Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok Grong

Kyrre Martin Sveen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Håper det er noen som kan hjelpe meg tyde navnet på faren til Margrethe, dåp nr. 9 på denne siden:

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Grong i Grong, Ministerialbok nr. 758A02 /1 (1839-1868), Fødte og døpte 1840-1842, side 3.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2506&idx_id=2506&uid=ny&idx_side=-5

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050503040005.jpg

Morsnavnet Johanna Salomonsdatter er tydelig, og det ser ut som faren er ungkar og soldat, men fornavnet hans klarer jeg ikke tyde.

Resten av teksten er også litt utydelig, bortsett fra at det vel står han kommer fra Hallingdal?

mvh

Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Klarer du også se hva som står i parantesen etter Berre?

Qvitum er gårdsnavnet der de holdt til, så det kan nok være hun tok det navnet.

Datteren har faktisk etternavnet etter mora i seinere tellinger, altså Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren her skal være Knut Olsen Skottebøl f 6. august 1818 Strand, Ål, Buskerud. Han giftet seg i 1844 med Elen Jacobsdtr Skogan på Høylandet.

Moren giftet seg i 1854 i Grong med Johannes Olsen (Reitan) fra Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren her skal være Knut Olsen Skottebøl f 6. august 1818 Strand, Ål, Buskerud. Han giftet seg i 1844 med Elen Jacobsdtr Skogan på Høylandet.

Moren giftet seg i 1854 i Grong med Johannes Olsen (Reitan) fra Gausdal.

Tusen takk for informasjonen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt sende deg det jeg har på aner på Margrethe. Hun er ikke i slekt med meg så jeg har ikke kilder på hennes aner, men det burde være greit å finne dem så langt kirkebøkene går. min email ahildrum@gmail.com Send meg en email hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på sidelinjen av temaet, hva skjedde med Margrethe videre, er dette en av dine aner? Hvis det er riktig at moren giftet seg med Johannes Olsen og bodde på en husmannsplass under Formo så har jeg litt info slekten, selv om det ikke er min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet fram til at dette var et blindspor i letingen min og ikke en slektning, men tusen takk for tilbudet!

Har mye slekt i Grong og kartlagt en god del, men noen løse tråder er det fortsatt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg først er igang med å få hjelp til tyding av kirkebøkene i Grong..dåpen til Margrete her (nr. 9).

Jeg håper å kunne finne ut noe om faren Svend Olsen, men vet ikke helt om det står noe informativt her.

Noen av faddernes navn er litt vanskelig å lese, så hvis noen hadde klart å tyde dem. Er vel spesielt det som ser ut som Otto noe som er mest uforståelig.

I tillegg lurer jeg litt på hva det står i de to setningene under foreldrenes navn. (Tipper født på Kvitum er den første.)

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Grong i Grong, Ministerialbok nr. 758A03 /1 (1869-1879), Fødte og døpte 1873, side 10.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6591&idx_id=6591&uid=ny&idx_side=-12

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070423610166.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene står som pige Margrete Johannesdt og ungkarl Svend Olsen Grong, hun paa Kvitum. Begges første leiermaal.

Faddere: Iver Kvitum og hustr. Elen, Tomas Berge, Lene Larsdt, Otte Moe, Johanne Johannesdt Mediaa.

Opplysningene er gitt av Iver Kvitum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider