Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det om Lars Andreas Olsen 1836-1921 i Randesund bygdebok?

Benn Johan Rislaa
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg er interessert i å vite hva der står i Randesund bygdebok om Lars Andreas Olsen (1836-1921) som bodde på Randøya i Randesund, gift med Anna Olsen fra Vestre Moland.

De hadde barna Omine Theodine, Theodora Kamilla, Lars Andreas, Gudrun og Godvin Carnot. Jeg kjenner til det meste om dem, men ønsker å få en kopi av det som eventuellt måtte være skrevet i Randesund bygdebok dersom noen har tilgang til den.

Hilsen

Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er interessert i å vite hva der står i Randesund bygdebok om Lars Andreas Olsen (1836-1921) som bodde på Randøya i Randesund, gift med Anna Olsen fra Vestre Moland.

De hadde barna Omine Theodine, Theodora Kamilla, Lars Andreas, Gudrun og Godvin Carnot. Jeg kjenner til det meste om dem, men ønsker å få en kopi av det som eventuellt måtte være skrevet i Randesund bygdebok dersom noen har tilgang til den.

Hilsen

Benn Johan Rislaa

Randesundboka side 477 Bnr 7: "I 1877 ble det skilt ut ei tomt fra bnr 6 til skipper Lars A. Olsen. Han var sønn til los Ole Andreas Olsen fra Holmen og bygde seg hus på tomta. .....Kona var datter til Ole Tønnesen Lofthus i VM, Ho fikk heimselsbrev i 1922 for 7000 kr. Lars Andreas Olsen 1836-1906 gift 2. i 1881 med Anne Therese Olsdatter 1857 -1933. Lars Andreas drukna en oktoberdag i 1906 sammen med sønnen av samme navn og broren Edvard. i 1965 fikk Karnot Olsen skjøte på eiendommen (gift Bertha Mørkestøl)." Det står også noe om skipene han seilte på som styrmann og skipper.

P.S. Det er ikke nevnt navn på LAOs første kone, men de hadde jo tilsynelatende ikke barn.

LAOs mor Johanne Tellefsdtr er nevnt på Randøen i ft. 1865 (som enke.) Selv var han vel på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider