Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finnes skiftet etter Ingvald Mikkelsen Kurøen/Taraldsrud i Rømskog/Rødenes 1669

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

I 1669 skal det ha blitt holdt skifte etter Ingvald Mikkelsen Kurøen/Taraldsrud. Kurøen ligger i Rømskog, Taraldsrud i Rødenes.

Så vidt jeg forstår skal Rømskog/Rødenes ligge under Idd og Marer i 1669. Senere ligger det under Rakkestad.

I skiftet skal det bl.a i følge Rømskog bygdebok stå at Ingvald etterlot seg 1 rød hest, 4 kuer, 2 kvige, 1 kalv osv, hvilket tyder på at dette er et virkelig skifte, og ikke en henvisning til skiftet i senere dokumenter.

Pantebøkene for området begynner mye senere, og det samme gjør skifteprotokollene (med unntak av den fra Rakkestad som dekker 1667-1672 og for Heggen Frøland, men her finner jeg ikke dette skiftet). Jeg har også sjekket tingbøkene for 1669-1772 for Idd og Marker, Rakkestad og Heggen og Frøland uten å finne snurten av noe skifte. Ikke finner jeg noen "ikke digitaliserte" kilder på arkivportalen jeg kan titte i heller, skjønt der synes jeg det er vanskelig å søke, så jeg kan ha oversett noe.

Er det noen som kan hjelpe meg videre, så jeg finner dette skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteprotokollene inneholder avskrifter av utstedte skiftebrev. Dette skiftet fra 1669 kan være bevart som et originalt skiftebrev. Dersom et eventuelt originalt skiftebrev finnes i Riksarkivet, vil det formodentlig være arkivert i Diplomsamlingen, eventuelt i Localia. Men et eventuelt originalt skiftebrev kan også være i privat eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteprotokollene inneholder avskrifter av utstedte skiftebrev. Dette skiftet fra 1669 kan være bevart som et originalt skiftebrev. Dersom et eventuelt originalt skiftebrev finnes i Riksarkivet, vil det formodentlig være arkivert i Diplomsamlingen, eventuelt i Localia. Men et eventuelt originalt skiftebrev kan også være i privat eie.

Takk, da skal jeg prøve å nøste videre i Riksarkivet neste gang jeg besøker Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.