Gå til innhold
Arkivverket

Komfirmant Sagene krk.1893 - bosatt Drammen 1900??

Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

Hei! .En Josefine Kristine Adolfsdatter blir komfirmert i Sagene krk 30.5.1893 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5432&idx_id=5432&uid=ny&idx_side=-68

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060831020480.jpg I 1900-tell. for Drammen er det en Josefine Adolfs. f. i 1875 - oppført som pleiedatter hos Thomas Hans. og Trine Bergithe Hans. (får ikke til den lenken, dessverre) Den som blir komfirmert er oppført som født i Sverige, men bosatt på ØvreThorshaug inst. for abnorme piger Hun som er bosatt i Drammen i 1900-tell. er oppført med a under sykdom, altså åndssvak. Mye her som kan tyde på at det er samme mennesket selv om hun som er bosatt i Drammen står oppført som født i Trondheim. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe an dette for å finne ut om det er samme mennesket. De 2 andre som er oppført som pleiebarn i 1900-tell. er begge barn av Laura Hans, så de har jeg koll på. Far til Thomas, Sivert Hanssen er fra Trondheim så det kan jo være slekt derfra. Forslag til hvordan jeg skal finne ut av dette mottas med takk. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket innreiste til Drammen fra 1893 og utover. Det er jo ikke så forbaska mange, men ingen som kunne brukes. Har også sjekket Vår Frue og Domkirken for dåp fra 1873 til 1877 uten hell. Siden det bare står Sverige på stedsbetegnelsen til komfirmasjon virker det jo litt vanskelig. Er det noen som vet om det finnes en oversikt over de som var på Torshov skole i perioden rundt 1893. Da kunne man kanskje finne ut litt mer. Jeg har så vondt for å tro at familien Hansen bare tok til seg en åndssvak jente om det ikke var noe familiebånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT 1900 Josefine i Fjeldsbyen, Strømsø(Tangen?)/Drammen http://digitalarkive...merk=20356#ovre

Vet du hvor hun var i 1910 ? Kanskje fødselsdato og sted står ved evt. dødsfall.

Fikk ikke folk penger for å ta til seg pleiebarn ? Her må de vel ha fått det av det off.

Jeg synes det er rart at et svensk barn kommer til Norge for å bo der. Det kan vel være mulig at moren var svensk, og at barnet ble født i Norge. Det ser ut som om det står et stedsnavn etter morens navn ved konf., Uvajersviken? Stedsnavnet er helt sikkert ikke riktig, men noe lign.

I 1900 står det at hun var født i Trondhjem, S-trl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit!

Det er ingen ting som sier at Adolf Duaas/Duås ikke er faren. Men moren må være en annen. Men karen var jo omreisende, så muligheten er der. Det er i alle fall han som står oppført som far ved komfirmasjonen i Sagene kirke. Mor er fra Hajaviken.Jeg gikk inn på Digitalpensjonatet og søkte på Josefine Adolf* Takk for lenken til 1900-tell. I 1910 har jeg ikke funnet henne noe sted. Foreløpig ser jeg på det som 2 saker: en Josefine som er født i Trondheim og en som er født i Sverige - og så får vi se om det er samme jenta. 2 år forskjell i fødselsår er innenfor det man kan godta synes jeg.

Men jeg har også problemer med å se at denne familien tar til seg en vilt fremmed. Ofte står det jo også hvorvidt de er plassert av fattigvesenet og fra hvilken kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne. Takk skal du ha! Slettes ikke utenkelig at dette er riktig. Finner Martin igjen i 1900-tell. i Askim.På gården Stensrud hos Gunder Lars. Han er bortsatt og forsørges av fattigvesenet - født i 1894 står det. Hvor finner man oversikt over folk som er bortsatt sånn - finnes det?

Anne. Takk skal du ha! Slettes ikke utenkelig at dette er riktig. Finner Martin igjen i 1900-tell. i Askim.På gården Stensrud hos Gunder Lars. Han er bortsatt og forsørges av fattigvesenet - født i 1894 står det. Hvor finner man oversikt over folk som er bortsatt sånn - finnes det?

Men da kan vi nok kutte ut hun som er født i Sverige og bor på Torshov etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen Josefine Amalie som innflyttet i Askim fra 1885 - 1895. Barnefaren kan muligens være han som er gift og bosatt på Vestby gård i Askim i 1900-tell. Heller ingen Josefine som er utflyttet fra Askim fram til 1900. Det skal ikke være enkelt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

For de som er interesserte: Fra Arkivet i Kongsberg fikk jeg tipset om å kontakte Drammen Byarkiv. Dette gjorde jeg og der fikk jeg utrolig god hjelp. Josefine Kristine Adolfsdatter ble bortsatt til Thomas Hansen Poverud (den samme som er g.m. Trine Bergithe Hansen i 1900-tell.) i 1893. Det står at hun har vært bosatt på Thorshoug institusjon for abnorme piger og at hun hadde betegnelsen idiot. Det står at hun er født i Ø. Eiker i 1874 av foreldrene ungkarl Adolf og pige Christiane Christensdatter som senere gifter seg med Johan Hermansen i Bjergstien. Johan Hermansen er jo faren til Trine Bergithe så da har vi koblingen. Dvs at det er samme jenta som blir komfirmert i Sagene kirke. Jeg finner ikke dåpen i noen av Eikerkirkene. I komfirmasjonsopptegnelsen står hun oppført som født 13.1.1873, men nå i Sverige. Det er mye å velge på her - Ø.Eiker, Trondheim og Sverige. Jeg finner henne heller ikke i 1910-tellingen. Noen forslag? Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interesserte: Fra Arkivet i Kongsberg fikk jeg tipset om å kontakte Drammen Byarkiv. Dette gjorde jeg og der fikk jeg utrolig god hjelp. Josefine Kristine Adolfsdatter ble bortsatt til Thomas Hansen Poverud (den samme som er g.m. Trine Bergithe Hansen i 1900-tell.) i 1893. Det står at hun har vært bosatt på Thorshoug institusjon for abnorme piger og at hun hadde betegnelsen idiot. Det står at hun er født i Ø. Eiker i 1874 av foreldrene ungkarl Adolf og pige Christiane Christensdatter som senere gifter seg med Johan Hermansen i Bjergstien. Johan Hermansen er jo faren til Trine Bergithe så da har vi koblingen. Dvs at det er samme jenta som blir komfirmert i Sagene kirke. Jeg finner ikke dåpen i noen av Eikerkirkene. I komfirmasjonsopptegnelsen står hun oppført som født 13.1.1873, men nå i Sverige. Det er mye å velge på her - Ø.Eiker, Trondheim og Sverige. Jeg finner henne heller ikke i 1910-tellingen. Noen forslag? Mvh

Jeg finner henne ikke begr. fra Bragernes krk mellom 1900 og 1910.

Hennes mor døde i 1893 og hennes stefar Johan Hermansen i 1890.

I konf.opptegnelsene ser det ut som om det står at moren er oppført som hustru. Det tror jeg presten har skrevet i ren velvilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gøy å høre at du endelig har fått svar på problemet.

Ang. død og ikke funnet gravlagt på Bragernes. Hun bodde på Fjell (Strømsø/Tangen) i 1900 så jeg ville heller lett i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gøy å høre at du endelig har fått svar på problemet.

Ang. død og ikke funnet gravlagt på Bragernes. Hun bodde på Fjell (Strømsø/Tangen) i 1900 så jeg ville heller lett i det området.

Takk skal du ha Berit - jeg har begynt å lete under Strømsø også, så mulig jeg finner henne der. Noe har nok skjedd siden hun ikke er å finne i 1910-tellingen. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Denne tråden er jo mange år gammel. Men ettersom jeg har litt å tilføye, skriver jeg her likevel. Jentas far er Adolf Duaas fra Kristiansund. Han kom fra en vanlig familie, faren var politi i Kristiansund. Selv var han å regne som reisende i deler av livet. Han var visstnok også spåmann og buktaler, og kalte seg «Garibaldi». (Kilde- slekt) Og det ligger bilde av ham på digitalarkivet, fra bilder av dømte i Oslo. https://media.digitalarkivet.no/view/58521/6 Han giftet seg etterhvert med Laura, som var mye yngre enn ham. De fikk tre barn. Før det hadde han fått tre dødte med tre ulike kvinner ulike steder i landet. Josefine var en av dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 24?

Buskerud fylke, Strømsø i Strømsø, Ministerialbok nr. I 26 (1905-1914), Døde og begravede 1905, Side 268
Permanent bilde-ID: kb20060808010864
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060808010864
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060808010864.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider