Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Mogens Mogensen Ålstad i Vang

Thor Wold
 Del

Recommended Posts

Jeg finner flere slektstavlerr på nettet som sier at Mogens Mogensen Ålstad skulle ha hatt en far Mogens Hågensen. Andre slektstavler sier han er sønn til Magnhild Dyresdatter fra Hanestad. Magnhild Dyresdatter hadde en sønn Hågen Mogensen. Han varr neppe far til Mogens Mogensen på grunn av at de var omtrent like gamle. Begge bodde i sitt voksne liv i Vang. Hågen som sogneprest.

Nils Mogensen Ålstad betalte skatt senest fra 1612 og det er regnet med at han er født ca 1580. Jeg har selv listet en Mons Hågensen som far til Mogens. Denne Mons Hågensen har jeg skevet skulle være født i Alsen i Jemtland. Hvor jeg har funnet det, vet jeg ikke. I beste fall tror jeg det er rent sludder og vet ikke hvor jeg har funnet det. Kanskje har jeg funnet det på nettet.

Jeg har notert - uten kilde at Magnhild Dyresdatter er antatt født ca 1530 og nevnt i 1599. Da vill hun ha vært ca 70 år. Det sto et meget omtalt bryllupp på Hanestad. Ytterligere informasjon om dette brylluppet kunne være kjekt.

Tidsmessig er det vel rom for Mogens Mogensen kunne ha vært sønn av Magnhild Dyresdatter. Magnhild var vel gift med Mogens Hågensen Gyldenår. Jeg vil jo tro at Mogens og Magnhild hadde noe gods. I såfall - dersom Mogens Mogensen Ålstad hadde noe med ekteparet Mogens og Magnhild å gjøre, så bude han ha arvet gods. At Mogens Ålstad eide gods er ukjent.

Det som kan henge dette sammen er at Mogens Mogensen hadde et barnebarn med navn Magnhild Nilsdatter Ålstad. Uansett - i beste fall må Mogens og Hågen være brødre. Jeg tro det må være riktig arbeidshypotese. Altså at begge da kunne ha vært sønn av Magnhild.

Mogens Mogensen Ålstad var lagrettemann i 1591 og 1602. Han var valgt som hyldningsmann ved hyldningen av Kristian IV den 8 juni 1591 i Oslo. Han var nevnt ved den kjente bispemiddagen i Vang den 17 sep 1594. Var han invitert som bror av sognepresten eller i kraft av sin betydning??

Da bli det å jakte på en kilde som evt bekrefter det. Uten kilder blir Mogens Mogensen Ålstad eldste kjente person i Ålstadsleekta og dde slektstavler som sier noe annet må endres.

Her er det noe å bryne seg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider