers konfirmation finder du i Skt. Petri 1767-1813, opslag 52:

1790 Nr. 5 11 April

"Fridrich Christoph Kónig, Tuchbereiters Sohn 14 "

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for konfirmasjonen til Frederich Christopher Kønig, den har jeg ikke.

Jacob var her beskrevet som en Tuchbereiter, en klutmaker? Det henger jo sammen med at han også er omtalt som overskjærer og vever.

Jeg har heller ikke funnet Jacob Kønig i kirkebøkene i København.

Fra DIS i Danmark har jeg fått noen nye kilder som virker interessante.

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,57692.msg305279.html#msg305279

Vh

K. Kønig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ikke finde Jacob Kønigs begravelse

Det kan være ulike årsaker til dette:

1. Han døde et annet sted, og ble gravlagt utenfor København.

2. Han er glemt ført i kirkeboka.

3. Han døde for egen hånd, og dermed ikke gravlagt i vigslet jord og ført i kirkeboka.

Jacob var her beskrevet som en Tuchbereiter, en klutmaker? Det henger jo sammen med at han også er omtalt som overskjærer og vever.

Jacob er også nevnt som tuchmacher i 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det kan være ulike årsaker til dette:

1. Han døde et annet sted, og ble gravlagt utenfor København.

2. Han er glemt ført i kirkeboka.

3. Han døde for egen hånd, og dermed ikke gravlagt i vigslet jord og ført i kirkeboka.

Jacob er også nevnt som tuchmacher i 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er ny bruker og etterkommer etter Johan Jacob Kønig f. ca 1750. Har funnet hans navn som Johan Jacob ved flere anledninger, men søker også etter hans opprinnelse. Min stamfar er Bernt Mathias Kønig fra Bergen f. 1821, Vik i Sogn og begravet ved Domkirken i Bergen i 1882. Min oldefar fortalte at slekten kom fra Schleswig Holstein og at de hadde levd i Russland under Tsaren. Flere av mennene i familien var militært utdannet og svært interessert i hester. De hadde snakket russisk/tysk og jeg mener de er av jødisk avstamning. Vet dere noe mer?? Er også svært interessert i slekten, da vi har visst svært lite da min oldefar aldri snakket om sin slekt. Navnet Johan går igjen i slekten Kønig i denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider