Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Gro Christensdatter Joranstads mor? Holt, A-A, ca. 1750.

Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Christen Nielsen Joranstad-Strengereid (f. ca. 1717) var gift to ganger: 1) med Gro Ulvsdatter Joranstad; 2) med Anne Ljødesdatter Bjelland (f. 1731). Det var skifte på Joranstad etter Gro Ulvsdtr. 14/12 1745, og arvinger er enkemannen Christen Nielsen og dattera Groe Christensdatter, 1/4 år.

Christen Nielsen og kone nr. 2, Helje Ljødesdatter, flytter til Strengereid. I 1780 gifter Groe Christensdatter seg med Ole Syvertsen Skuggevik, og de overtar etter hvert gården på Strengereid. Ole Syvertsen er skipper og borger, og skiftet etter ham på Strengereid 6/5 1812 viser at han var velhavende. Bl.a. eide han 5/9 i briggen "Birgithe" til en verdi av 3333 rd.

Problemet jeg her tar opp, knytter seg til hvem som var Groe Christensdatters mor. Holt bygdebok (og div. slektssider på nettet) hevder at det var Gro Ulvsdatter, og at Ole Syvertsens kone var den Groe som er nevnt i skiftet fra 1845. Dåpen er ikke innført i kirkeboka, så vidt jeg kan se, men hun må altså våre født tidligere samme år (dvs. våren/sommeren 1845). Dette stemmer dårlig med oppgitt alder da Groe Christensen døde i 1845. Da er alderen hennes oppgitt til 92 år (dvs. f. ca. 1753). Nå er det jo ikke uvanlig med unøyaktigheter i slike aldersangivelser, men om hun virkelig hadde vært født i 1745, ville hun jo ha vært nøyaktig 100 år da hun døde, og det ville vært litt merkelig om ikke familien visste det!

Et annet moment som taler mot at den Groe Christensdatter som var gift med Ole Syvertsen Strengereid, var født i 1745, er at hennes yngste datter ble født så sent som i 1794. Det er selvsagt ikke umulig at moren kunne være nesten 50 år, men ikke sannsynlig.

Min hypotese er derfor at den første Groe Christensdatter (f. 1745 - datter til Gro Ulvsdatter) døde som liten, og at Christen Nielsens kone nr. 2, Helje Ljødesdatter, fikk en datter ca. 1753 som ble oppkalt etter den første.

Kildeproblemer: De kirkebøkene for Holt som dekker 1740- og 1750-årene mangler åpenbart noen innførsler (bl.a. er svært få dødsfall/begravelser innført). Derfor finner jeg ikke dåpen verken til Groe 1 eller den antatte Groe 2. Om det skulle lykkes å finne skifter etter Christen Nielsen og/eller Helje Ljødesdatter, ville det forhåpentligvis løse saken. En Christen Nielsen Strengereid er nevnt i en sak om eiendomsretten til en degnebolig i Holt i 1779. Han er da kirkeverge. Jeg tror det må være "min" mann, og han bør derfor være død etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med din hypotese om at den første Groe døde liten, og at Christen fikk en ny datter kalt Groe med Anne Ljødesdatter. I en eller annen kilde er fødselsåret satt til 1758 (ikke 1753). Jeg har derfor gjennomgått hele 50-tallet I Holt kirkebøker, uten å finne henne. Hvis du mener Christen og Anne hadde flere barn kunne det være interessant å vite dette. Mvh Helge B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også spørre om du har identifisert Groe Ulvsdatters forfedre ? Christen NIlsen var vel fra Garta, og kom til Joranstad da han giftet seg. Vi har ikke så mange Ulver i distriktet på den tiden (bortsett fra et par på Vegårsheia selvfølgelig), så min kandidat er Ulv Olsen, som giftet seg med enken Siri Gundersdatter på Joranstad, og fikk sønnen Lars Ulvsen i 1714. Groe Ulvsdatter døde jo trolig ung, og da kan det stemme tidsmessig. Har du noen synspunkter på det ? Mvh Helge B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tror nok du har funnet riktige foreldre til Gro Ulvsdatter. Hun døde for øvrig i 1745. Det er i hvert fall dødsskifte etter henne da, og dattera Gro var 1/4 år ved skiftet. Denne Gro bør dermed altså være født i 1745, selv om hennes dåp heller ikke finnes i kirkeboka. Fødselsåret 1758 for Gro 2. har jeg også sett - muligens i FamilySearch? Ved begravelsesinnførselen i 1845 er alderen satt til 92 år.

Og Christen Nielsen var sannsynligvis fra Øvre Garta - sønn til Astrid Gundersdatter i hennes første ekteskap med Nils Gulbrandsen (hun ble 2. gang gift med Grunde Andersen fra Hagestad). Holtsboka anføre at Christen Nielsen ble født i 1718, noe som stemmer ganske godt med alderen kirkeboka oppgir ved hans død på Strengereid i 1794 (77 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentar, Oddbjørn. Da gjenstår spørsmålet hvor Ulv Olsen kom fra. Tvedestrand er foreslått et sted, men jeg ser ikke forbindelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe forslag så langt, men det var jo ikke så mange Ulver i disktriktet.

Ellers har jeg sjekket Holtsboka på nytt - og Gro Christensdatter er der nevnt to ganger (under Bjelland og under Joranstad). Det ene stedet er hun f. i 1745, det andre stedet i 1758. Svensen har ned andre ord helgardert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider