Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dåpsinfo fra kirkebok i Stamnes, Alstahaug fra 1784

Roar Brynlund
 Del

Recommended Posts

Hei

Anna Bendicta Johannesdatter var født 10.1.1784 (Vet ikke hvor, håper det ligger i informasjonen fra kirkeboken). Lenken er gitt under og det er øverst på venstre side. (Side 335)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-38

Har prøvd å desiffrere teksten, men det er mange huller.

Mitt forsøk.

........ Anna Bendicta, fød 10de januar .......... pigen Birrithe Pedersdatter ........... Johannes, Berfjord. Som udlagt barnefader Johannes Andersen, Giestfjord

Faddere:

- Lars ........., Biørn

- ........ Jonsen, Sandnæs

- ........ ..........., Biørn

- ......... Johansdatter, Berfjord

--......... Jonsdatter, Biørn

Håper noen har bedre tak på tyding av gammel skrift enn meg og kan hjelpe.

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekræftet i hiemmedaab Anna Bendicta fød 10de januar.

moder Pigen Birrithe Pedersdatter, tienende hos Holger Johannesen

som udlagt barnefader Draugon Johanes Andersen Giesfjord

faddere: Lars Peerss. Biørn. Peder Jonss Sandnæs, Mette Pedersdatter Biørn, Karen Johansddatter Berfjord, Raghille (?) Jonsdatter Biørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell takk for god tyding av prestens ord i kirkeboken. Hadde håpet at det var en dato for dåpen så jeg fikk med den, men det var det jo ikke. Takk igjen.

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell takk for dato til dåpen til Anne.

Har du lenke til informasjon om at "2den søndag etter Paaske" var 25 april i 1784 eller navn på bok med tabeller over datoer og år. Ser jo at på den tiden ikke oppgies dato men navn på søndag.

Mvh

Roar B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Åsbjørg.

Kalenderen var virkelig elegant og veldig enkel å bruke. Problemet mitt blir nok at det er ikke så enkelt å tyde hva som står i kirkeboken. Når man har funnet ut at det er eks "2den søndag efter paaske" så er det jo enkelt med kalenderen å finne datoen.

Mvh

Roar B

Lenke til kommentar
Del på andre sider