Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok Førde, Sogn og Fjordane, 1742

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Ibid. er forkortelse for Ibidem, som jo betyr "samme sted". Så da er det jo fristende å anta at de er gift. Men jeg ville iallefall forsøkt å finne flere eksempler på fadderoppføringer fra denne prestens hånd, før jeg konkluderte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif. Brukt isolert for seg selv kan ikke sammenstillingen ved dette fadderskapet brukes til å konkludere med at Peder og Marte er et ektepar. De kan like gjerne være søskenpar eller tjenestefolk e. a. som holder til på Aalen (regner da med at det er et gårdsnavn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Marit er altså usikker.

Problemet er i utgangspunktet prestens "vanskelige" håndskrift. Senere prest var grei å forstå, men ved dåpen til de barna Peder etterhvert fikk så er ikke morens navn nevnt en eneste gang. Den første "leselige" dåpen er i 1742 og vielsen må ha vært før dette.

Kanskje må en vente på en fremtidig transkripsjon av kb her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første "leselige" dåpen er i 1742 og vielsen må ha vært før dette.

Har du noen andre opplysninger som kan snevre inn til en tidsperiode for når vielsen må ha skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen i 1742 er av datteren Mari som gifter seg først i 1787 og tydeligvis bare får ett barn trolig fordi hun var ganske gammel da (Nelle 10 år i 1801).

Ut fra mulig oppkalling så er det mulig at moren kan hete Christiane. 3 av Nelles barn får navnet og 2 av disse heter Christiane Helene. Både Helene og Christiane er ganske sjeldne i Førde. Mari giftet seg med Moses Mortensen.

Jeg har dessverre ikke noe holdepunkt for når foreldrene til Mari kan ha giftet seg, men ved å se på konfirmanter (hvor disse mangler i den transkriberte versjon) i perioden ca 1764-1782 og hvor Mari er konfirmert i 1760, men ingen "Pedersdtr Aalen" før henne. Dette tyder på at foreldrene hennes må være gift relativt kort tid før 1742 hvis ikke det har vært noen dødfødte barn. Jeg tipper på 1740-1742. Et barn i 1744 og et i 1748, men ingen deretter tyder på at moren var ganske gammel og det passer med Mari Aalen som dør 66 år gammel i 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett gjennom 1735, 1740, 1741 og 1742 (ikke 1736, 1737, 1738 og 1739). Det er lett og overse ting i denne teksten, men har prøvd å se så godt jeg kan linje for linje.

Har ikke funnet trolovelse eller vielse for Peder, men i 1740 er han fadder for Elias Aalens datter Marthe - omtrent midt på venstre side ved "d 17":

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Førde, Ministerialbok nr. A 2 (1728-1748), Kronologisk liste 1740, side 93.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-93

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70227240584.jpg

Elias Aalen så jeg også i 1735, og navnet Mons Aalen har jeg sett flere ganger. Jeg kan prøve å sjekke ut litt mer senere når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Aalen er fadder i 1752, men Mari/Marit Aalen sees flere ganger frem mot 1760 (som fadder). Hvis Peder var gift med Mari/Marit som dør i 1763, 66 år gammel, så er han kanskje den Peder Pedersen Aalen som er 4 år i ft1701.

Det kan tale for at hans ekteskap var før 1730, men det som taler mot dette er at det ikke synes å være noen konfirmanter som kan knyttes til hans barn i perioden 1748-1759.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere med navnevarianter av Marit fra Aalen. Har nettopp sett igjennom 1739 og plukket ut alle hendelser hvor det er med personer derfra. Som du ser har Peder Aalen også en datter Marithe til dåp. Har lagt til en v og en h for å vise hvilken halvdel av sidene opplysningen finnes.

1739 s. 86v. Peder Aalen som fadder for Mons Aalens datter Anne Margrethe (samt Marit og Guri Aalen).

1739 s. 89v. Peder og Marthe Aalen faddere i hver sin dåp.

1739 s. 89h. Elias og Marithe Aalen faddere i samme dåp.

1739 s. 90v. (dåp) Peder Aalens barn Marithe, blant fadderne er Marit Aalen.

1739 s. 90h. Samson, Elias og Synøve Aalen som faddere.

