Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Er det noen som kjenner igjen disse

Recommended Posts

Jeg har kommet over 2 gamle fotoalbum, noen av bildene er med navn, eks. Sigurd Lie, Sara Lie, Kjøpmann Bodahl, Sarpsborg, fru Inga Bodahl f. Amundsen, Olaf Lie m/kona Thora og 2 døttre Thora, Astri, Carl Husberg, Christian Severin Andresen(dette bildet mangler, men navnet er skrevet på.) så dette er kanskje venner og familiekrets. Blant bildene er det 2 gamle mørke metallfotografier som jeg ble nyskjærrig på, er det noen som kjenner dem igjen eller har samme bildet. fotografene er i Christiania, Fredrikstad, Gjøvik,

post-3544-0-24973400-1366323313_thumb.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/184491-er-det-noen-som-kjenner-igjen-disse/
Del på andre sider

Dette er nok "daguerrotypier", en metallplate/ fototeknikk brukt i ca.1840-1860. En av de første daguerrotypister i Norge var Hans Krum, som etter endt utdannelse i Tyskland virket i Bergen 1852-1856, og som etter dette bosatte seg i Trondheim. Et av mange aber med daguerrotypiet var at det ble kun et eksemplar og ingen kopier, så de bildene du har er unike.

Fotografiet kom først i 1860 årene.

mvh

TORE-A

Berit, jeg er enig med deg ser ut som samme personer på begge bildene med noen år og kilo ekstra på bilde 2. det er i alle fall hos den samme fotografen, bakgrunnsbildet ser ut til å være det samme. Tore, helt enig, derfor hadde det vært morsomt for meg og sikkert andre også hvis vi kunne sette noen navn på.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.