Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne frem i transkribert materiale (som er foretatt av enkeltpersoner)

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått tips om at Jostein Mediaas har transkribert KB for Røros 1817-1828, men finner det ikke. Jeg finner en masse annet som han har transkribert, men ikke Røros.

Hvorfra er det lettest å finne frem i slikt materiale? Jeg har forsøkt søk både på hans navn og Røros, men når ikke riktig frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tips om at Jostein Mediaas har transkribert KB for Røros 1817-1828, men finner det ikke. Jeg finner en masse annet som han har transkribert, men ikke Røros.

Hvorfra er det lettest å finne frem i slikt materiale? Jeg har forsøkt søk både på hans navn og Røros, men når ikke riktig frem.

Du bruker Finn kilde, der du ganske enkelt kan søke etter Røros i fritekstfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Da er det nok denne du nevner. Den lå litt skjult så det var derfor jeg ikke fant den http://digitalarkive...t.no/finn_kilde hvor en altså må søke i "Fritekst". Jeg måtte gå via "Finn kilde (nye DA)" på hovedsiden http://www.arkivverk.../digitalarkivet og dette med "nye DA" forvirret meg litt også for her er visst alle tilgjengelige kilder med inkl. gamle, eller tar jeg feil ?

Jeg har tidligere brukt DIS NO og valget "Søk kommune" og når jeg da kommer til hovedmenyen http://www.disnorge....gori&kid=100189 og velger kirkebøker og deretter tar opp en post som er transkribert hvor jeg får jeg den vanlige overskriften fra DA og i menylinjen også "Same område". De valg som finnes der er alle transkriberte og ligger på DA, men ikke like mange finnes under "Finn kilde" som omtales i avsnittet ovenfor. Et greit eksempel på dette er hvis en velger Bragernes hvor f.eks. Emigranter finnes ved sistenevnte metode, men ikke med Finn kilde-metoden.

Når det gjelder Røros og transkriberte fra 1817-1828 er det imidlertid motsatt for den finnes ikke via fremgangsmåten i andre avsnitt og det er mere forståelig da DIS kanskje ikke har bidratt, men alt ligger jo på DA så det burde vel vært konsistent hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Da er det nok denne du nevner. Den lå litt skjult så det var derfor jeg ikke fant den http://digitalarkive...t.no/finn_kilde hvor en altså må søke i "Fritekst". Jeg måtte gå via "Finn kilde (nye DA)" på hovedsiden http://www.arkivverk.../digitalarkivet og dette med "nye DA" forvirret meg litt også for her er visst alle tilgjengelige kilder med inkl. gamle, eller tar jeg feil ?

Jeg har tidligere brukt DIS NO og valget "Søk kommune" og når jeg da kommer til hovedmenyen http://www.disnorge....gori&kid=100189 og velger kirkebøker og deretter tar opp en post som er transkribert hvor jeg får jeg den vanlige overskriften fra DA og i menylinjen også "Same område". De valg som finnes der er alle transkriberte og ligger på DA, men ikke like mange finnes under "Finn kilde" som omtales i avsnittet ovenfor. Et greit eksempel på dette er hvis en velger Bragernes hvor f.eks. Emigranter finnes ved sistenevnte metode, men ikke med Finn kilde-metoden.

Når det gjelder Røros og transkriberte fra 1817-1828 er det imidlertid motsatt for den finnes ikke via fremgangsmåten i andre avsnitt og det er mere forståelig da DIS kanskje ikke har bidratt, men alt ligger jo på DA så det burde vel vært konsistent hele veien.

DIS-Norges Genealogiske ressurser er det DIS-Norge selv som oppdaterer og er ansvarlig for. Digitalarkivet publiserer stadig nytt materiale, så jeg antar at Genealogiske ressurser ikke kan være 100 % oppdatert. Siden Digitalarkivet er i en omleggingsfase fra gammel til ny programvare, vil det også være en del lenker som endres - hvilket antakelig kan føre til (midlertidig) døde lenker i Genealogiske ressurser.

Fordelen med Genealogiske ressurser er at tjenesten inkluderer kildemateriale og andre ressurser som finnes på andre nettsteder enn Digitalarkivet, for eksempel på nettstedene til foreninger, lag og privatpersoner.

Hvis du er på jakt etter noen som du vet finnes i Digitalarkivet, vil du imidlertid være best tjent med å bruke søkefunksjonene i Digitalarkivet. På Digitalarkivets forside er det tre valg for å finne kilder (øverst i den venstre kolonna):

• Siste 100 utlagte er ei liste over de siste 100 publiserte transkripsjonene.
  • Finn kilde (nye DA) er kildesøket i den nye programvaren. Her finner du alt som er lagt over i den nye programvaren, dvs. alle transkriberte kirkebøker, samt folketellingene 1801, 1865 og 1910. Når arbeidet med den nye programvaren er ferdig, vil du finne alt transkribert og alt skanna materiale her.
  • Databasevelgeren (gamle DA) er kildesøket i den gamle programvaren. Den vil være tilgjengelig inntil alt er lagt over i den nye programvaren. FT1910 og nyere kirkeboktranskripsjoner finnes imidlertid ikke i den gamle programvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar, Kristian. Dette kan sikkert være til hjelp for flere.

Mitt konkrete eksempel med emigranter fra Bragernes er således løst idet de i tillegg til å finnes via Genealogiske ressurser via DIS og etter å ha valgt en kilde (kirkebok), ser dem i "Same område" - også finnes i "Databasevelgeren (gamle DA).

I praksis bør en for å være fullstendig dekket, både bruke den nye programvaren og den gamle samt gå inn via DIS' Genealogiske ressurser (hvis ressursene finnes andre steder enn på DA). Manglende innsikt i dette har nok gjort at jeg mange ganger har brukt den litt tyngre lesing av kb først når jeg kunne funnet tid og sted mye lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei Leif. Ser du har problemer med å finne registreringer på Røros. Gå inn på DIS-Sør-Trøndelag's rom på pensjonatet. Her ligger det noen reg. som er utført i Augustus. Grunnet manglende korrekturlesere, valgte DIS-Sør-Trøndelag å benytte pensjonatet. Ser også du bruker feil etternavn på meg. Riktig navn er: Mediaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.