Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne dem som reiste til Amerika mellom 1873 og 1892

Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

My heritage http://www.norwayheritage.com/pasquest_test.asp har passasjerlister fram til 1873 så langt jeg klarer å finne, mens Ellis Island databasen starter ca 1892.http://www.ellisisland.org/search/passSearch.asp De fleste av de slektningen jeg har lett etter har emigrert, og flere av dem har også reist tilbake i dette tidsrommet.

Jeg finner dem heller ikke i databasen over utreiste fra Norge.

Er det noen ressurser jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved navnesøk på personer får du du opp passasjerlister for immigranter til USA og Canada på gratis-basen FamilySearch.org og på betal-basen Ancestry.com. På sistnevnte kan det også søkes på navn på skip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Family Search og hadde et prøveabbonement på Ancestry i påsken. HAr prøvd å søke på mange ulike navnevarianter, men det er ikke lett å vite hva de kalte seg.

Thorvald August Hansen Berger f.eks som var i Minnesota fra ca 1878 til ca 1884 og fikk to barn http://forum.arkivverket.no/topic/184291-sogneprest-thorvald-august-hansen-berger-1848-1925-spydeberg-minnesota-sande-mr-rindal-mr/

Ole Marcusen Egeland f 1855 var der fra 1885 til 1887 Reister flere steder men hadde ihvertfall snekkerjobb i Minneapolis i følge brev.

Ole Anton Richardsen Holm f 1858 reiste til Wiconsin en gang etter 1890 og var ihvertfall tilbake i Norge 1911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp funnet tipp-oldefar i Amerika og jeg brukte http://archive.org/details/passengerlistsof0336unit for å finne kona og tre barn (som kom to år senere).

Det er jo mikrofilm da, så det blir mye lesing...men til gjengjeld så er det veldig moro å finne dem i original-papirene, primærkilden, istedetfor en transkribert versjon som jo innimellom er feil.

Det at jeg fant de jeg var på let etter betinget jo at jeg hadde en viss peiling på når de dro fra Norge. Når du vet når de dro fra Norge, forsøk så godt du kan å finne reiseruta til Amerika.

I min tipp-oldefars tilfelle så dro de fra Christiania (Oslo) via Kristiansand, deretter til Hull, videre med tog til Liverpool og deretter med ny båt til New York.

Husk at de norske navnene var i mange tilfeller veldig forvrengt da de kom til Amerika! Min Lorents Greger Hveding hadde blitt til Lawrence Witting i 1870 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr du funnet ut hvordan man blar i forhold til riktig år?. Jeg får bare opp lister fra 1870 som er det volumet som kommer opp. Spennede sider hvis jeg bare får til å finne riktige tidspunkt.

Fant det til slutt, listene for 1820 til 1897 ligger helt sist i oversikten over de fra 1897 til 1957, så man må gå helt til slutt og så bla framover. Fint å lese når en først komer inn på riktig liste, men vanskelig å finne fram.

Har kommet meg gjennom 1878 fra 7 august til ca 20 september, så er det bare å lete opp neste liste å begynne å lese.

Thorvald August giftet seg 24 juli i Norge så jeg må lete meg gjennom høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått gjennom passasjerlistene for alle som ankom New York fra 1 august 1878 og hele høsten. Siden Thorvald og Maren giftet seg 24 juli i Norge, kan de ikke ha kommet før. I følge geisteligheten i Norge skal han ha blitt ordinert til prest i Minnesota i 1878.

Er det andre reiseruter de kan ha brukt? Var det noen som kom via Kanada f.eks?

Forresten veldig spennede å gå gjennom disse passasjerlistene. Var ikke så mange fra Norge, få på hver båt, men mange fler fra Sverige denne høsten. Tror ikke om jeg så noen fra Finnland. De fleste Norske dro tydeligvis via Liverpool, noen fra Glasgow og noen få fra Tyskland, Nederland denne høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen lister hvor de har skrevet "Scandinavia/Scandinavian" som nasjonalitet, istedetfor Sweden, Denmark osv.

Bra du fant ut av listene Randi, og ja, det er litt kronglete å "skifte" liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten er nok kanksje stor for at de kom den veien, men siden det er før 1895, finnes ingen lister. Det står her at mange skandinaver kom via Canada perioden før 1895.

In earlier years immigrants landing in Canada were largely from Britain, Scandinavia, northern Europe, or Russia. In the 1880s, as the United States began to impose more stringent immigration rules at its own ports of entry, even more immigrants from the same regions and elsewhere chose to travel via Canada to avoid the trouble and delay of U.S. immigrant inspection. By the 1890s, steamship companies began to advertise passage through Canada as a more desirable route for immigrants who wished to avoid U.S. inspectors. While much of this traffic remained Irish, Swedish, Norwegian, or Russian, the business of carrying Italians, Greeks, and others from Mediterranean ports to Canada grew.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av min oldemors brødre reiste i 1901 til New York. Da gikk båten fra Kristiania og til New York.

Han beskriver reisen som tok 17 dager i et brev hjem:

Paa overreisen havde vi det bra. Vi var 17 dage paa turen. Pent ver undtagen 4 dage som det stormede bra. De to første dage synes jeg det var bare moro men 3de og 4de dag var et uhygelig. Vi kunde da ikke være paa deket for søen slog over hele skibet saa bare man var ude for sig selv blev man gjennemvaad, men siden var det moro. Dans og sang vejen lang, det var 5 a 6 hundre mennesker med, jeg blev sat til at være kok saa jeg holt mig paa kjøkenet hele tiden og levde godt. Søsyg var jeg den første dag til vi kom til Chr.sand men ikke spor siden.

First Name:

Rudolf Last Name: Holm Ethnicity: Norway, Norwegian Last Place of Residence: Christiania Date of Arrival: Oct 06, 1901 Age at Arrival: 27y Gender: M Marital Status: M Ship of Travel: Hekla Port of Departure: Christiania Manifest Line Number: 0010

http://www.ellisisland.org/search/passRecord.asp?FNM=RUDOLF&LNM=HOLM&PLNM=HOLM&CGD=M&SYR=1901&EYR=1901&bSYR=1873&bEYR=1875&first_kind=1&last_kind=1&town_kind=0&ship_kind=0&TOWN=null&SHIP=HEKLA&RF=1&SHP=Hekla&pID=102808070075&MID=12199121270881983744&

Lenke til kommentar
Del på andre sider