Gå til innhold
Arkivverket

Hans Anton Andersen

Jan Erik Hansen
 Del

Recommended Posts

hei

Min oldefar Hans Anton Andersen født 27 februar 1852 i Torsnes Østfold kan jeg ikke finne dødsdata på kan dere fortelle når han døde og hva dødsårsaken var.

Hans bosted var Nabbtorpveien 141 1636 Gamle Fredrikstad

Jan Erik Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du undersøkt relevant kildemateriale? Dødsfalsprotokoller frem til 1935 og dødsfallsprotokollregistre 1911-1972 fra Fredrikstad byfogdembete er skannet og tilgjengelig digitalt. Du vil finne disse i tjenesten Skannet skiftemateriale. I tjenesten Skannede kirkebøker finner du imidlertid kirke- og klokkerbøker fra Østre Fredrikstad.

Vennlig hilsen

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har forsøkt der men i dødsfallslistene er det umulig å se om det er rett person og kirkebøkene er muligvis lukket for meg pga sperrereglene.

Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adgang til dødsfallslister t.o.m. 1930 er ikke begrenset i de skannede kirkebøkene.

Når det gjelder skiftemateriale, kan du gjerne begynne med å undersøke dødsfallsprotokollregistre. Du kan deretter kontrollere alle eventuelle funn (Hans Andersen, Anton Andersen, Hans Anton Andersen) ved å se på opplysninger registrerte i de skannede dødsfallsprotokollene. På denne måten vil du finne om det dreier seg om riktig person eller ei.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når konen døde av parkinson i 1930 var han fremdeles i live så han er død etter den åpne delen av kirkeboken og det er derfor jeg spør om min oldefar hos dere.

jeg har gått gjennom dødsfallbøkene men navnet er vanlig og uten mulighet for sjekk av fødselsdato osv.

Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst merk at Statsarkivet i Oslo bare har anledning til å utføre enkle oppslag i kildene som våre brukere ikke har mulighet til å undersøke selv. Det er derfor viktig at spørsmål som stilles i dette forum er presise og inneholder konkrete og korrekte opplysninger. Undersøkelser i digitalt tilgjengelige kilder og registre bør man gjøre selv.

Ut fra informasjonen om din bestemors dødsfall i 1930, ser vi at personen du egentlig spurte om, het Hans Anton Andersen Tangen. Dødsfallet til Grethe Marie Andersen Tangen f. 10.10.1854 d. 25.7.1930, er registrert i Fredrikstad byfogdembetes dødsfallsprotokoll nr. 10 – se dødsfallsnummer 104/30.

En undersøkelse i dødsfallsprotokollregistre vil derfor forholdsvis fort føre deg til informasjon om Hans Anton Andersen Tangens dødsfall i 1945 – jf. dødsfallsnummer 43/45. Vi har undersøkt både dødsfallsprotokoll nr. 18 i Fredrikstad byfogdembetes arkiv og den aktuelle klokkerbok for Østre Fredrikstad, men ingen av de kildene oppgir dødsårsak. Dette er ikke uvanlig. Hans Anton Andersen Tangen f. 27.2.1852 i Torsnes døde 25.2.1945.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Tusen takk for opplysningen .

jeg har sett i dødsfall protokollen men da ikke fødselsdato sto der var det ikke lett å verifisere dessuten var det som oppgitt bar døsfall nr. og år.

mvh

Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden viser et generelt problem på forumet: Tittel/overskrift er ikke beskrivende, slik at mange klikker seg innom bare for å konstatere at de ikke kan hjelpe. Navn/fødselsdato, sted og hva man vil vite bør finnes i emnetittel! Dernest er det et problem at opplysninger holdes tilbake i første innlegg. Det er stor forskjell på å lete mellom 1852 og hundre år fremover, enn å lete gjennom noen få år fra 1930!

Jeg håper forumets administrator kan ta tak i dette og få det med i forumets regler, slik at vi bare har én plass å henvise til. DIS-forumet har klare regler, kanskje få med noe derfra (med unntak av stedsbetegnelse, den må med her...)? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider