Gå til innhold
Arkivverket

Spore adopsjon

Rosenborgar
 Del

Recommended Posts

Jeg har akkurat begynt å spore opp mine aner. desverre stanser det ganske fort. Min mormor (født i 1905) ble antagelig adoptert eller satt bort av omreisende etter det jeg har hørt. Fins det noen kilder det går an å se i? Jeg finner henne i folketellingen i 1910. Der ser jeg at hun har fødested som er et annet en de andre på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge fikk sin første adopsjonslov i 1917. Samtlige adopsjoner tilbake til 1917 er registrert i Det sentrale adopsjonsregisteret. Dette registeret føres i dag ved Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, tidligere Statens ungdoms- og adopsjonskontor.

Før adopsjonsloven trådte i kraft i 1917, kunne man neppe tale om adopsjon som rettsinstitutt her i landet. Før 1917 finnes det heller ikke noe register over adopsjoner, og for å finne opplysninger om adopsjon, må du lete i ulike kilder.

I folketellingen 1910 skal du få opplysninger om fødested og fødselsdato på din mormor. Ut fra dette kan du finne hennes dåpsinnførsel i kirkeboken, som normalt vil gi opplysninger om hennes foreldre. Kirkebøkene for hele landet ligger tilgjengelig i skannet versjon på Digitalarkivet,

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read. Velg først fylke, så kommune.

Vennlig hilsen

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.