Gå til innhold
Arkivverket

Amund Hansen - Breivik i Tjeldsund - Hvor ble han av?

Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

I kirkebok for Lødingen finner man at Amund er født 18.7.1789 og døpt i Hol kirke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16684&idx_id=16684&uid=ny&idx_side=-11 som sønn av Hans Amundsen og hustru Berit Svendsdatter på Brevig. Dette var deres første barn.

I manntallet 8.7.1817 er det ikke nevnt en eneste Amund Hansen i hele Ofoten. Men i forrige års manntall, datert 28.5.1816 finner man en Amund Hansen i Ofoten, på Lille Bjerkevik i Ankenes. Han er oppgitt å være 27 år gl og født på Lasletta. I 1815 sies han å være 26 år og født i Lødingen. I manntallet 14.11.1814 oppgis han å være 20 år og født på Brejvigen. I alle manntallene har han beskrivelsen "middelmådig". Og i manntallet 28.5.1814 nevnes han ikke i Ofoten i det hele tatt, heller ikke i 1813.

Jeg sjekket det militære manntallet for Lødingen prestegjeld 1823, uten å finne noen Amund Hansen i det hele tatt i hele prestegjeldet. Så han har tydeligvis forlatt også sin hjembygd, i tillegg til Ofoten, senest 1817.

Amund Hansen har ikke giftet seg i Ofoten 1817-24, heller ikke i Lødingen 1817-39. Han har derfor neppe giftet seg med Kari Eriksdatter.

Og ifølge folketellinga 1801 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18011851&gardpostnr=31&personpostnr=506&merk=506#ovre er det bare én Amund Hansen i hele Ofoten, Trondenes og Lødingen/Tjeldsund, nemlig Amund Hansen fra Breivig i Tjeldsund. Så min konklusjon blir at Amund Hansen, far til Ane Katrine Amundsdatter http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16675&idx_id=16675&uid=ny&idx_side=-50

, er identisk med Amund Hansen fra Breivig, sønn av Hans Amundsen og Berit Svendsdatter! En annen ting som underbygger at Amund Hansen, Breivig, er far til Ane Katrine Amundsdatter, er at Ane Katrines barn Jacob Andreas Jentoft Hansen sannsynligvis har fått navnet Jentoft etter Amund Hansens tippoldemor Berete Margarete Jentoft som var av "fin" familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en rask titt i bygdeboka for Tjeldsund. Under gården Breivik står det ingenting om han, bortsett fra at han er eldste sønn av de nevnte og født 18.7.1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bygdeboka:

Skiftet etter Berit Margrethe

Svendsdtr. 10.9. samme år nevner bare enkemannen og sønnen Amund.

Kanskje skiftet etter mora som døde i 1798 har noen opplysninger som kan være av interesse for deg, selv om han bare var guttungen ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Jørgen!

Er vel ikke så mye å hente om Amund i skiftet etter mora. Det jeg leter etter er hvor han ble av etter at han var i Ofoten i 1816. Men det blir vel som å lete etter nåla, det er vel bare flaks om man skulle finne ham. Men jeg håper på at noen ser denne etterlysninga og kanskje tilfeldigvis kan finne hvor han døde?

Mvh

Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider