Gå til innhold
Arkivverket

Var Amalie Skram og Martha Andersdatter kusiner ?

Oskar Karlsen
 Del

Recommended Posts

Martha Andersdatter som er min mormor fortalte at hun var i familie med Amalie Skram og jeg mener å huske at hun sa at de var kusiner.

Så det er dette jeg ønsker å få hjelp til å finne ut av.

Stemmer det at de var kusiner så må jo en av foreldrene være søsken, og da dette skal være på Skulstad siden, så må det være på moren til Amalie Skram og en av mormor sine foreldre som begge var bosatt på Skulstad, men kun moren til mormor var født i regionen (på Haus).

Jeg har gjennom lengre tid forsøkt å finne ut av dette, men uten resultat og håper derfor på hjelp nå.

Saksopplysninger:

Bertha Amalie Alvær Skram, født 22. august 1846. Mor til Amalie er Ingeborg Lovise Sjursdatter, født 1821, bosatt i Bergen og giftet seg med Mons Monsen Alvær den 6. oktober 1844 i Korskirken i Bergen. Mor til Ingeborg er Bertha Nielsdatter, født 1791 på Øvre Mjelde.

Mormor er Martha Andersdatter, født 3. mars 1889 i regionen Haus og bosatt på Skulstad. Moren til Martha er Magrethe Mikkelsdatter, født 1861 i regionen Haus. Faren til mormor Martha er Anders Johannessen(søn), født 1842 i Samnanger. Andres og Magrethe drev gård på Skulstad og han omkom ved drukning i et vann på Skulstad 27. oktober 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes åpenbart at slektskapet ikke er så nært som kusiner. Ved folketellingen 1865 bodde Magrethe Mikkelsdatter på Skulstad med sine foreldre Mikkel Olsen, 39 år, og Britha Magnesdatter, 49 år:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f61250&gardpostnr=204#nedre

Løsningen må vel være å nøste bakover både på Amalie Skrams forfedre, og slekten på Skulstad, for å se når de eventuelt krysser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yngve

Takker for hurtig svar, så da er det bare og søke videre for meg.

Men spenningen er der og et svar finnes "i det fjerne" :)

Jeg har flere uløste slektspørsmål som jeg kommer tilbake til.

Hilsen Oskar

Lenke til kommentar
Del på andre sider