Gå til innhold
Arkivverket

Fra Finnskogen til Verdal før 1801

Morten Nasch Sandvold
 Del

Recommended Posts

Det var mange fra Finnskogen som reiste til Verdalen i Nord Trøndelag før 1801, og de fleste av disse familiene er blitt identifisert, men det var en familie som var husmenn uten jord på Haugen i Verdalen som jeg mistenker at også kan ha vært fra Finnskogen. Dette var: http://digitalarkive...&merk=3268#ovre Ole Mathissen 37 år husfader, Helene Mortensdatter 34 år hans kone, Kirsti Olsdatter 5 år deres datter og Olea Olsdatter 2 år deres datter. Datteren Olea ble 16.10.1798 på Haugen i Verdalen, men datteren Kersti har jeg ikke funnet døpt i Trøndelag. I Trysil var en Ole Mattisen Tossavainen født 1766 på Skjærberget i Trysil og hans kone Helene Mortensdatter Kuosmainen født 1767 på Nyhus vestre i Trysil, og de døpte ei datter Kersti 20.03.1796 i Trysil. Om en ser bort fra alder på Ole stemmer dette paret bra med det som var i Verdalen i 1801. Dette paret i Trysil finnes heller ikke på Finnskogen i 1801. Problemet er bare at Helene døde i 1801 og ble gravlagt allerede 15.04.1801 i Trysil. Ole var på ny på plass i Skjærberget i 1803 da han hadde giftet seg på ny med Berte Bengtsdatter Hakkarainen fra Uggelheden i Norra Finnskoga. Er det noen som kjenner til dette ekteparet, og er det noen som vet når Ft. 1801 for dette området i Verdalen ble skrevet ned? Får ikke til linjeskift i dette forumet, virker som Pc,n lever sitt eget liv, så dette ble rotete. Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! Ingen i denne familien finnes heller ikke i prestens sjeleregister i 1809 for Verdalen. Skulle ha vært moro om det hadde gått an å finne igjen dattera Martha i Trysil. Tror dette er den eneste måten å bevise at det var en og samme familie, disse i Verdalen og de i Skjærberget i Trysil. Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du de to vielsene de hadde: 26/12 1792 Trysil http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-8 og 1/4 1793 Elverum http://www.arkivverk...ny&idx_side=-17

Jeg mente vel: forstår du hvorfor de står oppført gift 2 ganger på 2 forskjellige steder.

Du ser på feil par. Det er ikke disse han spør etter. (For øvrig er disse trolovet i Trysil og senere gift i Elverum og derfor ført i kirkebøker fra to forskjellige steder.)

Vielsen til Ola og Helene er forresten ført på samme oppslag i kirkeboka du lenker til fra Trysil - par nummer 8 i 2. kolonne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at det er en skrivefeil når du sier at datteren OLEA? ble døpt 1798 i Verdal. Du mener vel datteren Martha som ble f. 16/10 og dpt. 28/10 (21.e.trinit.) 1798. http://www.arkivverk...ny&idx_side=-94

Har du funnet konfirmasjonene til døtrene deres i Trysil? Det står kanskje ikke så mye i dem, men en liten sjanse er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm - pussig: familien er ihvertfall ikke å finne i FT 1801 i Trysil, men en Helene Mortensdatter Skjærberget er ihvertfall død 21/4 1801 i Trysil. Datteren Marte er konfirmert i Trysil 1814, født 1798, men uten dato (i motsetning til sine medkonfirmanter). Dette kan jo tyde på at hun ikke er født i Trysil.

Hilsen Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Lenge siden jeg har vært innom her, men det ser virkelig ut for at det her er snakk om en og samme familie! Det har også kommet frem noen andre nye opplysninger. Johannes Torstensen ville selge gården Haugen til Ole Mathiasen, og han skrev ut et skjøte datert 10. september 1800 til Ole, med en kjøpesum på 799 rd. Men så via en kontrakt mellom Johannes og Ole datert 26. mars 1801 så kunne ikke Ole, av forskjellige grunner da ikke overta gården, men om han klarte å skaffe pengene innen St. Hans markedet skulle han få gården. Dette klarte nok ikke Ole, og av skjøte datert 18.11.1809 selger Johannes gården til Peder Mathisen Mælen (født ca. 1761). Det blir i dag Verdalen satt spørsmål om denne Peder kan ha vært en slektning av Ole. Men vi veit at de ikke var brødre. Mvh. Morten Nasch Sandvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Berit, men jeg tror ikke disse du har funnet er dem jeg leiter etter. Den Peder Mathiasen du nevner her som nr. 1 i sjeleregisteret stemmer ikke med den Peder Mathiasen som var på Haugen i 1815 (feil barneflokk). I sjeleregisteret på nr. 11 der Ole Mathiasen står oppført, og der stemmer heller ikke hans barn. Ole og Helene fikk dattera Kirsti (etter sin farmor) i 1796, og Martha (etter sin mormor) født 16.10.1798 i Verdalen, og ikke født ca. 1792 (17 år i 1809). Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider