Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfallsprotokoller og Sjømannsruller for Tangen i Drammen ca. 1820


Jan Sortland
 Del

Recommended Posts

Jeg har lett i uendelig mange kirkebøker etter dødsfall/begravelse for Matros Lars Tollefsen (Tollisen) Smørsteen.

Han er døpt i Sande, Vestfold 13. mars 1757 og gifter seg samme sted 26/10 1786 med Kirsti Andersdatter. I 1801 er Lars Tollefsen med familien i Svelvik/Strømmen i Hurum, men det ser ut til at familien stort sett har bodd på Hedensrudtangen i Drammen siden ca. 1790. De får 3 barn der og dåp er innført i kirkebøkene for Tangen og Strømsø. Den siste gangen jeg finner Lars Tollefsen i kildene er som far til konfirmant Tollef Larsen Smørsteen den 19/2 1815 i Tangen kirke. Han kalles da "strandsidder Lars Tollevsen Smørsteen". (Skoger/Tangen Ministerialbok 1814-1842, side 522)

 

Hustruen, Kirsti Andersdatter, dør 17. juni 1827 og er innført som begravet i Tangen den 27/6 og kalles da: "enken efter matros Lars Tollevsen Smørsteen på Hedensrud Tangen" (samme KB s. 303)

 

Etter dette er det nærliggende å anta at Lars Tollevsen Smørsteen er død en gang mellom 1815 og 1827, men han er ikke å finne innført som begravet i noen aktuelle kirkebøker (Tangen, Skoger, Strømsø, Bragernes, Sande, Hurum).

 

Kanskje han er kommet bort på sjøen og at det aldri var noen begravelse? I det tilfelle håper jeg å finne en "dødsformodningsdom" enten hos Sorenskriveren eller hos lensmannen/politiet/byfogden. Men jeg vet ikke hvor jeg skal lete og jeg vet ikke hva som foreligger av mulige kilder. Dessuten er det vanskelig å vite i hvilket fylke/domssogn jeg skal lete i og meg at Tangen/Strømsø jo er på grensen mellom Vestfold og Buskerud.

 

Siden han var matros, kanskje han er innført i en "matrosrulle" eller "mønstringsprotokoll" eller annen sjømannsrulle? Hvor finner man evt. dette?

 

På forhånd tusen takk for hjelpen!!

 

Mvh

Jan Sortland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jan Sortland

 

Vi har utarbeidet en oversikt over kommuner og hvilke sorenskriveri de har sognet til gjennom tidene, her kan du se hvor du kan lete etter for eksempel skifte til Lars Tollefsen. Vi har noen sjømannsruller fra den aktuelle perioden, men det er begrenset. Katalogene over hva vi har fra innrulleringsdistriktene ligger tilgjengelig på Arkivportalen. Dette er materiale som er tilgjenglig på vår lesesal, med unntak av det som er i for dårlig stand.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen takk for svar. Men dere svart ikke på mitt spørsmål om dødsfallsmeldinger. Jeg vet at på landet senere utover 1800-tallet så er det lensmannen som har skapt dette arkivmaterialet. Men hva med Drammen/Tangen anno ca. 1820-tallet, er det noe slikt materiale der?

 

Ellers så synes jeg Arkivportalen er så tungvinn at den nesten ikke er til å regne med. Dessuten gir den ikke korrekte svar - når jeg er på arkivet (dessverre veldig sjelden jeg har anledning) så finner jeg alltid mye annet i papirkatalogene og med hjelp fra personalet. Derfor min henvendelse til dere på denne måten. Men siden dere vil at jeg skal lete på Arkivportalen - hvilket ord skal jeg bruke? Søker jeg etter "Sjømannsruller Drammen" kommer ingenting opp.

 

Tusen takk!

 

Mvh

Jan Sortland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke egne dødsfallsprotokoller fra 1820-tallet for stedene du spør etter, så da må du lete i skifteprotokollene. Merk at det finnes skifteprotokoller for Strømsø hos Drammen byfogd. Jeg har linket til et tidligere tema fra Bergen hvor det står om dødsformodningsdommer: http://forum.arkivverket.no/topic/175772-matroser-i-bergen-1754-1800/page__p__1499122__hl__+dødsformodningsdom#entry1499122

 

I linken til Arkivportalen ovenfor har vi søkt opp innrulleringsdistriktene og kontor i vårt distrikt, her finner du sjømannsrullene.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.