Gå til innhold
Arkivverket

Hva vet vi om gården Kjøkkelvik i Askøy Prestegjeld, Hordaland 1701 og folkene som levde der da?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ved manntallet i 1701 for Søndre Bergenhus finner vi to personer på gården Kjøkkelvik. Gården befant seg på "Søralandet" altså fastlandssiden i det som på den tiden var Askøy Prestegjeld. Dette hørte igjen til Domkirken Sogn i Bergen frem til 1742.

Etter 1701 vet vi at Nyegaard og Pladsen/Plassen var bruk under Kjøkkelvik. Men i 1701 er der altså kun to menn registrert på Kjøkkelvik og det var oppsitter Niels Andersen på 37 år og hans sønn Anders som var 11 år.

http://digitalarkive...&merk=1522#ovre

I samme tellingen ser jeg at på Nygaard Raadsmann Hans Iversen 55 år, Gudmund Hansen 57 år og hans sønn Johanis Gudmundsen 12 år gammel.

Men for ikke å spore helt av, så er jeg interessert i om noen kan ha opplysninger om denne Niels Andersen og hans sønn Anders Nielsen på Kjøkkelvik, deres liv og skjebne. Ikke minst er jeg ute etter å prøve å kartlegge livet til Anders. Ble han gift og fikk han barn?

Dersom noen har kjennskap til dette, setter jeg pris på tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Rune. Regner med at du her og leter etter forbindelse til Fester familien. Jeg vet ingen ting om de du nevner i spørsmålet.

Men kan nevne at det er slektskap mellom Alexander Hansen Fester og Reinert Braag. De er tremenninger. Trur det er Reinerts sønn Jens som kjøper Kjøkkelvik i 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.

Ja, Fæster ligger og spøker bakom her også. Jeg tror du har rett med hensyn til denne Reinert, selv om jeg ikke er helt sikker på hvordan den slektsforbindelsen er.

Men samtidig har jeg interesse av å finne ut mer om Kjøkkelvik og folket der, og på under brukene Nygaard og Plassen også. Tenkte kanskje det var noen som satt med info de gjerne ville dele, men det ser forløpig dårlig ut.

Prøver å søke i de kildene som ligger på nettet, ikke minst tingbøkene for Nordhordland. Men navnet Kjøkkelvik har vært skrevet på så mange merkelige måter, at det er en utfordring i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for den Terje. Da er trolig Niels Andersen død før 1723. Hvor det har blitt av sønnen Anders som var 11 år i 1701 er et ubesvart spørsmål jeg godt kunne ha tenkt meg svar på.

På gården Nygaard er det en Mons Larsen som opptrer. Jeg kan imildertid ikke se gården Plassen som var nabogård til Nygaard og som lå under Kjøkkelvik litt senere på 1700 tallet.

Litt av bakgrunnen min for denne interessen, er at da min formoder ,Marthe Andersdtr. , giftet seg i 1759 står hun oppført med Plassen som gårdsnavn, så også ved forlovelsen. Jeg har et ørlite håp om at hun kan ha vært datter av Anders Nielsen Kjøkkelvik. Da hennes datter giftet seg i 1795 får hun nesten alle sine barn på Nygaard (Askøy). Det kan tyde på tilhørighet til dette spesifikke område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du har vel ikke gitt opp håpet :rolleyes:

Har du sjekket komunikantlistene for den første kirkeboken ? Den begynder først i 1742/43 men kan være nyttig å sjekke for Plassen.

Et par Anders Nielsen der, og så har vi Anders Nielsen på Bildø men han "trur jeg" at vi har styr på. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Terje.

Jeg gir da aldri opp. Jeg har bare blitt så klok med årene at jeg velger å bruke energien min der jeg har størst nytte av det. Den gamle slektshistorien om Ole Monsen Qvorvaag og hustru Marthe Andersdtr. Pladsen har jeg luftet så mange ganger, uten å komme videre, at det nå er en slik sak som ligger i dvale i lange perioder. Så tar jeg den frem fra tid til annen og prøver å se det jeg har funnet med friske øyne, eller jeg rettt og slett snubler over info i jakten på noe helt annet.

Jeg ble bare litt overrasket over at det er så pass lite info om Kjøkkelvik også i første halvdel av 1700 tallet. At underbrukene ofte lever sitt eget liv, er jo en annen sak.

Jeg trodde som før nevnt at Marthe kunne komme fra Tennebekk. For det var en Anders der som fikk 2 døtre som ble døpt Marthe med noen års mellomrom. Jeg fant imidlertid bare igjen den eldste av dem, gift, og hun dukket opp som fadder ved en av barnedåpene til "min" Marthe Andersdtr. Pladsen barn.

I den sammenhengen kom jeg til å tenke på at Pladsen var et bruk under Kjøkkelvik og at det bodde en Anders der i 1701. Så prøvde jeg da å legge to og to sammen i håp om at det skulle bli fire, men det ble dessverre fem.

Jeg skal se en gang til på kommunikantene i Askøy, denne gang med nypussede briller. Kanskje jeg ser noe nytt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider