Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde linje fra Innvik, ekteviede 1874

L.A. Lomheim
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Innvik, Ministerialbok nr. A 6 (1865-1878), Ekteviede 1874, side 183.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-21

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70305640122.jpg

Gjelder linje nr. 4: Hva står om brugdommens føde- og oppholdssted? Hva står under alder? Hva står under siste kolonne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det brudeparet Daniel Rasmussen og Marthe Olsdatter du meiner?

Merknaden til høgre gjeld ikkje dei...

PS. Og så bør du bruke fornamn i visningsfeltet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med referanse til spørsmål du har stilt før i dag forstår eg at det er Lars Larsson Roset du meiner - eg meiner der står opphaldsstad Kaarstad. Alder 25.05.1831 - så då har du svar på det forrige spørsmålet ditt og.

Kva retning er det du arbeider - framover eller bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei, jeg mener den første raden, brudeparet Lars Larssen og Ingeborg Anton(s?)datter. Hva står foran navnene til de to? Er vielsesdato 15. april? Er brudgommen født i mars eller mai? Er bruden født 8/11 eller 8/1?

Første setning i siste kolonne forstår jeg som ”Brudg. gift en Gang før; første Kone død.” Men resten her klarer jeg ikke.

PS. Har endret visningsnavn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser har eg svart deg på litt av det allereie - skal sjå på resten og.

Lars er enkemann grdbr, og Ingeborg er pige. Vigselsdatoen er som du skriv. Brura må vere fødd 8/11.

Siste kolonne: Efter attest fra Indvikens lensmann.... ja, det er i alle fall ikkje noko til hinder for at han kan inngå eit nytt ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk! Til svar på ditt spørsmål ovenfor: Jeg arbeider bakover, men følger enkelte av de sporene jeg finner, slik at det også blir til dels sidelengs og litt fremover... Jeg er ny på dette her, så har vel ikke den riktige systematikken inne. Og så lurer jeg på hvordan jeg får til sideskift her i boksen hvor jeg skriver... (det fungerer ikke å trykke enter, jeg må eventuelt lime inn teksten min fra Word).

Lenke til kommentar
Del på andre sider