Gå til innhold
Arkivverket

Opphevelse ved dom av ekteskap grunnet død, hvilken rettsinstans er aktuell?

erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Halse, Ministerialbok nr. A 14 (1859-1872), Ekteviede 1868, side 388.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=885&idx_id=885&uid=ny&idx_side=-390

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060106020791.jpg

Oldemor Inger Olsdatter Hartmark var første gang gift i 1855 med en skipper, Erik Bentsen Aas f. 1828, sønn til Bent Eriksen Aas. Dette ble ikke noe langt ekteskap. Erik forsvant på sjøen rundt februar-mars 1856, grunnet uvær, og enke Inger mistet 03.04.1856 det guttebarnet de ventet. Mannen skal ha forsvunnet på sjøen et par måneder før denne fødselen, blir det altså opplyst her. Uvisst hvordan, (falt han over bord? Gikk båten ned osv?) eksakt når og med hvilken båt osv. En skipskiste merket F.F. som jeg har hjemme, skal ha tilhørt Erik. Bestefar Emanuel er oppkalt etter Ingers første mann, og jeg, Erling, er igjen oppkalt etter bestefar Emanuel.

Når enke Inger Olsdatter Hartmark i 5. mai 1868 i Halse/Hartmark, V.A., gifter seg med oldefar Torkild Andersen Valand, 13 år yngre beiler, refereres det til en dom av 07.03.1868 hvor brudens tidligere ekteskap er opphevet. (Skifterettsattest påtegnet dommen?? Dette har jeg ikke funnet ut av hva er, eller hvor jeg kan finne). Se lenke til kirkebok for Halse.

Det finnes ikke noen høesterettsdom i Riksarkivet på denne dato. Hvor er det naturlig at jeg leter? Jeg ska på Statsarkivet i Kr.sand til uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er skifteretten som har avsagt en dødsformodningsdom. Den kunne definitivt avsies etter at den savnede hadde vært borte i 7 år, og raskere om det ble lagt fram sterke bevis for at vedkommende måtte regnes som død, som ved totalforlis. Hun har ikke hatt behov for en slik ddom før hun skulle gifte seg igjen. Det er vel derfor det gikk så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bodde i Hartmark, Holum i Vest Agder Vil det da være en egen skifterett for Holum (Holme), eventuelt Mandal, eller er det sortert under Kristiansand tro?

Takk forøvrig for tilsendt materiale mottatt som epost tidligere i dag! Setter stor pris på god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

yngve: det var bingo. saken løst! det dreide seg ikke om ei skute til sjøs, men ei vindkule som tok en båt fylt med stein, på tur fra Hartmark til Aas, ganske så lokalt. skip med oljefrakk ble funnet på noen favners dyp, men ikke mannen. derfor måtte oldemor ta ut stevning mot sin mann13 år etter, for å få ekteskapet opphevet, på ekstrarettnivå i skifteretten, mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider