Gå til innhold
Arkivverket

Martha Alvilde Andersen f. 26/12-1890 i Eidsvold, i Oslo i 1910?

Recommended Posts

Overnevnte flytter til Oslo fra Eidsvold i 1905, rett etter konfirmasjonen antagelig. Utflyttingen blir ikke meldt til presten i Eidsvold før i 1908, samtidig med at hun får utstedt en attest av denne. Hun gifter seg i Eidsvold i 1911 og da er hun oppført som hjemmeværende. Jeg er derfor interessert i perioden mellom 1905 og 1911.

Jeg har søkt etter henne i 1910-tellingen uten hell. Det er et par kandidater i adressebøkene for Oslo for 1906, men det er for få opplysninger om den enkelte til å kunne bestemme hvilken av dem det er.

Jeg har fått et tips om at folkeregisteret for Oslo ble opprettet på denne tiden? Er det mulig å gjøre oppslag i dette?

Mvh

Tore Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har funnet opplysninger om Martha Alvilde Andersen f. 24(!).12.1890 i Eidsvoll, ugift stuepike. Det er registrert at hun 14.10.1907 flyttet til Kristiania fra Eidsvoll. Hun skal ha bodd i Colletts gate 31, 1. etasje, hos Gjerdrum. Det er også registrert at hennes adresse per 1.2.1909 var ukjent. Kilde: Oslo folkeregister, Ukjent adresse II-38, kvinner, 1906-1946.

Vennlig hilsen

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen.

Jeg skjønner etterhvert at man kanskje ikke var så nøye i alle detaljer i alle henseende. I kirkeboken for utflyttede fra Eidsvold står det 1905 som utflyttingsår, men ingen dato og innføringen er gjort i 1908, sannsynligvis i forbindelse med utstedelsen av en attest(?) den 3/2-1908. Jeg finner slettes ikke noe om noe flytting i 1907. Nå var vel føring av inn- og utflyttede etterhvert blitt for omfattende, så en kan vel ikke regne med at alle bevegelser er blitt meldt fra eller fanget opp. Fødselsdatoen er 26. ifølge dåpsinnføringen så hvorfor det er blitt 24. kan en bare lure på.

Jeg tror ikke jeg vil følge opp dette noe videre og takker igjen for svaret.

Mvh

Tore Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider