Gå til innhold
Arkivverket

Iver Thomasen Langfjellet - Rana

TrulsOlsen
 Del

Recommended Posts

Forsøker å finne ut av hvor Benjamin Iversens far, Iver Thomasen kom fra og senere tok veien. I 1775 fikk han sønnen Benjamin. Mor var Ingeborg Olsdatter Stormdalsheien.

Benjamins dåp (nr 3 på venstre side):

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071005640190.jpg

Benjamin vokser opp hos sin mor og stefar Peder Andersen på Loppheia/Messingslett-seter.

FT 1801:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=f18011833&gardpostnr=252&personpostnr=3829&merk=3829#ovre

I 1781, er det en Iver Thomasen Moe som får et uekte barn med en Marit Clemetsdatter, som dør samme dag (Nr. 718):

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071005640255.jpg

http://www.rshl.no/kilder/Hemnes%20og%20Mo%201781.html

I 1769 blir en Iver Thomesøn Berg konfirmert (Nr 4 av de konfirmerte på venstre side):

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071005640134.jpg

http://www.rshl.no/kilder/Hemnes%20og%20Mo%201769.html

Jeg er ikke sikker på om dette er riktig Iver Thomasen, men det virker jo sansynlig. Om noen vet noe mer om denne Iver, eller kan hjelpe meg å finne flere opplysninger om om han, så setter jeg stor pris på det :)

Jeg har tidligere funnet en Iver Thomasen på Høgnes/Hauknes, men han er trolig for gammel til å være den Iver jeg ser etter og døde trolig før 1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen Iver Thomassen i bygdeboka på de gårdene du skriver om, men i Svein Edvardsens avskrift av skifter(1780-1810) finner jeg en Iver Thomassen som nevnes som sønn ved faren

Thomas Hansen sitt skifte i Sætermoen i 1792 Denne Iver holdt til på Dønnes gård(Dønna), og ifølge bygdeboka var han født 1748. Faren Thomas Hansen var fra Skonseng, og han var gift

med Elisabet Ivarsdatter Skonseng(1724-1801). Hun er da også igjenlevende enke i 1792 Iver kan ha vært på Moe gard, for ved farens skifte i 1792 nevnes en bror(sønn av faren) Hans

Iversen som holdt til på gården Moe hvor han var gift. Ellers nevnes også farens sønner Fordel Thomassen 30 år og Gabriel Thomassen 24 år. Gabriel manglet noe på sin forstand ifølge

skifteavskriften. Skal se om jeg finner noe mer i skiftene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Per(Peder Andersen) så var han ifølge bygdeboka født i 1759, og han ble gift med Ingeborg i 1787. Han var først gift i 1784 med Ragnhild Olsdatter fra Hjartåsen. Hvis du ønsker det kan jeg skrive mer om

foreldrene til Ingeborg Olsdatter Stormdalsheia, men det har du kanskje? Finner ikke noe mer om Iver Thomassen i skiftene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye nyttig informasjon! Det var kjempebra :)

Om dette er riktig Iver, så er han da trolig født på Skonseng i 1748, innom Moe rundt 1781 og videre derfra til Dønna og gården Dønnes. Da har jeg masse nye tråder å nøste i...

Jeg har noe informasjon om Ingeborg Olsdatters foreldre, men skriv gjerne det du har om disse også. Hadde satt stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Olsdatter var fra Stormdalshei, og foreldrene var Ola Olsen(ca 1726-1793) og Berte Sakariasdatter Langfjellet(1723-1779). De ble gift i 1751, og han ryddet Bommarneset i 1751. Fra ca 1757-1758 var Ole og Berte

på Stormdalsheia. Her var 5 barn, og det ser ut som om Ingeborg var den eldste. Det er dessverre ikke ført fødselsår på dem. Ole ble gift 2 i 1780 med Beret Nilsdatter Skuggheia fldt 1755. Her er ført 4 sønner og en datter

(dessverre uten fødselsår(side 264 i "Mo prestegjeld gardshistorie av Anders Frøholm.

I bygdeboka tror de at Ole Olsen født ca 1726 var fra Plurheia, men der finner jeg ingen bruker som passer til å være hans far på den tiden han i såfall skulle vært oppvokst der. Det nærmeste en en kommer er en Ola

Jonsen som var bruker fra 1733. Berte Sakariasdatter var fra Langfjellet og født i 1724, og hennes foreldre var Sakarias Olsen(ca 1694-1740 og Marit Nilsdatter. De ble gift i 1719, og hun hadde før vært gift med en Anders

som hun hadde fått sønnen Sakarias med i 1704 påståes det. Her er det noe som ikke stemmer siden Marit får sitt siste barn 1739. Hun kan umulig ha fått barn med så stor aldersforskjell, for hvis hun kunne få barn i 1704

må hun være for gammel til å få barn i 1739. Jeg lurer på om Sakarias født 1704 kan være sammenblandet med sønn av Anders Andersen Berg og kona Marithe, og de fikk en sønn Sakarias samme år(Berg var det samme

som Langfjellet nedre). Brukeren ført før Sakarias Olsen var Ole Sakariassen som var 40 år i 1701(far til Sakarias??).

Skal se om jeg finner mer i skiftene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved skiftet etter Sakarias Olsen Langfjellet i 1740 var Marit Nilsdatter igjenlevende enke, og barna var Ole, Benjamin, Berethe, Elisabeth, Marithe og Anne, Farbroder Anders Eiteråga var formynder for de 3 første her,

"fasters mand" Hendrick Olsen Skonseng formynder for de 3 neste barna. I 1779 var det skifte etter Berthe Zachariasdatter i Stormdalsheien, og her føres datter Ingeborg som 27 og 1/3 år(altså født ca 1752). Barna var:

Zacharias 25 og 1/3 år, Joen 22 år, Ole 19 år, Ingeborg og Marit 21 år. Tar en oppsummering med Ingeborg først, og så aner dobbelt bakover

1)Ingeborg Olsdatter Stormdalsheia født ca 1752

Foreldre

2)Ole Olsen født ca 1726, som kan være fra Plurheia

3)Berte Sakariasdatter Langfjellet født 1724 og død i 1779

Besteforeldre(foreldre til Berte nr.3 her)

6)Sakarias Olsen(ca 1694-!740)

7)Marit Nilsdatter

Står om Sakarias Olsen i Langfjellet på side 159 i "Mo prestegjeld gardshistorie", og både den og skiftene av Svein Edvardsen kan sikkert fjernlånes gjennom bibliotek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen Anne Lise.

Mye å lese igjennom her... Sikkert noen nye spørsmål som melder seg når jeg har fått gått igjennom alt dette ;)

mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboka tror de at Ole Olsen født ca 1726 var fra Plurheia, men der finner jeg ingen bruker som passer til å være hans far på den tiden han i såfall skulle vært oppvokst der. Det nærmeste en en kommer er en Ola Jonsen som var bruker fra 1733.

Ved Benjamin Iversens dåp i 1775 (http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071005640190.jpg),

er følgende faddere: Abraham Olsen Prugelhejen, Elias Jonsen Rundhoun, Petternelle Olsdatter Rundhoun, Marit Erichsdatter Langfjeld.

Vil tro det er sansynlig at både Abraham Olsen og Petternelle Olsdatter er søsken av hans bestefar?

Ola Jonsen får i alle fall en sønn Haagen og en datter Petternelle i 1740:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071005630456.jpg

Bør være stor sjanse for at Ola Jonsen er Ole Olsen sin far, og at han i så fall er fra Plurheia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de transkriberte kirkebøkene til Rana slektshistorielag, finner jeg i 1724:

Ole Jonsøn Rørapliens b. nafng Ole {Ola Jonsa Raurapet, Ola}

faddere: Peder Larson Rørsvold, Daardj Lien, Nielss ørgesøn Taberscharet, Magli Ols D prulhede, Elias Zachariæsøn

I 1726 finner jeg:

Døbt Ole Jonsøn Rørapets barn. N. Berete {Ola Jonsa Raurapet, Berit}

faddere Thomas Jacobsøn Rørapet, Berete PedersD. Pruelheide, Jon Jensøn Houen , Marete Granhede

Indleedt

Ole Jonsøn Rørapetz Kv. Ingebor Olsdatter

Ser også at Ole Jonson tidligere har blitt diskutert i en annen tråd:

http://forum.arkivverket.no/topic/167057-81721-ole-jonsen-fra-rana-foedt-ca-1700/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg jo at jeg faktisk har Ola Jonsen Plurheia med familie i mitt slektsprogram, og han og kona Dordi hadde barna Abraham født 1735, Johanna født 1736, Dordi født 1738, og tvillingene Pernille og Håkon(sikkert som Haagen i kirkeboka)Jeg har dobbeltregistrert Pernille, og da jeg fant henne først i mitt slektsprogram hadde jeg ikke foreldre på henne. Ellers har jeg vel ikke noe mer å tilføye enn det jeg skrev i tråden du lenker til om Ola Jonsen Plurheia. Jeg tror det kan være han som var i Raudrapet tidligere, og så flyttet til Plurheia. I såfall blir jo sønnen Ole halvbror av barna jeg nevner overfor. Dorthe Haagensdatter var jo fra Jamtlia, og søster av min forfar Haagen Haagensen derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ble døpt i Moe kirke skjærtorsdag 1748, og faren var Thomas Hansen Skongseng. Faddere var Peder Larsen Rufsvold, Ole Hendricksen Skongseng, Zacharias Hansen Øyjord, Marithe Benjaminsdatter Rufsvold, og Ellie??Ellers burde jeg nok ha slått opp i mitt slektsprogram tidligere, for der dukker fadder Zacharias Hansen Øyjord opp som bror av Thomas Hansen som var i Skonseng ved sin far Hans Mickelsens skifte i 1752. Faren Hans Mickeslen var gift 3 ganger, og her var det 7 barn i første ekteskap med Lisbet Sigfridsdatter(skife 26.10.1710 i Yttermarken i Rana), og min forfar her var sønn Per Hansen(ca 1695-1731). Hans sitt ekteskap med Marit Thomasdatter har jeg tydeligvis ikke funnet, men din mulige forfar her Thomas har jeg som døpt i Hemnes kirke 14.søndag etter Trinit.1717. Eldste barn av Hans og Marit var Lisbet døpt 01.10.1713. Hans og Marit hadde 8 barn Vet ikke når Marit Thomasdatter døde, men Hans Mickelsen ble gift for tredje gang i Moe kirke Dom.21.p.trinit som var 22.10.1741 med Berit Andreasdatter I mitt slektsprogram er Thomas Hansen registrert som Thomas Hansen Yttermarken, men jeg har ikke kone på han der i slektsprogrammet mitt. Hans Mickelsen må ellers ha blitt en etter den tiden svært gammel mann, og var født ca 1665-66(36 år i 1701 og 86 år da han døde i 1752). Han ble gravlagt 09.02.1752.Han var oppsitter i Yttermarken både i 1701, og ved matrikkelen 1723 Som mulig bror av han har jeg en Anders Mickelsen som holdt til Yttermarken hvor han var bruker fra ca 1690-97, og jeg har en mulig søster av Hans som jeg har som Målfrid Mickelsdatter Storbjerke Grønnfjellet. Jeg var ikke flink nok til å notere kilder tidligere, og vet ikke hvor jeg har Hans sin mulige søster her fra. Denne Anders Mikkelsen skal være fra Ytteren har jeg fra bygdeboka, og jeg har notert at ved manntallet 1666 var det en oppsitter Mikkel i Ytteren ¨på 48 år. Dette kan jo også være far til Hans Mickelsen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenke til det jeg tok opp om Thomas Hansen Skonsengs halvbror Per Hansen(også kalt Peder) i 2005 på Gammeforumet her på Digitalarkivet: Noe kan du sikkert bruke her, selv om en også etterhvert kommer inn

på andre grener enn det du har bruk for her. Hvis lenka ikke fungerer, så er det webdebatt 27705 på gammelforumet:

http://da2.uib.no/cg...&spraak=n#anker

Det er dessverre ikke mulig å komme inn på Simon Ellefsens hjemmeside lengre, og jeg har ikke sett han på Digitalarkivet på flere år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utrolig mye bra informasjon Anne Lise. Gleder meg til å gå nøye igjennom det du har skrevet i dette og i den andre tråden i fred og ro så snart jeg har litt mer tid til overs igjen :)

Skulle gjerne funnet et slags bevis på at det er riktig Iver Thomasen vi har funnet, men det kan vel kanskje vise seg å være litt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan visst bli vanskelig å få bevis for dette. Det som kunne ha gitt svar er innrulleringsmanntall, men i 1769 finner jeg ingen som passer. De som er å finne er for gamle: En Thomas Iversen på 30 år i Sellelien i Rana, og en

Thomas Iversen på 38 år på Haugnes i Nesna(er vel han du har funnet tidligere). Han har heller ikke kommet tilbake til Rana og latt seg innrullere der i 1806 eller 1811. Finner også en Thomas Ivarsen på 63 år i Aakkervig på

Dønna ved folketellingen 1801, men han er da 63 år og også for gammel til å være født ca 1748(tok nytt søk med bare bokstavene Iv av fornavnet og da kom Ivar frem). Jeg tror mest på den kandidaten som er funnet og født ca

1748 da

Lenke til kommentar
Del på andre sider