1739 s. 90h. Introdusert Peder Aalens qv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er 1735 til 1742 gjennomgått og jeg lurer på om ikke den vielsen som jeg har uthevet nedenfor kan være den rette. Det er mye mer kontakt mellom Aalen og Redal (fadderskap) enn det som kommer frem i denne lista, og navnet Peder Aalen dukker ikke opp før utpå høsten en god stund etter Peder Carstensen og Marithe Johansdatter Redal ble viet. Om dette er de rette folkene så ser det altså ut at ekteparet flyttet til Aalen i løpet av høsten 1736, men det er viktig å huske på at 1734 og bakover ikke er sjekket.

1738 s. 78h. Elias Aalen døper datteren Anne, Marit Aalen er fadder.

1738 s. 80h. Elias og Marthe Aalen er faddere i samme dåp.

1738 s. 84v. Mons Aalen fadder.

1737 s. 71h. Elias Aalen fadder.

1737 s. 72h. Peder og Marthe Aalen faddere.

1737 s. 73h. Mons Aalen døper datteren Margrethe (gravfestet s. 74h), faddere: Sølvi og Grethe Aalen.

1737 s. 74h. Anna Aalen fadder.

1737 s. 75h. (dåp) Peder Aalen har sønnen Marcus til dåp, fadder Elias Aalen.

1737 s. 77v. Vielse Anders Johanson Redal? og Synøve Monsd. Aalen

1736 s. 63vh. Elias Aalen døper Helgie, fadder Mari Aalen. (intr. s. 64v).

1736 s. 64v. Trolovelse Samson Arnesen Aalen og Sølvi Andersdatter, sponses: Elias og Ole Aalen,

1736 s. 65h. Trolovelse Peder Carstensen Rørvig og Marithe Johansd. Redal, sponses: Ole Grotten og Find Hestevig?

1736 s. 66v. Elias Aalen fadder.

1736 s. 66h. Vielse Peder Carstensen Rørvig og Marithe Johansd. Redal.

1736 s. 66h. Vielse Samson Arnesen Aalen og Synøve Andersd.

1736 s. 66h/67v. Ole Grotten har et barn til dåp (sponses v. trolovelse til Peder Carstensen), faddere er Marthe Aalen og folk fra Redal samt Marcus Leknes (samme navn

som Peder Aalens barn i 1737).

1736 s. 68v. Mads Grotten har sønnen Mads til dåp, faddere er: Elias Aalen, Ole Engebøe, Ole Johansen Redal, Marithe Redal, Gjertrud Grøtten.

1736 s. 69v. Peder Aalen er fadder i en dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt suverent, Espen.

Du er virkelig en spesialist på kråketærene i denne kb og du har nedlagt et stort arbeide i saken. Tusen takk.

Bakgrunnen for denne tråden var en forespørsel fra en annen på hovedforumet og fordi jeg selv hadde en perifer interesse av navnet Moses i området, ble jeg interessert i saken. Jeg skal legge ut en henvisning til denne tråden der for her avklares jo alt omkring spørsmålet der som var "Noen som kjenner hennes bakgrunn" dvs. Marit Pedersdatter f. 1747. Mari Pedersdatter Aalen er funnet som ble konfirmert i 1760, men er døpt så tidlig som 1742.

En stund trodde jeg at det måtte være enda en generasjon Mari Pedersdatter Aalen mellom hun som ble døpt i 1742 og hun som gifter seg i 1787 (og får barn noen år senere), men da hun oppgis til å være 52 år i ft1801 er dette neppe aktuelt. Hennes eneste barn "Nelle" var 10 år i ft1801. Det hører med til historien at kb inkl. konfirmasjoner ikke er bevart for perioden siste halvdel 1764 og frem til ca 1781.

Mine funderinger om at Mari/Marit Aalen som begr. i 1763 - 66 år gammel er mor til Mari Aalen som gifter seg i 1787 kom jeg på etterpå måtte være feil fordi moren fikk barn helt frem til 1748 og ville vært over 50 år da.

Riktig navn på foreldrene til Mari finnes i Espens siste post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig det, Leif. Håndskriften til denne skriveren er ikke av de mest lettleste, men det som virkelig gjør den slitsom er det at han aldri har hørt om mellomrom og linjeskift slik at alt går i ett. Et tilfeldig funn i denne kb gjorde at jeg også fikk litt fremgang i denne tråden: http://forum.arkivve...34#entry1564634, så dette var så absolutt nyttig for meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider