Gå til innhold
Arkivverket

Den såkalte Myhrearven etter Johan (John) Myhre .Hvor ble den av?

Kari Sunde
 Del

Recommended Posts

Min bestemor Jenny Helene Thoresen født Nilsen 7 mai 1889 i Svelvik (gift med Andreas Thoresen født 9.nov 1880) fikk besøk av to advokater som kom med beskjed om at hun var en av arvingene til Myhrearven. Johan (John) Myhre emigrerte til Amerika på slutten av 1800-tallet. Dette skjedde på midten (slutten) av 1920-tallet. Han var antageligvis født i Svelvik eller rundt der. Jeg har ikke funnet ut hvordan dette slektskapet var.

Kanskje noen der ute har kjennskap til dettte!

Det må ha stått skrevet om Myhrearven i en avis, muligens Østre Aker Blad. Familien bodde på Høybråten og en tante av meg fortalte at læreren hennes hadde ropt opp i klassen at en familie på Høybråten skulle få en arv fra Amerika, Myhrearven.

Min tante hadde rukket opp hånden og svart at det var hennes familie. Arven kom aldri og det ble ikke gjort noe med det.

Men hvor ble den av, kom den i andre hender eller er det en av de mange uavhentede arver som står i

amerikanske banker? Er det noen som har noe som helst kjennskap til denne arven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet ut hvordan dette slektskapet var.

Som start legger jeg inn dåpen til din bestemor Jenny Helene. Hun ble døpt i Strøm 30. juni 1889. Foreldrene var matros Nils Johansen, f. 1864 og Laura Marie Olsen, f. 1865. Bosted Krok.

Vestfold fylke, Strømm i Strømm, Klokkerbok nr. I 3 (1889-1896), Fødte og døpte 1889, side 2.

Når det gjelder Johan (John) Myhre finner jeg flere aktuelle kandidater i emigrantlistene og i folketellingen 1865. Det er nok derfor lurt å finne ut hvem foreldrene til Nils Johansen og Laura Marie Olsen var, for å se om noen av dem kan til knyttes til Myhre. Du vet kanskje hvem deres foreldrene var?

Hvis ikke dette når fram, får man sjekke ut de aktuelle J. Myhre i 1865-tellingen og emigrantlistene, og se om en av dem kan knyttes til Nils Johansen eller Laura Marie Olsens slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Terje, dette kan være vår mann:

John Pedersen Myhre ble født på Myhre 3. jan. 1839 , døpt 10. feb. i Eiker, Buskerud. Foreldrene var gårdmann Peder Knudsen og Aase Hansdatter.

Buskerud fylke, Eiker, Ministerialbok nr. 13A (1832-1845), Fødte og døpte 1839, side 114.

Siden han fikk barn (ifølge nettsiden), er det rart at arven etter han skulle gå til fjerne slektninger i Norge, derfor skurrer det hele litt. Det kan derfor være feil J. Myhre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessutan døydde denne Myhre i 1895, medan "Myhre-arven" i følgje #1 var omtalt på 20-talet.

Ein har svært få opplysningar i denne saka, og eg lurer på kva slags arv dette kan ha vore. I mi slekt vart "vår" del av ein Amerikaarv etter det eg veit brukt til skifertak på ein fjøs. Ikkje rare greiene å skrive om, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er som du sier Grete ein mulighet for at dette er feil person, men ting tar tid "over der" så at han dør 95 og de får beskjed "litt" senere er en mulighet. Og som du sier Torbjørn det er svært få opplysninger å gå etter her fra start av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og en stor takk til dere som har svart meg på dette innlegget. Det er visst god service her! Oldefaren til Jenny Helene, Nils Bentsen hadde tilknytning til Myhre gård så det er jo noe Myhre opp i dette. For noen år siden jobbet jeg med dette, men så har slektsforskningen ligget litt i brakk en stund. Jeg har altså aldri funnet etternavnet Myhre i slekta. Jeg kan vel ikke tro at John Pedersen Myhre er aktuell her etter som han fikk flere barn og da hadde arvinger.

Jeg har hørt av en tante at Johan (John) Myrhre var med på å bygge ut jernbanenettet "over there", men vet ikke akkurat hvor.

Man skulle tro at arven må være registrert i Utenriksdepartementet så jeg får ta en tur på Riksarkivet og granske UD-journalene fra den tiden.

Dette er jo en detektivoppgave som annen slektsforskning så det er en utfordring!

Mvh

Kari Sunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider