Gå til innhold
Arkivverket

Sogneprest Thorvald August Hansen Berger 1848-1925 Spydeberg, Minnesota, Sande MR Rindal MR

Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Bror til min Oldemor ble født 20 mars 1848 og konfirmert i Spydeberg i Oktober 1862. I 1865 er det sannsynligvis han som er student og logerende i Kongensgate 13 i Oslo, da er han 17 år.

Han gifter seg i Røyken 24 juli 1878 med Maren Kristine Johansdtr Syrtingli.

Han får etterhvert 10 barn, de to første født i Goodhue Co, Minnesota, Usa. i Anna Marie Jørgine 15 juni 1880 og Signe Kristine 22 april 1882. nr 3 Thorild Augusta født i Ulven i Østre Aker 1884 og nr 4 Dagny i Sande i Møre og Romsdal i 1887.

Kan følge han greit herfra. Har også god oversikt over hans foreldre og familie bakover.

Det jeg lurer på er om han studerte i Oslo og evt hvor lenge studier varte da, og hva han gjorde i USA, var det videre studier eller var han prest der? Er det noen som har oppslagsverk over teologer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torvald August Hansen Berger, f. i Spydeberg 28. mars 1848 av f. grbr. Hans Kristiansen B. (f. 8. febr. 18, død 31. mars 57) og Anne Marie Aslaksdtr. Tonerud (f. 18. mars 20, død 10. juli 92), student fra Aars & Voss' skole 68, c.th. 76, 66-67 huslærer i Askim, 77 huslærer i Spydeberg, 78 ord. t. prest i Minnesota, 82 hjælpeprest i Nes, Romerike, i 83 bestyrte han i et par maaneter Skjeberg resid. kap., 84 pers. kap. i østre Aker, 85 sgpr. til Sande i Søndmør, 89 entl. med vartpenger, 92 sgpr. til Rindalen, 1905 sgpr. til Tysnes og 4. janr. 11 tillike provst i Nordre Søndhordland provsti.

Gift 1878 med Maren Kristine Syltingli, f. 11. august 1858 av f. grbr. Johan K. S. (f. 3. maj 23, død 11. febr. 07) og Jørgine Hansdtr. Mørck (f. 27. septbr. 31, død 16. febr. 03).

Kilde: Norges Gejstlighet i 1914.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Da kom litt mer på plass. Må ha dratt til Minnesota rett etter at han giftet seg da. Lurer på hva som har fått han til å dra dit for å bli ordinert og få sitt første prestekall. Vet ikke om noen nære slektninger som hadde dratt dit såpass tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fødselen i Minnesota til de to barna, bor foreldrene i Holden township, Goodhue, og blir kalt Thorwald og Mari Hanson. Jeg bladde gjennom de 24 sidene i US census for Holden township for 1880, men fant ikke familien der. Tellingen er gjort den 22. juni 1880, altså en uke etter at datteren Anna Marie Jørgine ble født. Kanskje familien bodde et annet sted i forbindelse med fødselen, hos famile eller venner ? (Det fantes andre familier ved navn Berger i Goodhue).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være dette paret i census for 1880. Hun er 10 år yngre og det stemmer ifølge vielsen i 1878 i Røyken. Hun har en 'J' i navnet og det er kanskje for Johansdtr. Hans yrke er snekker, han ble ordinert til prest i 1878, men måtte muligens vente på å få en ledig menighet ? Vi såg av fødselsdataene til barna at hun kalte seg Mari/Mary, og ikke Maren. Det står imidlertid at hun er født i Minnesota av norske foreldre (?). Finner ikke igjen dette paret f.eks. i 1885 for Minnesota. Tellingen i 1880 var foretatt den 4. juni, altså før datteren ble født.

1880 United States Federal Census

Name: T. Hanson

Birth Year: abt 1847

Birthplace: Norway

Home in 1880

Crookston, Polk, Minnesota

Race: White

Relation to Head of House: Self (Head)

Marital Status: Married

Spouse's Name: Mary J. Hanson

Father's Birthplace: Norway

Mother's Birthplace: Norway

Occupation: Carpenter

Household Members: Name Age

T. Hanson 33

Mary J. Hanson 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være dem. Thorvald var oppvokst på gård, så han hadde sikkert noe opplæring i å snekre selv om han bare var 9 år da faren døde. Moren giftet seg på nytt og flyttet i 1862, da var han vel konfirmert. Vet ikke når han begynte på videre skole for å forberede seg til teologistudier.

Jeg har prøvd å lete i lister over emigrasjon, men har ikke klart å finne dem. Listene på Ellis Island starter ikke før 1892. Har samme problem med flere andre slektninger som dro over i slutten av 1870 åra eller 1880 åra.

Legger inn et bilde av Thorvald med søstre. Dette må være tatt før 1870 for yngste søster er født på høsten i 1856

post-1398-0-60581000-1365701313_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei!

Så dette innlegget/emnet først nå, så jeg kommer litt sent på banen.

Thorvald August Hansen Berger og Maren Kristine Syltingli er mine oldeforeldre (min mormors foreldre).

Jeg har ganske mye stoff om dem, aner og etterkommere, men har ikke startet systematiseringen av denne familiegrenen ennå.

Har også flere bilder, men bildet av Thorvald med søstre har jeg ikke sett. interessant!

Hvis din oldemor er Thorvald Augusts søster, er vi vel noe sånt som fem-menninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider