Gå til innhold
Arkivverket

Vilken menighet tilhørte Ullevålsv. 61 i Oslo rundt 1935?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Er der noen som kan lede meg på rett spor. Jeg skal lete etter en vielse i Oslo rundt 1935, og bruden bodde på den tiden i Ullevålsveien 61. Vilken menighet/kirkesogn er det mest sannsynlig at denne adressen tilhørte på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Dag Aage. Jeg tror noe av området tilhørte Trefoldighetskirken også, men er usikker på tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt nærmere på beskrivelsene av hvilke områder av Gamle Aker som ble skilt ut i 1916 og 1938 (se lenken i mitt forrige innlegg) og tror at Ullevålsveien 61 tilhører den delen som ble skilt ut i 1938. Det betyr at denne adressen fortsatt må ha tilhørt Gamle Aker i 1935. Jeg bodde i Markus menighet (Dalsbergstien 10) for 43 år siden, så jeg har litt moro av å finne ut av dette spørsmålet!

Det er riktig at noe av Ullevålsveien også tilhørte (og tilhører) Trefoldighetskirken, men det er mye lenger nede (de laveste gatenumrene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Dag Aake.

Da skal jeg kikke i kirkebøkene for Aker også. Fant ingenting i Markus eller Trefoldighetskirken. Men hun bodde på den adresse fra 1931 til 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da ville jeg lete i Gamle Aker fram til 1938 og i Markus deretter, for hun tilhørte Markus fra 1938 til 1985 (hvis det stemmer hva jeg tror).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for hjelpen. Jeg har såvidt begynt å sjekke der, problemet er at jeg vet ikke når hun giftet seg. Jeg har fått opplyst at det var rundt 1935, men hun bodde altså der fra 1931, så jeg føler meg langt fra sikker på at 1935 er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en svært god ide du kom opp med der Dag Aage. I 1933 bodde ektemannen alene på adressen. I 1936 bodde også hans tilkommende kone der, men hadde fortsatt sitt pikenavn. De var ikke gift på det tidspunktet. Og fremdeles ikke gift i 1937. I 1039 finner jeg bare ham der. Og det samme i 1940. Det var da merkelig. Burde ikke kona også være der om de var gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg vielsen, men ikke der jeg trodde jeg skulle finne den. De giftet seg borgerlig 19.03.1938.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=50934&idx_id=50934&uid=ny&idx_side=-208

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20110302390951.jpg

En stor takk til deg Dag Aage. Uten din hjelp hadde jeg famlet rundt i blinde. Hjertelig takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig, Rune!

I adressebøkene var det slik at konene ikke sto nevnt. Heller ikke barna. De kom først inn i boka etter at de ble voksne og fikk yrker utenfor hjemmet.

Min farfar og farmor bodde sammen på samme adresse i 60 år, fra 1911, men min farmor figurerte ikke i adresseboka før farfar var død i 1970.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Dag Aage. Det var en svært nyttig opplysning. Om jeg skal se etter kvinnene må det altså være før de gifter seg og da selvsagt med pikenavn. Det kan jeg få god bruk for når jeg nå skal starte jakten på en ny vielse. Her har jeg ingen adresse men tidspunktet er omlag det samme. Han het Sigurd Mørk, litt usikkert om han skrev det slik eller med ck/ch. Hun het Dagny Fransiska Johansen/Johannessen. Da får jeg starte med å lete etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mail om Dagny i dag Rune...

Dagny giftet seg 30.10.1931 med Sigurd Mørk. ble viet i Uranienborg. De bodde flere steder, Strømmen, i Prestegårdsveien,Storengveien, og Birkelundsv i Bærum.

resten får du på mail

Lenke til kommentar
Del på andre sider