Gå til innhold
Arkivverket

SIgnerte man noe skriv når man ga bort barna sine i gamle dager?

Hege Haga
 Del

Recommended Posts

Det var jo ikke helt uvanlig i gamle dager at et barn kunne bli satt bort til andre familier pga fattigdom eller annet.

Jeg tenker at noen - også dengang - måtte vel kanskje skrive under på noen form av offentlige papirer eller noe slikt - før de ga fra seg barnet (barna) sin Man kunne vel ikke bare overlate barna sine til hvem som helst -- uten at noen ble informert om saken.

Eller hvordan fungerte denne praksisen på f.eks slutten av 1800-tallet

Finnes det noe søkbare "adoptiv-kilder" fra gamle dager på nettet?

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kunne settes bort til oppfostring gjennom Fattigvesenet eller privat og den første norske adopsjonslov kom først i 1917.

Opplysningene fra Fattigvesenet er i kommunale arkiver, men jeg vet ikke om noen er lagt ut elektronisk som gjelder utsatte barn.

Les avsnittet om Kontoret for utsatte:

http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/forskning_og_dokumentasjon/fattigdom/article223028-53231.html

I protokollene etter Kontoret for utsatte kan en følge barn fra de ble utsatt og så lenge de var under Fattigvesenets ansvar

og det kan finnes mange opplysninger om både barna og foreldrene deres.

TOBIAS årbok 2012:

Fattigdom og minoriteter i arkivene:

http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/article243059-961.html

(Spesielt Aina Basso: Englemakerskene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint med en tilbakemelding, Hege?

Det kan skyldes at du ikke vet at det er kommet svar på spørsmålet du la inn. Jeg har tatt opp med Digitalarkivet at det for svært mange av forumbrukerne ikke lenger sendes ut epostvarsling ved svar i emnene. Dette oppsto i april 2012 og nå er det mange, især nyregistrerte brukere som melder om at det ikke er kommet noen epost. Da forstår en at standardinnstillingene ikke er slik de var da forumet startet. Jeg håper DA vil fikse dette snart, for det er ganske frustrerende å ikke få noen tilbakemelding når en svarer på etterlysninger i forumet.

Still inn her at du skal 'Abonnere på alle emner du svarer i' og hak av for epostvarsling av alle de andre: http://forum.arkivve...a=notifications

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det er oppe temaet med barn som ble gitt bort...kan man finne ut av barn som ble gitt til ett barnehjemmene i byen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var på Byarkivet og så i protokollene over barn utsatt av Fattigvesenet, mener jeg den omfattet årene 1897 – 1910 og at det ikke var innsyn i senere protokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var på Byarkivet og så i protokollene over barn utsatt av Fattigvesenet, mener jeg den omfattet årene 1897 – 1910 og at det ikke var innsyn i senere protokoller.

jeg må nok vente da..jeg tror barnet havnet på barnehjem rundt 1937-39...finnes det noe oversikt hvilken barnehjem som var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider