Gå til innhold
Arkivverket

Fotograf Carl Christian Wischmann

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har kjennskap til fotograf Carl Christian Wischmann som i siste del av 1800-tallet eide det huset som den gang sto i Stortingsgaten 4 i Christiania. Han var, etter det jeg har lest, en av Norges første portrettfotografer. Kan det tenkes at det er noe fotoarkiv etter han? Årsaken til at jeg spør er at min oldemor var portnerkone i det huset i flg. FT-1875. Min farfar hadde det også som adresse mens han var sjømann og i alle fall to av hans brødre bodde der. Det er kanskje ikke helt utenkelig at noen i min slekt ble portrettert av Carl Christian. Jeg har ingen bilder av min oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kikke på denne protokollen en gang. Når jeg ser hvem som er fotografert, tviler jeg vel på at min oldemor eller hennes barn er blant dem. Det var vel ganske eksklusivt å bli fotografert. Jeg har tenkt at det kanskje var den eneste muligheten for å kunne finne et bilde av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne-Sten!

Jeg er gift med et av hans oldebarn og har samlet en masse informasjon om han, både rent geneologisk og fra faglitteraturen.

Mht portrett din oldemor er jeg ikke optimist, av mange grunner. Det som fins av fotografier tatt av Wischmann er sporadiske eksempler som er tatt vare på individuelt og er tilgjengelig her og der, f eks på oslobilder.no, dessuten var fotografering dyrt og så stort sett er kun bemidlede avbildet. Nevnte protokoll og andre tilsvrende er fra de seneste delen av hans virksomhet. Jeg kan føye til at etterslekten selv har minimalt med fotografier etter han.

Dette forum gir anledning til direkte kontakt, også DIS forum, så hvis du er interessert, skal jeg sende deg en "artikkel" jeg har skrevet om han og eventuelt annet.

mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Det ble suksess for meg med fotograf Wischmann. Etter forrige innlegg regnet jeg muligheten for død. Til vanlig dessverre, men nå heldigvis har jeg ikke systematisert alt av kilder godt nok. I alt rotet har det ligget et par bilder som jeg har trodd var fra en annen grein av familien. Det ene ei eldre dame og det andre en ung mann. I dag kom jeg over disse bildene og så at de var fotografert av C.C. Wishmann. Da var det naturlig å tro at de som bodde i samme hus som han var de som var portrettert. Når jeg i tillegg fant det ene bilde igjen i den ene oversikten over bilder som det var lenket til i #2 og det står Maren kone, så må jeg vel være ganske sikker. Nå vet jeg hvordan min oldemor så ut. Det andre bildet er nok en av mine farfars brødre som bodde sammen med sin mor. "Maren kone" helt nede til høyre.

Her er bildene:

post-788-0-71477700-1373651729_thumb.jpg

post-788-0-32480700-1373651739_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det er utrolig tilfredsstillende når noe man i utgangspunktet hadde avskrevet totalt, plutselig finner sin løsning likevel. Jeg hadde selv i mange år ønsket meg bilder av min morfars far, men ingen i familien hadde noen. Så kom jeg i kontakt med en fjern slektning på Geni.com, som hadde både bilde av ham, og mange gode historier å fortelle. Og på toppen av alt overtok jeg en liten samling bilder som tidligere hadde vært i min oldefars eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget at jeg i første innlegg hadde kommet i skade for å skrive om en folketelling i 1845. Det skulle selvfølgelig være 1875. Jeg har rettet opp det innlegget. Mine slektninger som ble fotografert av C.C. Wishmann hørte til de lavere samfunnslag. I Store Norske leksikon står det følgende: "Fra 1860-årene ble teknikken forbedret og prisen så lav at det ble mulig for mennesker fra lavere samfunnslag å la seg fotografere."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...