Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp fra kirkebok i Voss

Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

I bygdebok fra Evanger har jeg funnet at Ingebjørg Larsdatter sine foreldre skal være Lars Helgeson og Guri Knutsdatter. Jeg tror jeg har funnet rett person, men jeg klarer dessverre ikke å tyde når hun er født, men det ser ut som hun er døpt 19.10.1801. Er det noen som kan hjelpe meg å tyde denne teksten? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11769&idx_id=11769&uid=ny&idx_side=-192

Faddere ser ut som er: Ole Pederson H?, Lars Helgeson, Jørnevik, Guri ? Jørnevik, Brita Knudsdatter Wiig, Kari Helgesen Jørnevig.

På forhånd hjertelig takk.

Mvh

Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra FS:

Lars HELGESON

1760 - 1839 (Ancestral File Number: 17VX-654)

Lars HELGESON birth: 1760

Horvei, Evanger, Hrdl, Nrwy death: 1839

, , Hordaland, Norway more

https://familysearch.org/pal:/MM9.2.1/M7JD-BNX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi du åpnet den kort tid etter at den ble lagt inn, Ann-Mary.

Dette kommer opp nå:

'Error common_0104b: Couldn't fetch short source information! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1

Denne feilen skyldes normalt at det har gått mer en 30 minutter siden bytte eller oppdatering av siden. Da slettes utvalget ditt som gir deg tilgang til visning. Prøv derfor å lage utvalget ditt på nytt.' (osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lagt inn linken pånytt som permanent sidelenke så nå burde den virke, trodde jeg gjorde det første gangen, men må ha klikket på url av gammel vane :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke fødselsdato, men Ingebiør ble døpt Dom. XXII etter Treenighetssøndag 1799 og det blir 20. oktober det året.

Eod. Die = samme dag.

(Kirkeåret begynner 1. advent, og sidene videre er fra 1800.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faddere: Ole Pedersen Horvigen, Lars Heljesen Jørnevik den yngre, Guri ? Jørnevik, Brita Knudsdatter paa Wiig, Kari Helgesd. Jørnevig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider